magnesium

• Onderwerp starter Onderwerp starter elmo
  • Startdatum Startdatum
Quote:
Bestaan het risico van een overdosis niet, volgens jullie? Je smeert immers veel meer transdermaal dan dat je oraal inneemt. Juist als het via de huid beter opgenomen wordt, is dat risico aanwezig, lijkt me.

Je smeert meer dan je oraal zou nemen dat klopt. En ik denk ook niet dat alle magnesium die je smeert 100% wordt opgenomen maar door orale inname wordt het "opnamesysteem" van magnesium, om het zo maar eens te zeggen, snel overbelast en kan je die magnesium niet meer gebruiken terwijl het lichaam nog steeds een magnesium tekort heeft.

Transdermaal wordt het beter opgenomen in het lichaam cq de cellen. Daardoor kan je eerder de juiste hoeveelheid magnesium aanvullen, de rest wordt uitgescheiden.

Risico op overdosis is niet zo groot omdat het lichaam makkelijk van magnesium afkan indien nodig.

Ja, klinkt op zich logisch. Ik las hier ergens dat je huid een intellectueel orgaan is. Dus dat speelt misschien mee.

Ik zie in mijn praktijk ( te) vaak dat men een tekort heeft aan magnesium. ( test via toegepaste kinesiologie) Dat kan komen doordat stress magnesium verbruikt en doordat het minder in voeding zit (bodemverschraling)

Dan vertelt men vaak dat ze magnesiumcitraat gebruiken. Dat wordt blijkbaar (veelal) niet goed

opgenomen. Maar bij een enkeling gaat dat goed.

Een makkelijkere en beter opneembare vorm (en meer pure vorm) is om een voetenbadje te nemen van magnesiumchloride. Plus je kan er de "olie" zelf van maken.

Dat scheelt weer een pilletje ( gemaakt in fabriek) wat je maag goed moet opnemen en kan laxerend werken. Je voeten (huid) neemt op en over doseert niet. Als je het te plakkerig vindt, douche je het af na half uurtje.

@Mtje: weet je ook iets over de hoeveelheden die ze nemen?

Stel dat rond de 400mg per dag verbruikt wordt. Als je een tekort hebt en je neemt dat, dan werkt je dat tekort dus niet weg, om een tekort weg te werken heb je denk ik tijdelijk wel 1000mg per dag nodig.

En pillen zijn niet nodig, er zijn goeie pure poeders.

@Mike:

Waar haal je vandaan dat: "magnesiumzout basisch is"

Wat ik er over kan vinden is dat een magnesium chloride oplossing licht zuur is:

Magnesium chloride dissolves in water to give a slightly acidic solution (with a pH of approximately 6).

http://chemwiki.ucdavis.edu/Inorganic_Chemistry/Descriptive_Chemistry/p-Block_Elements/Period_3_Elements/Chlorides_of_Period_3_Elements#Magnesium_chloride.2C_MgCl2

Dat was een aanname van mij, omdat magnesium een basisch mineraal is. Deze aanname is dus kennelijk foutief, want de chloride (een zuur) overheerst. I stand corrected.

Mike

Op Mercola.com opnieuw een boeiend artikel over het belang van magnesium en meer.

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2015/01/19/magnesium-deficiency.aspx?x_cid=20150119_nonlead1_magnesium-deficiency_facebookdoc

Ik heb altijd begrepen dat wanneer darmproblemen door magnesium suppletie gewoon inhoudt dat de dosis dan te hoog is? Dus een manier om je eigen benodigde hoeveelheid te bepalen is om de dosis op te hogen tot je diarree krijgt en dan daar weer iets onder te gaan zitten...

En magnesiumchloride is dus inwendig niet goed opneembaar, maar uitwendig via voetenbad of olie wel?

Quote:
Dus een manier om je eigen benodigde hoeveelheid te bepalen is om de dosis op te hogen tot je diarree krijgt en dan daar weer iets onder te gaan zitten...

Nee, de benodigde hoeveelheid is vaak veel en veel hoger dan je met orale suppletie op kan nemen. Niet bij iedereen natuurlijk maar wel bij een groot deel van de bevolking.

Ook is het zo dat het magnesium tekort vaak zo groot is dat het met orale suppletie heel lang duurt voordat dat ingehaald is.

Magnesiumchloride is inwendig wel goed opneembaar maar heeft gewoon hetzelfde probleem als de andere vormen van magnesium namelijk dat als je een beetje veel wil suppleren om het tekort snel aan te vullen krijg je al snel diarree/waterige ontlasting.

Nogmaals, dat geld niet voor iedereen.

Dank je Pike! Ik was in de war met magnesiumoxide, deze vorm zie je vaak in goedkope supplementen, maar is niet goed opneembaar.

Als ik de MSDS bekijk en het vergelijk met andere producten, dan is dit best goede kwaliteit. Het wordt zelfs gebruikt voor dieren/paarden (in voer?).

Het is nedMag C Feed Grade.

Ja dat is het spul dat je moet hebben. Uit Veendam, uit de sechsteinzee dus.
Maar waar kan je het kopen voor 1 euro per kilo?

Dat haal je hier.

Via DHL had ik 3x25kg voor ca. EUR 75,- inclusief verzenden en na 2 a 3 dagen in huis.

Wow, dat is echt goedkoop! Bedankt voor de tip!

Het is een jaar houdbaar, zie ik.
Ik zie wel op de NedMag website dit staan:

NB: Magnesiumchloride voor toepassing op de huid, dat volgens het “Zechstein Inside©” batch protocol geproduceerd wordt, wordt door onze partner Zechstein Minerals BV gedistribueerd. Voor meer informatie verwijzen wij U naar de website van Zechstein Minerals BV: http://www.zechsteininside.com

Dit vond ik ook nog op Zechstein inside:

Can I make "magnesium oil" by adding water to magnesium chloride flakes?
Our analists in cooperation with the magnesium health institute were performing tests and this is their conclusion:

We do not recommend using flakes as a basis for making high concentrated "magnesium oil" greater then 5%.

Due to the heating for evaporation a very small amount of MgCl2 will decompose to MgOHCl (magnesium hydroxide chloride), MgCO3 (magnesium carbonate) and some HCl (hydrochloric acid) in the vapor stream. These products are also responsible for the white haze that can be seen after dissolving the flakes. These products are not directly hazardous but are by products of the necessary production step to get flakes. For applications up to 5%, such as bath applications, the flakes are perfect.

For topical applications with higher concentrations, we recommend the pure natural magnesium oil straight from the source without any heat treatment.

Hier staat het verder uitgelegd.

Ik maak nu ook olie van die vlokken, maar wordt dus niet aangeraden door de bijproducten.

Dus door het verdampen wordt een heel klein gedeelte magnesium hydroxide chloride, magnesium carbonaat en een heel klein beetje HCL.
"deze producten zijn niet direct gevaarlijk maar een bijproduct van het verdampingsproces"
Maar wat is er dan wel eventueel wel "gevaarlijk"? En vooral in deze kleine hoeveelheden?
Nu weet je nog niets.

Zijn er hier mensen die de originele olie hebben?
Als het goed is dan krijg je daarmee geen witte waas op je huid. Kan iemand dat bevestigen?

Het is een jaar houdbaar, zie ik.

Het is een zout. Er gebeurd niets mee hoor. Hiervoor zat het 650 miljoen jaar in de grond.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.548
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan