Ondanks dat ik aardig wat magnesium binnenkrijg via citraat, magnesiumolie op huid en nu en dan voetenbadjes (opgeteld meer dan 800 mg magnesium), heb ik vooral de laatste tijd weer erg last van m'n spieren. Vooral in onderrug, bilspieren, bekkenbodem en hamstrings. De olie werkt nog het beste en verlicht vaak snel.
Dus ik heb er maar eens een projectje van gemaakt om uit te zoeken waar dit door kan komen.
Kwikvergiftiging (wat ik heb) verstoort het transport van onder andere magnesium waardoor er gesuppleerd moet worden. Ok, dat doe ik al.
Misschien zorgt kwik ook voor verzuring van de spieren?
Op een kwik-detox forum schreef iemand dat een laag kalium-gehalte ervoor kan zorgen dat magnesium niet goed opgenomen kan worden in het lichaam.
Aha!
Uit een bloedtest van vorig jaar bleek inderdaad dat ik een kalium-tekort had. En sinds de tekort test bij Marijn, eet ik nog minder
kaliumhoudend voedsel, omdat ik op veel dingen zwak testte.
Een laag magnesiumgehalte in je lichaam zorgt vrijwel altijd ook voor een laag kaliumgehalte. Normaal gesproken is het verhogen van magnesium-inname voldoende om het kaliumgehalte omhoog te krijgen.
Maar dan moet je daarnaast wel genoeg kalium uit voedsel binnenkrijgen.
Hier staan een aantal factoren beschreven die magnesium opname beïnvloeden, waaronder hypokalemia (kaliumtekort) wat ervoor kan zorgen dat er meer magnesium via urine wordt uitgescheiden.
Verder las ik nog dat teveel drop ook voor een kaliumtekort kan zorgen. Sinds een paar weken neem ik zoethoutdrop. Heel klein, maar ga ik toch ook maar mee stoppen.
Op zichzelf veroorzaakt een kaliumtekort ook symptomen die lijken op de symptomen van een magnesiumtekort, namelijk:
- hartkloppingen
- spierkrampen of spierzwakte
- constipatie
- verminderde eetlust
- misselijkheid/buikkrampen
- vermoeidheid
- prikkelbaarheid
Ik kreeg nog een tip om kaliumzout te gebruiken als alternatief voor ander zout en dat over je eten te strooien. Als het bitter smaakt, is dat een teken dat je lichaam genoeg kalium heeft.
Ga ik eens proberen en verder watermeloen eten en meer uit die lijst.
Overigens wordt er gewaarschuwd voor het gebruik van kalium supplementen, omdat een teveel aan kalium dodelijk kan zijn.
Verder is er nog een wisselwerking van magnesium met calcium en vitamine D, maar dat is voor een ander project ;-)
Mark