Magnesium zoveel soorten, inname of opname?

Vraagje voor de magnesium experts hier.

Ik heb een tijdje magnesiumcitraat gebruikt samen met de magnesiumolie. De olie gebruik ik alleen direct na het trainen. De citraat gewoon dagelijks (als ik er aan denk) een maatschepje in een glas water.

Nu is de citraat poeder op en wil ik helemaal overstappen op de magnesium chloride vlokken, omdat ik vaak lees dat dit een van de best opneembare vorm is (of is dat alleen via de huid?).

Ik heb alleen nog steeds niet echt een idee over de hoeveelheden, ik doe eigenlijk maar wat. Na het trainen (3x per week) smeer ik mijn hele bovenlijf gewoon in met dikke laag. Na het trainen is dit prima, want een uurtje later ga ik toch douchen.

Maar dagelijks die plakkerige zooi op je lichaam smeren vind ik niet zo handig. Ik zou de chloride vlokken dus ook gewoon in een glas water willen nemen op de dagen dat ik niet train.

Hoeveel is dan een effectieve en veilige hoeveelheid om te nemen?

 
Hoi Janse,

Ik ben geen expert maar doe een paar vlokken (dit meet ik niet af) in een fles water met sole en een beetje msm- poeder. Verder spoel ik mijn mond ook met de magnesiumvlokken net zoals je met kokosolie kan doen.

Quote:
Three to five to even ten sprays of magnesium chloride in a glass of pure water or juice is an excellent way to take magnesium internally. It assists digestion, counteracts excess acidity in the stomach, and delivers magnesium swiftly into the bloodstream for distribution to all the cells of the body. Minerals like magnesium in ionic liquid form are vastly superior to pill forms. Much more magnesium will get absorbed and absorption will not depend on hydrochloric acid levels.


Quote:
A sane rule of thumb for magnesium supplementation (not for therapeutic effect) is approximately 6-8 mg/kg (3-4 mg per pound) of body weight per day. That translates into a total dietary magnesium intake of 600 to 900 mg per day for a 200-lb man which is already way above the RDA, about double. With children some researchers indicate that 10 mg/kg/day are appropriate because of their low body weight and increased requirements for growth. Athletes also need more depending on their stress and training levels and we can always adjust upwards when under great emotional stress or when seriously ill.

Our cells are best served when they are brimming with magnesium reserves.

In general, for a large adult, spraying one ounce of Magnesium Oil a day all over the body is recommended for six months to recover cellular levels with that adjusted downward for children depending on their age and size. This coupled with oral intake, especially for adults, is necessary to get the maximum kick out of magnesium. When magnesium levels are at extremely low levels intravenous application is an option and is often necessary in emergency situations. Very strong therapeutic magnesium baths yield another level of effect which competes quite handedly with intravenous applications but they are no a substitute for them in emergency situations obviously.

Magnesium chloride and Vitamin C have similar toxicity profiles with overdose from both resulting at worst usually in diarrhea unless the kidneys are seriously compromised.


http://drsircus.com/medicine/magnesium/combining-oral-with-transdermal

 
In 1 gram magnesiumchloride vlokken zit 120 mg elementair magnesium.

Dus als je bv 50 gram vlokken in een maatbeker doet en dit aanvult met water totdat je 100 ml hebt kan je zelf uitrekenen hoeveel mg magnesium je hebt per ml.

Over het algemeen is het zo dat 400 tot 1000 mg elementair magnesium oke is. Veel mensen krijgen in die range wel diarree wat dan niet goed is omdat je dan ook weer magnesium verliest maar het is verder niet gevaarlijk. (Wel mee stoppen uiteraard als dit gebeurd)

400 tot 600 mg oraal genomen is in principe een goed gemiddelde. Behalve als je er diarree van krijgt dus. Dan ben je weer aangewezen op de methode via de huid.

 
Quote:
Verder spoel ik mijn mond ook met de magnesiumvlokken net zoals je met kokosolie kan doen.


Ja dat is ook een idee. Ik doe dat altijd tijdens het douchen, oilpulling met kokosolie en een beetje kzz.

Net even een paar vlokken ingenomen met water. Brrrr, smerig spul is het wel. Kreeg er een beetje het ouderwetse h2o2/mms gevoel van.

Is het trouwens wel goed voor je tanden, omdat er nogal een hoge chloor dosis/smaak in zit?

Pike,

Bedankt. Maar als ik mijn hele bovenlichaam insmeer in een dikke laag, is dat natuurlijk vele malen meer dan die 400-1000 Mg. Is dat dan niet teveel van het goede? Of neemt je lichaam dan gewoon zoveel op als het nodig heeft ofzo?

 
Ik doe dat ook op die manier, smeer me helemaal in.

Ik denk dat het lichaam inderdaad zoveel opneemt als nodig of zoveel als het kan verwerken op dat moment. Mocht dat niet zo zijn dan krijg je denk ik alsnog diarree en verdwijnt het overtollige magnesium op die manier.

 
Duidelijk, bedankt. Ik ga trouwens binnenkort toch gewoon weer de magnesiumcitraat kopen voor inname. Die vlokken zijn perfect om olie van ga maken, maar voor inname vind ik het te smerig.

 
Weet iemand 't verschil tussen magnesium citraat en magnesium chelaat?
Heb citraat besteld en kreeg chelaat. Kan ik dat zonder problemen innemen?
 
Op de pagina van de Facebook groep "Magnesium Advocacy Group (MAG)", lees ik dikwijls dat het niet heel veel uitmaakt welke vorm je in neemt.

Veel vormen worden door veel mensen het best opgenomen, maar dat is geen regel of wet. Sommigen nemen prima magnesiumoxide op of zelfs magnesiumstearaat.

Echter zijn magnesiumglycinaat, magnesiumbicarbonaat (magnesium water) en magnesiumcitraat het meest favoriet voor inwendig gebruik. En zijn magnesiumchloride en magnesiumsulfaat (bitterzout) favoriet voor uitwendig gebruik. Waarbij magnesiumchloride zelfs in wijn of vodka wordt gedaan naast water (voor magnesiumolie). Mag-a-hol en Mag-a-win zijn dan ook enorm in opmars.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.516
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan