Natuurlijke schoonmaakmiddelen

• Onderwerp starter Onderwerp starter ikke
  • Startdatum Startdatum
Wordt de was goed schoon?

Aleppozeep wordt gemaakt van oa olijfolie,hoe zit dat met marseillezeep?

De was wordt volgens mij goed schoon, ik heb eigenlijk nooit echt rare vlekken. Voor mij werkt het dus goed. 200 gram zeep kost 1,75. Je gebruikt 15 gram om een liter te maken, dus je kunt uit 1,75 13 liter maken. Als je veel vlekken hebt gebruik je missc 200 ml voor een wasbeurt. Dus 1, 75 euro voor 65 wasbeurten. Reken maar uit. :-) als je met hetzelfde product ook he haren wast, gebruikt als allesreiniger en handzeeppomje ermee vul....... Ruimte in he kasten :-)

Er is heel veel zeep die Marseille zeep wordt genoemd maar het niet is. De naam Marseillezeep is niet beschermt, het is dus eigenlijk gewone zeep dan. De echte Marseille zeep is een groot vierkant blok Waar op elke kant iets is in gestempeld, de fabriek, het percentage olie (72%), enz. Als je goede hebt wordt het gemaakt zoals hier wordt uit gelegd: http://www.misslipgloss.nl/marseille-zeep/

Dan heb ik helaas niet de echte denk ik, ik mis het logo. Ben de verpakking kwijt, dus kan het nu niet checken.

Bedanjt voor de tip / waarschuwing!

Ja ik heb het net gemaakt .

Weet niet of het goed is maar door het vocht in de soda ging het vreselijk bruisen .

Mijn emmertje (van de kokosolie) bevroor gewoon .

Nu weet ik niet of dat bruisen ook van invloed is op de werking .

Vanavond zal ik het in de vaatwasser doen .

mijnlijf, ben benieuwd of je vaat er schoon uitkomt.

Wat ben je ongeveer kwijt met de kosten aan het maken?

Nou ja ik heb 5 kilo zuiveringszout voor 9,75

1 kilo citroenzuur 5.35

1 kilo zeezout voor 2.95

zakje soda van de jumbo voor ongeveer 50 cent .

Ik denk dat ik daar heel wat schepjes van kan maken .

Citroenzuur is het duurste omdat je daar 3 delen van gebruikt .

Dat schuimen komt van de citroenzuur met het zuiveringszout en misschien ook de gewone soda. Ik zou het apart bewaren door dat schuimen wordt de werking van de baking soda (en misschien geldt dat ook voor de gewone soda) minder.

Ben even los door dit topic aan het lezen. Ivm zelf vaatwastabletten maken. Is citroenzuur wel veilig? Ik gebruik zowel voor lichaamsverzorging als voor mijn huis enkel producten die ik ook op kan eten. Hier komt geen rommel meer binnen. (ik gebruik wel nog vaatwastabletten uit de winkel (bio welliswaar), maar die durf ik niet op te eten.) Dus als ik nog zelf vaatwastabletten zou kunnen maken ben ik bijna rond. Maar ik zou ze liever maken zonder citroenzuur?

http://www.hetkanwel.net/2013/12/14/afwasmiddel-zelf-maken/
Quote:
Recept:

- 500 ml kokend heet water

- 10 gram fijngeraspte zeep (Marseillezeep)

- 200 gram schoonmaaksoda

Doe de geraspte zeep in een kom en giet het hete water eroverheen. Roer het door en zodra de zeep is opgelost kan je de soda toevoegen. Ook dit roeren tot het is opgelost. Laat de afwasmiddel een nacht staan en klop het daarna los met een garde of staafmixer voor het beste resultaat. Giet de afwasmiddel in een lege fles met behulp van een trechter. Voor ieder gebruik even de fles goed schudden.

Bereidingstijd: 6 minuten + een nachtje laten staan

Zelf waspoeder maken is nog simpeler en sneller dan vloeibaar wasmiddel.

Wat heb je nodig:

80 gram zeer fijn geraspte Marseillezeep of Aleppo zeep.

300 gram soda

150 gram zuiveringszout

150 gram citroenzuur

75 gram grof zeezout

Rasp de zeep heel fijn, fijngeraspte zeep lost makkelijker op in het water waardoor je het waspoeder ook op lagere temperaturen kunt gebruiken.

Je kunt eventueel ook proberen de zeep in de keukenmachine heel fijn te maken.

Mix dan alle ingrediënten door elkaar en doe in een goed afsluitbare pot.

Je kunt bijvoorbeeld een mooie glazen pot bij de Action, Xenos of Blokker kopen dan is je waspoeder ook nog een lust voor het oog in de badkamer.

Per wasbeurt heb je ongeveer 40 gram (2 eetlepels) waspoeder nodig.

http://www.aromatherapie-info.com/zelf-waspoeder-maken.html

Ik heb van iemand een sprayflacon met EM-whipe&Clean gekregen en ben er onwijs blij mee.

Buiten dat het zorgt voor een gezond leefmilieu maakt het heel gemakkelijk schoon, ook de ramen streeploos :D

Ik ben benieuwd wat het voor de was en vaatwas doet, want dat heb ik nog niet geprobeerd.

@cham, je kunt wipe & clean ook in de vaatwasser en wasmachine doen. Heel klein beetje van nodig, groot resultaat!

Je zou het zelfs als shampoo kunnen gebruiken in plaats van appelazijn. Ja, ik vind het wel een uitvinding dat EM. Er is zelfs een schoonmaakbedrijf dat enkel op Wipe & Clean draait.

Als je zelf een lactobacillus serum maakt of de wei van bijv. kefir gebruikt en wat suiker toevoegd, dan heb je al de basis van Wipe & Clean.

@ vrysuyver

Quote:
@cham, je kunt wipe & clean ook in de vaatwasser en wasmachine doen. Heel klein beetje van nodig, groot resultaat!

Gebruik je dat bij de vaatwastabletten?

Quote:
Als je zelf een lactobacillus serum maakt of de wei van bijv. kefir gebruikt en wat suiker toevoegd, dan heb je al de basis van Wipe & Clean.

Goed om te weten, thanks!

Zo vind ik het zelfs leuk om schoon te maken haha. Niet alleen voor het oog schoon!

@ vrysuyver

Quote:

Gebruik je dat bij de vaatwastabletten?

Quote:

Goed om te weten, thanks!

Wat zou je er daarnaast dan nog aan toe kunnen voegen?

Zo vind ik het zelfs leuk om schoon te maken haha. Niet alleen voor het oog schoon!

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan