Omdat mijn bijnieren nog lang niet op orde zijn durf ik nog niet aan de leverreiniging zoals hierboven beschreven.
Nu las ik op de GAPS-dieet site het volgende:
Wat voor leverondersteuning adviseert u voor GAPS patiënten?
Veel patiënten vertellen mij dat zij worstelen met de effecten van gestagneerde en toxische levers, wat extra spijsverteringsproblemen geeft zoals constipatie en een slechte vetvertering. Lees aub ook het antwoord op de vraag over galstenen. GAPS patiënten hebben meestal veel gastenen die de galgangen blokkeren. Zonder een goede uitstroom van gal kunnen we geen vetten verteren. Drie maatregelen zullen in de loop van de tijd de stenen verwijderen en een normale galtoevoer herstellen. De eerste is het drinken van versgeperste sappen, vooral van appel en bleekselderij en groene sappen. Het toevoegen aan het sap van kruiden als verse blaadjes, wortels en bloemen van de paardenbloem, blaadjes van de klis en wat gemberwortel ondersteunt de lever. Koffieklysma’s zijn nummer twee: deze procedure zorgt er voor dat de lever zichzelf reinigt en voert de toxines af via de gal, en de stenen komen mee. Ten derde: flinke hoeveelheden vet in iedere maaltijd: vet stimuleert het uitstromen van gal en verwijdert zo de stenen op dagelijkse basis. Als je in het begin niet in staat bent om vetten te verteren, begin dan met een kleine hoeveelheid bij iedere maaltijd en voer dat geleidelijk op: gebruik zowel dierlijke vetten als kougeperste oliën. In de beginfase kan een supplement met ossengal helpen bij de betvertering (er zijn supplementen met ossengal en enzymen te koop). Er zijn kruidensupplementen te verkrijgen met mariadistel, paardenbloem, phyllanthus, zoethout, klis en andere. Het is belangrijk om eerst het introductiedieet te voltooien voordat je deze supplementen probeert; het is ook erg belangrijk om een winkel te vinden die biologische kruiden verkoopt van goede kwaliteit om er zeker van te zijn dat ze niet gekweekt zijn in gebieden met lood- of industriële vervuiling.
Is dat zo dat groentesappen met appel, bleekselderij en groene groenten de lever reinigen? Dit is namelijk iets wat ik in mijn raw food periode (ca. 2011-2014) zeer veel heb gedaan en ik heb niet het idee dat mijn lever hier beter van is geworden. Sterker nog, de pijnen in mijn rechterzij zijn juist gekomen na deze periode. Weliswaar toen ik overstapte naar WAPF en dus geleidelijk meer vet heb geïntroduceerd, echter heb ik in de begintijd nog wel eens sappen genomen en ik had toen het vermoeden dat het juist meer mijn lever belastte.
Inmiddels heb ik weer veel pijn in de rechterzij. Misschien veroorzaakt door: Galsteen? Amalgaam (onlangs verwijdering gehad)? Stress? Cacao? Magnesium Citraat (is zuur en dat valt niet altijd even goed, evenals dat het synthetisch is)
Zijn de pijnen nou een teken dat er iets goeds gebeurt of juist dat er iets niet goed gaat? Als ik Zweeds Kruidenbitter, citroensap, kokosazijn of paardebloem neem krijg ik geheid een pijn dan wel drukkend gevoel in mijn rechterzij. Het kan natuurlijk misschien een goed teken zijn, namelijk dat er aandrukking plaatsvindt.
De tekenen in mijn gezicht (frons boven de neus, geel oogwit en rode ogen) zijn juist sterk verminderd, maar helaas soms nog wel aanwezig.