Laatst zat ik op TV een oude aflevering te bekijken van No Reservations van Anthony Bourdain, waarin hij Polynesische eilanden bezocht. In het eerste deel van de aflevering was hij in Papeete, de enige stad in Frans Polynesie. Hij bezocht daar o.a. een nachtclub waar zogeheten 'rae rae's' (transgenders) uitgingen. Bourdain nam ze ook mee uit eten. Helaas kan ik je geen link geven naar de beelden, want die kan ik nergens vinden, ongetwijfeld vanwege copyright van het Travel Channel.
In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat deze rae rae's er uiterlijk werkelijk beeldschoon uitzien en niet te onderscheiden van echte vrouwen. Bij lange na dus niet de foeilijke karikaturen die we hier in het westen zien. Het was bijna niet te geloven dat Bourdain niet gewoon met vrouwen aan tafel zat. Hij vond ze ook iets naiefs hebben, beschrijft hij in zijn commentaar. Heel wat anders dan de verwende en zelfingenomen types waar we hier mee te maken hebben!
Bourdain legde uit dat rae rae's zijn ontstaan uit een prekoloniale traditie (dus nog voordat de Fransen daar de boel overnamen), waarin ouders een van hun mannelike kinderen opdroegen om zich de rest van zijn leven te kleden en gedragen als een vrouw en dat rae rae's er vandaag de dag zelf voor kiezen. Dat klinkt als een overtuigend argument dat de antropologische onderzoeken van Margaret Mead e.a. het wel degelijk bij het rechte eind hadden, maar hier zijn nog wel wat kritische kanttekeningen bij te stellen:
Ik lees
hier dat de term 'rae rae' van oorsprong slaat op mannelijke prostituten die zich aanboden aan de Franse overheersers door zich te verkleden en gedragen als vrouwen. In datzelfde stuk lezen we dat de term 'mahu' een flatteuzere term is. De naam Francois Bauer wordt genoemd als zijnde de 'expert' op het gebied van mahu's en rae rae's en deze zou in de jaren '60 dit opgetekend hebben. Een Google-search naar deze persoon levert bitter weinig informatie op. Wie was deze Bauer en hoe kunnen we hem op zijn woord vertrouwen? Een Franse variant op Margaret Mead?
In ieder geval heeft Anthony Bourdain dit allemaal voor waar aangenomen. Waarom zijn het altijd blanke westerlingen die voor en over deze mensen spreken en wordt de inheemse bevolking nooit iets gevraagd? Bourdain spreekt wel rechtstreeks met de rae rae's, terwijl hij met ze een lokale maaltijd deelt. Uit het programma blijkt dat de Polynesische cultuur zeer tolerant is naar deze rae rae's en dat ze niet of nauwelijks vervolgd of gediscrimineerd worden. Hieruit leidt Bourdain af dat dit wel voort moet komen uit een lange inheemse traditie aldaar, maar dat moet je natuurlijk niet bespreken met moderne rae rae's maar met ouderlingen die nog binding hebben met de oude, prekoloniale cultuur.
De indianen waren ook zeer tolerant naar de 'two-spirited people'. Ik heb zelf ook nooit gezegd dat we hier intolerant naar zouden moeten zijn en het getuigt van een hoogontwikkelde culturele mentaliteit om hier tolerantie in te betrachten. Tolerantie jegens MEDEMENSEN is echter heel wat anders dan dit verschijnsel via de populaire media de massa door de strot duwen als zijnde normaal of zelfs superieur aan heteroseksualiteit en dat is ook van het begin af aan mijn uitgangspunt geweest. De discussie is vertroebeld geraakt omdat Aart het wegtrok van het blootleggen van een cultureel marxistische mind-control agenda naar een aanval op zijn persoon. Dat was het niet en is het ook nooit geweest.
De hamvraag is dus: hebben de mahu's/rae rae's daadwerkelijk een lange geschiedenis die teruggaat tot voor de Franse koloniale overheersing? Of is dit verschijnsel ontstaan nadat de Fransen daar de dienst gingen uitmaken? Bedenk dat de harteloze Fransen daar ook nucleaire tests hebben uitgevoerd en het niet ondenkbaar is dat er ernstige hormonale verstoring heeft plaatsgevonden onder de inheemse bevolking als gevolg hiervan. Aan het eind van de bewuste aflevering van No Reservations geeft Anthony Bourdain onbewust zelf ook nog een aanwijzing. Hij vond het graf van de Franse artiest Paul Gaugin, van wie hij zegt dat hoe meer hij over Gaugin te weten kwam hoe minder hij hem mocht. Bourdain beschrijft hem o.a. als een pedofiel. Dit is ook de oorsprong van het woord 'kolonist' (colon = dikke darm). Het is zeer waarschijnlijk dat dit ook weinig goeds heeft gedaan voor de geslachtsidentiteit van de arme slachtoffers van de Franse overheersers. Dat rae rae's transseksuele prostituten waren die de Fransen mochten behagen helpt ook niet echt mee.
Hieruit blijkt maar weer hoe donker de bladzijdes zijn van westerse kolonieen en welk hormoonverstorend effect zij hebben weten uit te oefenen op de inheemse bevolking. Daarnaast zijn het notoire geschiedsvervalsers en dus niet te vertrouwen in hun optekeningen van inheemse 'tradities', zeker niet als het gaat om homofilie, transseksualiteit en aanverwante onderwerpen. Zij hebben hun ziekte verspreid over de wereld en ze doen er alles aan om het te doen lijken alsof het zo oud is als de mensheid zelf en dus geen relatief modern verschijnsel dat van oorsprong EXCLUSIEF toebehoort aan blanke Europeanen!
Mike