ms en beter worden met voeding ?! heeft er iemand wat raad

@ Sharro

Heel herkenbaar verhaal wat je schrijft met betrekking tot de neuroloog. Hun huidige opleidingssysteem besteedt te weinig aandacht aan een relatie tussen een B12-tekort en alle mogelijke gezondheidsproblemen die hieruit voortvloeien.

In september 2014 zag ik op het forum een link naar het artikel met Bo Baden over de verschijningsvormen van een B12 tekort die mijn aandacht trok. Er bleken heel wat raakvlakken te zijn met het klachtenpatroon van onze zoon. Hierna uiteindelijk het boek an Sally Pacholok besteld. Bij het lezen hiervan kreeg ik meer vragen en hierdoor heel veel aanvullende informatie opgezocht.

In de literatuur over B-12 tekort kwam ik meerdere malen de naam van Dr. Reijnen tegen. Mede hierdoor ben ik hierdoor op zijn site terecht gekomen en n.a.v. hiervan hebben we uiteindelijk een afspraak bij hem gemaakt.
 
Gelukkig maar Viviane ben heel blij dat hij toch verlost is ..

Heb een site gevonden overcoming ms denk ik dat een neuro zelf ms krijgt en raad verschillende voeding aan wat goed is en niet goed is ... En raad vooral vis aan en probeer dat nu 2 weken al en voel dat goed hoor

Maar de site is in het Engels en aangezien men Engels niet denderend is probeer ik toch

Want de pc krijgt het niet vertaald...spijtig
 
@ Sharro

Overcoming MS werd geschreven door George Jelinek. In het Nederlands wordt het omschreven als het Jelinek dieet. Er is een neuroloog bij de MS kliniek in Melsbroek die zijn patiënten naar de door jou aangehaalde site verwijst,...

Deze link lijkt me heel interessant voor je :
http://www.envoeding.eu/mensen-met-ms/
Vooral het verhaal van Ewout en de reactie van Ann bieden heel wat aanknopingspunten !
 
@ Sharro

Je zou berichtje op de link kunnen plaatsen van envoeding.eu en vragen of Ann nog de naam van de neuroloog bij de hand heeft.

Hier ook gezien dat er een medisch secretariaat in Melsbroek is waar je eventueel contact kan mee opnemen. De namen van de neurologen kan je er jammer genoeg niet op terugvinden.

Bijgaand de link hiervan
http://www.mscenter.be/nl/contact_info/index.html
 
dank u viviane kan dit zeker proberen hé en heb dat ook
gedaan ... we zien wel he .hou u zeker op de hoogte .

dank u
sharro

vandaag voel ik me pfff

 
nu heb ik wat aan het lezen geweest op de ms site !!van mensen die ook
tecfidera gebruiken en daar heel tevreden van zijn ?!

geen bijwerkingen ?!

ben ik dan een uitzondering ?

sharro
 
Ik moet eerlijk zeggen dat het best goed gaat.De laatste tijd ben ik erg pessimistisch over genezing.Maar nu voel ik weer hoop.Mijn voeten zijn niet meer zo dik en doen minder pijn.Hopen dat dit aanhoudt.Ik gebruik sinds 2 weken ook L Glutamine (poedervorm) en wil nu ook gelatine poeder bestellen.Morgen zet ik weer een grote pan soep op.Denk jij dat je een tekort aan vitamine b12 hebt en hoe weet jij dat ?
 
henry ,wat ben ik blij voor u dat het werkt en ja ik denk dat ...en wat ook zo zal zijn viviane zal GELIJK hebben .

en veel ms patienten nemen vitb12 waren ik dan niet ?

sharro
 
Nu ik het AIP-dieet volg let ik er op dat ik toch genoeg dierlijke voeding binnen krijg.Omdat eieren en zuivel nu vermeden worden.Zodat er geen tekort optreedt.Maar algemeen gezien hoef je er niet te bang voor zijn want je lichaam schijnt genoeg voorraad te hebben.
 
dag viviane , ik heb een leuke site gevonden ivm vit.b12... die zul je mss al kennen
FEMKE&GRIJS en daar komt dokter ook in voor .

wou nog even vragen of die medicatie soms duur is ? als ik dat mag vragen ?

dank u

sharro
 
Dag Sharro,

Deze site ben ik inderdaad al tegen gekomen en het boekje van Hans Reijnen hebben we thuis ook staan. Zelf vond ik het trouwens gemakkelijker te lezen dan het boek van Sally Pacholok.

Hij bespreekt bepaalde zaken op grond van zijn ervaringen als arts nog uitvoeriger op grond van zijn patiëntendossiers. Gedurende een bepaalde periode heeft hij de gegevens statistisch bijgehouden en tevens in kaart gebracht welke klachten samenhangen met een vitamine B12-tekort. Hierin noemt hij ook 2 % van mensen met een diagnose van B-12 tekort die problemen hebben met het zicht. Hieronder valt ook een vertraagde oog ontwikkeling (verklaring voor automatisatieproblemen in het leerproces) bij jonge kinderen. Pacholok bespreekt deze materie niet.

De voedingssupplementen vallen qua aanschafprijs mee. Ons zoontje neemt dagelijks mede op basis van zijn lichaamsgewicht 1 tabletje Trio Forte in de verhouding 2,5 mg methylcobalamine - 2,5 mg adenosylcobalamine en 400 mcg foliumzuur /actief folaat.

Hier alles op een rijtje gezet een de Trio Forte bleek op dat moment de gunstigste in aanschafprijs (incl. verzendkosten) te zijn. Ik kwam op op € 0,46 / tablet.

Tussendoor ook je andere posts gelezen. Het zou kunnen dat de overgevoeligheid voor de Tecfidera een signaal is dat je hoog sensitief bent, wat mede in combinatie met een B-12 tekort kan voorkomen.

Sommige mensen promoten trouwens op het internet bepaalde medicijnnamen om de verkoop hiervan te bevorderen. Niet teveel waarde hechten aan zgn. positieve commentaren op dit vlak,...
 
dag viviane

vernoemt hij in zen boek (die ik ook wel wil kopen) iets over ms patienten ?

ben 2 dagen gestopt met tecfidera en dat was een succes voelde me goed maar men exceem op men hoofdhuid kwam direct terug met veel jeuk .

en ben er dan maar terug mee begonnen omdat dit ook word gegeven voor psoriasis .

ik val in herhaling maar voel dat ik iets mis "mager men uiterlijk "enz ...
heb ik nooit gehad
iemand raade me aan vitamine b12 inspuitingen te doen ? dat durf ik niet hoor
zo op eigen houtje ... nee dank u
 
@ Sharro

Vitamine B12 is ook effectief in het behandelen van eczeem en psoriasis.

Hier het boekje er bij gehaald en hij geeft expliciet aan dat bij MS dient te worden uitgezocht of er al dan niet B12 tekort hieraan bijdraagt.

In 90 % van de gevallen van een B-12 tekort bij zijn patiënten speelt er een auto-immuun ziekte. Bij de 10 % waarbij dit niet het geval is, is er sprake van ziekte van Crohn, gebruik van reguliere medicijnen, slechte conditie van het maagslijmvlies of een operatie waarbij een groot deel van de maag verwijderd werd of het bereiken van een hogere leeftijd.

B12 inspuitingen zou ik ook niet zomaar gaan doen alvorens kundig arts op dit vlak geraadpleegd te hebben. In het boekje schrijft hij dat de spuiten op basis van methylcobalamine de meest effectieve zijn en dat hij niet begrijpt waarom dit niet vergoed wordt door de ziektekostenverzekeringsmaatschappijen. Deze vorm van behandelen maakt in veel gevallen andere zgn. geneesmiddelen overbodig.
 
dank u viviane voor het antwoord en hulp

ja ivm die inspuitingen die niet vergoed zijn begrijp ik niet hoor

begrijpen wie begrijpen wil ...maar ben er heel zeker van dat dokter reynen
de schakel is en me zal helpen... hoop ik toch?!

sharro
 
dag viviane

men mama 72j moest haar bloed laten nemen en had 90 b 12 .

is wel bleek voor de rest heeft ze niets .
daarom kan ze moeilijk begrijpen dat ik met 534 b12 dat ik iets tekort kom ?

heb het proberen uitleggen maar helaas.

sharro
 
dag viviane

als de dokter reynen me de spuiten aanraad ?!
moet ik deze dan zelf zetten ?

dan heb ik liever een zuigtabletje hoor .

sharro
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.956
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan