magnesium

• Onderwerp starter Onderwerp starter elmo
  • Startdatum Startdatum
Zijn er hier mensen die de originele olie hebben?
Als het goed is dan krijg je daarmee geen witte waas op je huid. Kan iemand dat bevestigen?

Ik had voorheen de originele olie en die liet minder witte waas achter op m'n huid kan ik me herinneren. De olie gemaakt van vlokken prikt ook wat meer, maar dat kan ook omdat het een hogere concentratie magnesium bevat. Ik maak een concentratie van 50% en in de originele olie zit geloof ik ruim 30% magnesium.

Dus ja, echt kwaad kan het niet kennelijk.

De concentratie in de zelfgemaakte olie is inderdaad meestal hoger. Maar nu zie ik dat ze waarschijnlijk niet de witte waas op de huid bedoelen maar een witte waas in de oplossing van de vlokken.
Hoe dan ook, ik geloof niet dat het kwaad kan.
Ze willen natuurlijk wel graag die olie blijven verkopen voor 50 euro per liter.

Ze willen natuurlijk wel graag die olie blijven verkopen voor 50 euro per liter.

Dat was ook mijn idee, vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar alternatieve bronnen. Ik kon me ook niet indenken dat ze voor de cosmetische producten een heel ander proces hanteren dan voor simpele magnesium chloride als strooizout.

Ik kreeg wel een witte waas van de originele olie, na gebruik v d zelfgemaakte olie krijg ik ook een waas, het prikt ook enigszins.

Zelfgemaakte olie maak ik van 600 gram Zechsal magnesiumvlokken en water in een literfles. Deze mengverhouding leerde ik uit dit topic.

Ondanks dat ik aardig wat magnesium binnenkrijg via citraat, magnesiumolie op huid en nu en dan voetenbadjes (opgeteld meer dan 800 mg magnesium), heb ik vooral de laatste tijd weer erg last van m'n spieren. Vooral in onderrug, bilspieren, bekkenbodem en hamstrings. De olie werkt nog het beste en verlicht vaak snel.

Dus ik heb er maar eens een projectje van gemaakt om uit te zoeken waar dit door kan komen.

Kwikvergiftiging (wat ik heb) verstoort het transport van onder andere magnesium waardoor er gesuppleerd moet worden. Ok, dat doe ik al.
Misschien zorgt kwik ook voor verzuring van de spieren?

Op een kwik-detox forum schreef iemand dat een laag kalium-gehalte ervoor kan zorgen dat magnesium niet goed opgenomen kan worden in het lichaam.

Aha!

Uit een bloedtest van vorig jaar bleek inderdaad dat ik een kalium-tekort had. En sinds de tekort test bij Marijn, eet ik nog minder kaliumhoudend voedsel, omdat ik op veel dingen zwak testte.

Een laag magnesiumgehalte in je lichaam zorgt vrijwel altijd ook voor een laag kaliumgehalte. Normaal gesproken is het verhogen van magnesium-inname voldoende om het kaliumgehalte omhoog te krijgen.

Maar dan moet je daarnaast wel genoeg kalium uit voedsel binnenkrijgen.

Hier staan een aantal factoren beschreven die magnesium opname beïnvloeden, waaronder hypokalemia (kaliumtekort) wat ervoor kan zorgen dat er meer magnesium via urine wordt uitgescheiden.

Verder las ik nog dat teveel drop ook voor een kaliumtekort kan zorgen. Sinds een paar weken neem ik zoethoutdrop. Heel klein, maar ga ik toch ook maar mee stoppen.

Op zichzelf veroorzaakt een kaliumtekort ook symptomen die lijken op de symptomen van een magnesiumtekort, namelijk:
- hartkloppingen
- spierkrampen of spierzwakte
- constipatie
- verminderde eetlust
- misselijkheid/buikkrampen
- vermoeidheid
- prikkelbaarheid

Ik kreeg nog een tip om kaliumzout te gebruiken als alternatief voor ander zout en dat over je eten te strooien. Als het bitter smaakt, is dat een teken dat je lichaam genoeg kalium heeft.

Ga ik eens proberen en verder watermeloen eten en meer uit die lijst.

Overigens wordt er gewaarschuwd voor het gebruik van kalium supplementen, omdat een teveel aan kalium dodelijk kan zijn.

Verder is er nog een wisselwerking van magnesium met calcium en vitamine D, maar dat is voor een ander project ;-)

Mark

Mark, balans is erg belangrijk. Magnesium en Calcium hebben een haat-liefde relatie (zie ook http://www.magnesiuminformatie.nl/magnesium-en-calcium/)

Daarnaast is het goed om te weten dat ontgiften (dmv bijv een kuur, voetenbad etc) het mineralen balans ook kan verstoren.
Zo ook bij een Epsom zout (voeten)bad; dit verstoort het balans tussen mineralen zoals natrium, kalium, calcium, ijzer en magnesium. Voor meer info zie http://www.acu-cell.com/acn.html . Op de pagina geven ze ook aan dat Vitamin B2 (riboflavin) de magnesium opname bevorderd. Daarnaast schijn je magnesium te verliezen door een teveel aan maagzuur.

Hierbij een lijstje van tegenstanders / remmers van Magnesium:
Sodium, potassium, iron, selenium, copper, lithium,
silicon / silica, manganese, Vitamin A, Vitamin B1,
Vitamin C, Vitamin E, niacin / niacinamide, PABA,
Vitamin K, folate, choline, uric acid, alcohol, w6 (e.g.
primrose, pumpkin seed oil), [calcium,* Vitamin D*].
Bron: http://www.acu-cell.com/acn2.html

Overigens is het ook goed om te weten dat je spierkrampen kunt krijgen als je een teveel aan Magnesium hebt!

En een sjieke voetenbad van Zechsal! Ik ga er eens over nadenken! :)

Bedankt Johan,

De website die je noemt, geeft echter kalium aan als remmer van magnesium opname, terwijl mijn bronnen juist aangaven dat een kaliumtekort voor een mindere opname van magnesium kan zorgen.

Bij de magnesium remmers zie ik veel essentiële/noodzakelijke vitamines of mineralen staan die ik als onderdeel van de kwik detox inneem.

Ik dacht dat ook een maagzuurtekort kan leiden tot verminderde magnesiumopname trouwens.

Die relatie met calcium was ik even vergeten. Ik denk dat ik wel te weinig calcium binnenkrijg, omdat ik alleen boter eet qua zuivel. Dus dan zit die verhouding met magnesium helemaal scheef.

Dit lees ik hier:

De meeste mensen zullen via de voeding genoeg calcium binnenkrijgen (denk bijvoorbeeld aan een boterham met kaas en een glas melk), maar als je geen melkproducten eet en geen melk drinkt is calciumsuppletie vaak noodzakelijk. Dit is van belang omdat de calcium uit plantaardige producten slechter wordt geabsorbeerd.

Shit, niet nog een pil!
Marijn schreef een tijdje terug dat ik beperkt A2 kaas van Remeker kon proberen.
Maar eens kijken waar ze dat verkopen dan.

Mark

@ johan en Mark bedankt voor het delen van deze info!
Ik kamp zelf ook met een calciumtekort maar ook magnesium te kort. Als ik een paar dagen geen magnesium neem dan gaat mijn oog weer trillen en krijg ik kuit krampen.
En inderdaad die detox badjes zorgen ook voor minder kalium dat vertelde een natuurarts mij ooit al eens.

En ik krijg ook bijna geen calciumbronnen binnen. Remeker kaas kan je als het goed is bij de estafette winkels krijgen en anders op die biologische markten. De bio markt in denhaag heeft het sowieso.

http://www.remeker.nl/verkooppunten/

Ik zit ook met een calcium tekort, dit is echt een uitdaging voor mij om dit middels voeding binnen te krijgen (tezamen met een melkeiwit en lactose intolerantie).
Dus ik neem elke avond deze calcium-magnesium thee;
http://www.iherb.com/Natural-Vitality-Balanced-CalMag-Original-Unflavored-16-oz-454-g/5272
1 lepel in een glas met kokend gefilterd water en klaar. De smaak is in het begin even wennen maar is goed te doen.
De thee bevat geen andere gekke stoffen, en het betreft een 1:1 ratio. Ik vul daarnaast net als Mark het magnesium gehalte aan met magnesiumvlokken/olie.

Mark, ik interpreteer zo'n lijstjes altijd als 'handig' om te weten. Niet zozeer dat je nu alle genoemde vitamine's moet vermijden omdat het magnesium remt. Want de mate van magnesium remming is onbekend en is ook weer afhankelijk van heel veel andere processen in het lichaam.
Je weet voor jezelf wanneer je van een mineraal veel binnenkrijgt, en als dat mineraal in dat lijstje staat én je hebt een magnesiumtekort dan is het wellicht een keer raadzaam voor een mindere inname/gebruik.

@ Mark

Hier lees ik belangstellend mee en deel ik op grond van eigen ervaringen het volgende.

Hier is me opgevallen dat er in mineraalwater erg een wisselende samenstelling van magnesium kan zitten. Evian heeft een hoog magnesiumgehalte in vergelijking met Spa blauw om maar een voorbeeld te noemen. Als ik Evian drink ondervind ik geen spierpijn na een drukke werkdag.

Natuurlijke bronnen van magnesium zijn nog altijd de beste. Hier een frangipane (taart op basis van eigen gemaakt speltbladerdeeg met flink wat grasboter) gevuld met gemalen amandelen, kokospoeder, boter en ongeraffineerde rietsuiker gemaakt en 's avonds een stukje genomen en toen waargenomen dat ik geen doorslaapproblemen had. Het magnesiumzout voor het voetenbadje was hier op en toen maar deze oplossing verzonnen,....

Mark,
Magnesiumtekort leidt tot kalium tekort.
Kalium en magnesium hebben tevens synergie met natrium

En magnesium heeft synergie met calcium, fosfor, kalium en vit. D

Remeker kaas en kaliumzout in da house.
Dank je Sampjes, ik had al een verkooppunt in Breda gevonden.
Ik was bijna vergeten hoe lekker kaas kan zijn. Nou maar kijken hoe het valt.

Bedankt voor de thee-tip Johan! Dat wil ik wel eens gaan proberen.
Daarnaast wil ik zoiets als dit gaan nemen:
http://www.leefbewust.com/webwinkel/product/magnesiumcalciumcitraat-poeder-combi/

Er zit calcium, magnesium, glycine en vitamine C in als poedervorm. Die ascorbinezuur had voor mij niet gehoeven, want ik gebruik al ascorbinezuur van DSM en ik weet niet wat de herkomst is van die van hun. Uiteraard even gemaild daarover ;-)

Op zich vertrouw ik Thorne Research wel als bedrijf. Ze controleren zelf de ingrediënten en gebruiken geen GMO bronnen.

Bedankt Vivianne en Marijn. Op zich kreeg ik wel genoeg magnesium binnen, maar het was niet in balans met kalium en calcium. Ik heb sinds gisteren wat minder magnesium genomen en wat meer kalium (watermeloen) en m'n spierpijn is nu minder. Niet weg, maar wel minder.

En nu dus het calciumgehalte opvoeren.

Mark

Ik gebruik de magnesiumvlokken van de zechsalzee oraal. Als ik die magnesium op mijn huid smeer dan prikt het, maar kan het zo zijn dat als je het inneemt dat het dan een jeukhuid veroorzaakt?

Ja dat is mijn ervaring wel dat het innemen van magnesium jeuk kan veroorzaken. Ik heb zelf het vermoeden dat dit is omdat de lever er niet goed mee overweg kan.

Heksje, maar die jeuk heb ik in elk geval eerder niet gehad met andere magnesiumverbindingen van magnesiumchloride. Gebruik jij nog magnesium(chloride) oraal of transdermaal?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.548
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan