Leverreiniging vertaling

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Ik zou graag de lever reiniging doen, maar ik heb nog te uitgeputte bijnieren. Mijn lichaam voelt nog te zwak om het aan te kunnen.

Nu snap ik waarom je zo'n hoog libido hebt. Je bent aan het dopamine-surfen en jouw verslavingsbron is seks! Hoe slim is het om met bijnierverzwakking/uitputting kostbare levensenergie te laten weglekken die je nodig hebt voor je herstel?

Mike

Ja, zie je dat zo?
Ik heb seks altijd als iets natuurlijks en alleen maar positiefs gezien en ervaren.
Zie er geen kwaad in en mijn lichaam lijkt er echt om te vragen.

Ik wil je geen complex aanpraten, maar als je lijf er om vraagt ben je verslaafd aan je eigen chemicalien. En het is niet natuurlijk om verslaafd te zijn aan kortstondig genot, of dit nu 'natuurlijk' is of niet.

Mike

Op een site vond ik informatie dat zwarte peper weliswaar gunstig is voor de spijsvertering, maar ook het volgende:

Piperine zorgt er dus voor dat de ontgifting van geneesmiddelen en voedingsstoffen die via deze route worden uitgescheiden minder goed verloopt.

Houdt dit in dat zwarte peper maar beter -even- geschrapt kan worden als de lever niet optimaal gezond is? Zo klinkt het voor mij wel. Wat is jullie mening en ervaring?

Mijn vraag is ontstaan uit twijfel. Eerder heb ik wel gemerkt dat peper mijn lever teveel kan verhitten en dat ik dan een te pittig persoontje wordt (bovenmaatse woede).

Overigens veroorzaakt cayennepeper bij mij een niet te stuiten gevoel en uiting van woede :(

Vandaar dat ik dacht dat het misschien ergens een juist punt aantikte.

Het is wel zo dat deze Tanja Visser uit de hoek van de Nederlandse ayurveda komt. Ze is mede schrijfster van het boek Energieherstelplan wat erg in gaat op verstopping, verhitting e.d. van de lever. Helaas zijn ze in dat boek (en in de bijbehorende praktijk) naar mijn idee erg de weg kwijt qua juiste voeding.

Blijf wel uitgaan van je eigen ervaringen. Als jij merkt dat diverse soorten peper een oververhittend effect teweegbrengen op je lever, gemoed of anderszins, dan is dit dus niet goed voor jou.

Mike

Thnx Mike, ik zat nog eens verder te denken en ik denk dat ze iets over het hoofd zien. Er is namelijk een groot verschil tussen vers gemalen zwarte peper en (kant en klare) gemalen peper. Deze laatste bevat namelijk een bepaalde stof die niet zo gunstig is voor je. Het lijkt er dan toch op dat de peper niet de boosdoener is maar de bewerkte staat ervan.
Dit ervaar ik zelf ook zo want sinds enkele maanden gebruik ik wel peper maar deze maal ik korte tijd van tevoren in de pepermolen.

Bedankt voor het meedenken, zo kom ik met een hink-stap-sprong weer op een bepaalde uitkomst :D

En wat te denken van synergie? Zwarte peper en geelwortel (kurkuma) versterken elkaars werking. Dat is nota bene bekend in de ayurveda!

Mike

Ja inderdaad Mike, dat is een zeer veel gebruikte combinatie hier in huis. Ik heb het genoemde boek enkele jaren geleden een paar keer gelezen maar er is ook geen wijs uit te worden hoor. Er zijn 4 of 5 vormen van slechte leverwerking en ik scoorde in alles hoog. De therapeute (in de praktijk van Marijke de Waal Malefijt) zat ook best met haar handen in het haar en heeft me eerst maanden op een soort eliminatie-dieet gezet welke bol stond van de koolhydraten. Alle allergenen werden geschrapt en ik werd aan een biologische babypap gezet. Daar was ik snel klaar mee, dat begrijp je wel. Voordat de uitslag van het testen van mijn bloed op vitaminengebrek binnen was had ik het bijltje er al bij neergegooid. Veel havermout, babypap, soja, gekookt fruit werd me al snel te dol. Gelukkig stuitte ik op dit forum en de rest is history :D

Inderdaad Mike, maar het lijkt erop dat deze natuurdiëtisten groot voorstander zijn van elimineren, supplementeren, koolhydraten en soja. Daarnaast vermijden van vetten en dierlijke eiwitten. Dit is mijn ervaring (in boek en praktijk) met ze. Ze hebben geen helicopterview en richten zich enorm op de lever. Vreemd genoeg schrijven ze dan ook nog weer eens dingen voor die niet stroken met de gezondheid van de lever en houden daarbij de werking van o.a. de schildklier niet in het vizier. Naar mijn idee weten ze wel op een boel vlakken wat maar de combinatie wordt niet gemaakt, hetgeen volgens mij toch wel vaak het geval is bij dit soort therapeuten.

Ook ik ben in aanraking gekomen met een natuurdietiste, omdat ik dacht dat zij mij misschien wel iets verder zou kunnen helpen. Ik zit eens op de site te kijken en er staat een heel stuk over 'de lever weer op krachten brengen' waarbij de onderste zin is '◾Gebruik volle granen, zoals zilvervliesrijst en quinoa'.
Zilvervliesrijst???? :(

Ellen Pijper van CombiVitaal. Ben nog niet geweest en weet eigenlijk nu intuitief wel dat ze me denk ik ook niet echt verder zal kunnen helpen en misschien juist meer van mijn pad af brengt omdat ze geen verstand heeft van Weston Price voeding.

Ik kreeg 1 of ander vragenlijstje wat afkomstig was van de natuurgeneeskundige praktijk Gottswaal dus daar werkt ze mee samen. (zeer aparte vragen).

Praktijk Gottswaal is (o.a.) van Marijke de Waal Malefijt. Hier eerder genoemd en schrijfster van het boek Energieherstelplan.

Ellen Pijper heeft eerder gewerkt bij praktijk Gottswaal en is dus blijkbaar nu voor haarzelf verder gegaan. Zij is mijn diëtiste geweest en heeft me het eliminatiedieet voorgeschreven. Verder dan dat zijn we niet gekomen.

Aardige dame maar inderdaad zit ze op een heel ander pad dan WAPF.

Nee Liz85, we zijn begonnen met een heleboel vragenlijsten, een gesprek, een eliminatiedieet met tegelijk een bloedtest. Het eliminatiedieet heb ik na 3 weken gestaakt omdat dit vooral uit biologische babypap, havermout, gekookte appel en zwarte bes, hennepzaad, groente-bouillon, rijst, kokosvet (dat dan gelukkig wel), Perfect Balance omega 3-6-9 olie van Witsenburg, heetwaterkuur, Iberogast, max. 4 koppen kruidenthee (wel groene thee die voor mij niet goed is), roggecrackers, groenteschotels en een beetje vlees. Alles licht verteerbaar en om aan te komen.

Dit was de eerste dieetopzet. Elke vraag, elk telefoontje, elke mail, elk advies kost geld. Ik was het ook niet eens met de uitslag over test aan welke vitaminen en mineralen ik gebrek zou hebben. Zij had de uitslag en kon op basis daarvan wel een advies voor suppletie uitbrengen wat uiteraard weer geld kostte.
Mijn gezondheid liep meer spaak dus toen ben ik ermee gestopt.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan