magnesium

• Onderwerp starter Onderwerp starter elmo
  • Startdatum Startdatum
Zijn er nog meer mensen die de Zechsal magnesium-vlokken oraal innemen of dit voor bijv. een kwartier in de mond nemen zodat het via het mondslijmvlies opgenomen wordt??

Ik heb dit wel eens gedaan in het verleden maar ik krijg daar op een gegeven moment toch dunne ontlasting van. Daarom neem ik het nu weer transdermaal.

Ah oke Pike. Ik heb het ook een tijdje gedaan maar daar nooit last van gehad.

Vandaag was ik bij de tandarts na lange tijd en gelukkig 0 gaatjes. Dat is in het verleden wel anders geweest dus daar ben ik erg blij mee. Nu had ik wel wat tandsteen vandaar dat ik dacht het goed is om de magnesium ook via mijn mondslijmvlies op te nemen.

Als ik mijn tanden heb gepoetst spoel ik altijd na met mg-olie. Geen kwartier maar een minuut of 2.

Als tandpasta al tijdens het poetsen wordt opgenomen door het mondslijmvlies moet 2 min Mg-olie zeker genoeg zijn meteen na het poetsen.

Ik ben door dit hele topic gegaan. Ben er niet helemaal wijs uit geworden. Ik wil het liever innemen dan een badje of het smeren.

@mike

Bedoel je de magnesium vlokken (magnesiumzout (magnesiumchloride)),

http://www.ancientmagnesium.nl/contents/nl/d10.html

Je zegt dat je ong. een halve theelepel op een liter water gebruikt.

Is dit in koud water of warm water of kan het ook in thee of soepen?

Ik heb er geen enkel idee van, vandaar mijn vragen. Kan men niet teveel nemen? Ik heb vaker last van krampen (als kind al, was het voor mij bijna onmogelijk om te zwemmen), dus ik heb het wel nodig, denk ik.

Ja, ik bedoel de magnesiumvlokken inderdaad. Ik drink ong. een halve theelepel op een halve liter koud water. Veel succes als je het aan van alles en nog wat wilt toevoegen, want het smaakt loeibitter!

Mike

Ik heb een vraag.

Ik gebruik magnesium citraat van het merk NOW. 1 tablet voor het slapen gaan. Het helpt bij mij heel goed voor de nachtrust, maar na een paar dagen krijg ik last van mijn ogen.

Pijnlijke rode ogen. Harde oogbol. Als ik stop met de magnesium neemt het af.

Heeft iemand anders hier ook last van, komt het bekend voor?

Ik vind het zo jammer omdat de magnesium voor de rest wel goed helpt.

Quote:
En jij krijgt dat toch gewoon weg met het water???

Ik geloof in de dag beginnen met helende zouten opgelost in water. De smaak doet er wat mij betreft niet toe. Bitterzout smaakt bijv. ook heel erg bitter en natriumbicarbonaat smaakt een beetje weeig. Het zij zo, levertraan staat ook niet bekend om zijn goede smaak.

Mike

Ja, die levertraan neem ik daarom als capsules, wel de duurdere variant, maar anders lukt het me niet. Maar dat ligt aan de dikke massa. Dat zal het water niet hebben, dus daar heb ik geen probleem denk ik. De smaak is me ook egaal, maakt niet uit.

Waar komt het verhaal vandaan dat magnesiumchloride het best opneembaar is via de huid? Dat lijkt me een fabeltje. Ongetwijfeld zal een fractie van wat je op je huid smeert daadwerkelijk opgenomen worden, maar dan gaat nog steeds een groot deel verloren. Dat blijkt ook wel uit het witte restant dat, eenmaal opgedroogd, achterblijft. Magnesiumchloride is, na natriumchloride, het belangrijkste onderdeel van zeezout. Natriumchloride smeren we toch ook niet op onze huid? Magnesiumchloride is gewoonweg erg goedkoop, en door het aan te smeren als huidproduct, kan men veel meer in één keer verkopen. Ik heb nu nog een potje citraat staan, maar ik ga daarna over op magnesiumchloride. Oraal, welteverstaan.

Ik heb er om andere redenen moeite mee. Mensen klagen over een brandend gevoel en een droge huid na gebruik van magnesiumzout. Bedenk dat de huid licht zurig hoort te zijn en magnesiumzout basisch is. Het is precies dezelfde reden waarom sommige hoofdverzorgingsproducten (bijv. shampoo) negatief uitwerken, eveneens omdat ze basisch zijn en de huid zurig.

Dat gezegd hebbende kan een verklaring voor het witte achterblijfsel op de huid dat de magnesium wel degelijk transdermaal wordt opgenomen en dat het zout (de chloride) achterblijft. Het is maar een gedachte, want er zijn genoeg mensen die wel degelijk ook baat hebben bij het gebruik van magnesiumolie op de huid. Mijn vriendin smeert eerst kokoslolie op haar huid en dan een Sole van magnesiumzout. Hierdoor creeert ze als het ware een zalf, waardoor de magnesium ook nog eens langzamer intrekt.

Mike

Meuzik, ik merk dat de magnesiumolie wel goed wordt opgenomen omdat (spier)pijnklachten snel na aanbrengen minder worden. Ook een magnesium voetenbad helpt goed. Slaap ik bovendien goed door en geeft geen maag/darmproblemen.

Ik neem overdag ook magnesiumcitraat (oraal) overigens.

Quote:
Waar komt het verhaal vandaan dat magnesiumchloride het best opneembaar is via de huid? Dat lijkt me een fabeltje.

Opname van magnesium via de huid, in dit geval via magnesiumchloride, werkt bij veel mensen veel beter dan oraal ingenomen. Daar gaat het om. Veel mensen waaronder ik zelf krijgen bij geringe orale opname van magnesium al last van darmproblemen. Waardoor er zelfs nog meer magnesium verloren kan gaan.

En dat er maar een fractie word opgenomen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Ik merk de effecten van transdermale suppletie iig goed en dat kan niet als er maar een fractie zou worden opgenomen.

Quote:
Dat blijkt ook wel uit het witte restant dat, eenmaal opgedroogd, achterblijft.

In de magnesiumchloride vlokken zit per gram ongeveer 120 mg elementair magnesium dus ja er blijft wat residu over op de huid. Waarmee ik niet wil zegen dat perse 100% van de magnesium wordt opgenomen maar een fractie is het sowieso niet.

Quote:
Magnesiumchloride is, na natriumchloride, het belangrijkste onderdeel van zeezout. Natriumchloride smeren we toch ook niet op onze huid

Magnesiumchloride bestaat zoals gezegd voor 12% uit elementair magnesium, zeezout bestaat voor 97% uit natriumchloride en dan nog heel wat andere dingen waaronder magnesium.

Quote:
Ik heb nu nog een potje citraat staan, maar ik ga daarna over op magnesiumchloride. Oraal, welteverstaan.

Goed idee, als je het kan verdragen, maar zeg niet dat transdermale magnesium suppletie onzin is en alleen een manier is om meer magnesiumchloride te verkopen.

Goed, ik reageerde een beetje offensief, dat geef ik toe ;-)

Bestaan het risico van een overdosis niet, volgens jullie? Je smeert immers veel meer transdermaal dan dat je oraal inneemt. Juist als het via de huid beter opgenomen wordt, is dat risico aanwezig, lijkt me.

Waarom ik zelf denk dat oraal beter werkt, is omdat natriumchloride immers ook oraal prima opgenomen wordt. Maar goed, als jullie er problemen van krijgen, dan kan ik dat niet te bagatelliseren.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan