Natuurlijke schoonmaakmiddelen

• Onderwerp starter Onderwerp starter ikke
  • Startdatum Startdatum
http://www.hetkanwel.net/2013/02/22...&utm_campaign=Feed:+hetkanWel+(hetkanWel)
Quote:
Voor glanzend haar

De meest eenvoudige shampoo wordt gemaakt van 1 eetlepel zuiveringszout met 2 eetlepels water. Het wordt een soort pasta die je in je haren smeert. Spoel grondig uit. Een prachtige bos glanzend haar is het resultaat.

Voor droog haar

Heb je droog haar, kneed dan een paar eetlepels olijfolie in het droge haar en hoofdhuid. Doe hier een douche-cap overheen en laat het dertig minuten intrekken. Spoel het daarna uit en was je haar zoals je het gewend bent.

Voor extra droog haar

Heb je zeer droog haar na blootstelling aan de zon of chloor, voeg dan een kwart kopje olijfolie, avocado of amandelolie aan de basisshampoo toe. Was zoals je het gewend bent.

Voor gekleurd haar

Gebruik voor een kruidenshampoo kruidenthee in plaats van gewoon water. Laat de thee 20 minuten trekken, breng het dan weer even aan de kook en giet het vervolgens over de zeepvlokken. Gebruik rozemarijn voor donker haar en kamille als je blond bent. Is je haar te vet of te droog, dan draagt een combinatie van kliswortel, smeerwortel bladeren, brandnetels en rozemarijn bij aan het herstel van de natuurlijke balans.

Voor vet haar

Soms ben je niet in de gelegenheid om je haar te wassen. Dan is een droge shampoo heel geschikt. Meng 1 eetlepel maismeel, 1 eetlepel poedersuiker en 1 eetlepel fijngemalen amandelen. Borstel je haar heel goed van de hoofdhuid tot in de puntjes. Wrijf het mengsel in je hoofdhuid en borstel je haar weer goed. Deze shampoo is ook erg goed voor extreem vet haar.

Bron: Happy Living, The Daily Green

Waarmee maken jullie de wc pot schoon?

Ik heb sinds ik in de zomer een paar weken weggeweest ben last van aanslag in de pot

Ik denk dat het komt doordat er is geplast en niet doorgetrokken is terwijl ik weg was door de gene die regelmatig de post enzo kwam doen

Krijg het niet meer weg,zelfs niet met dure wc reinigeranti kalk etc

Heb geprobeerd met cola,heet soda water in trekken niets en het stinkt bah

Aleppo zeep gebruik ik nu sinds gister,mn huid voelt nu ontzettend droog aan

Heb mn jongste ermee gewassen

Niet haar haar want schijnt te prikken in de ogen,zelf niet echt last van gehad

Maar ze begon ontzettend te huilen want haar plassertje prikte zo,heb haar daar niet echt ingezeept maar is er vast wat zeep ingekomen

Terwijl er op de website staat dat je het ook kunt gebruiken voor de intieme delen

Normaal was ik haar met weleda,dat is toch lekkerder vind ik voor die kleintjes

Waar wassen jullie je kinderen mee,hun haartjes etc?

Ik was de haren van mijn zoontje alleen met water. Is nooit vet. Maar hij is dan wel pas twee dus dat is nog van dat dunne babyhaar. Die zeep van Aleppo heb ik ook gehad voor mijn haar. Mijn haar werd er SUPER vet van. Nog vetter dan voor het wassen, dus ik vond dat helemaal niks.

De wc met half schoonmaakazijn, half water en 15 druppels tea tree dit gooi ik in een oude wc reiniger verpakking. Kindjes met water, heel zelden als het echt noodzakalijk is door bv verffeestjes of schmink iod dan met urtekram kindershampoo. De laatste verpakking ging 3 jaar mee voor 2 kinderen.

Ik was mijn jongste van 1,5 jaar een maal per week met een beetje weleda kinderwasschuim en de andere keren alleen met water

Mijn oudere kinderen hetzelfde

De jongste heeft ook nooit last van berg sinds ik gewoon niet meer zo vaak met shampoo was

Ze heeft veel haar,maar toch vind ik al dat haren wassen onzin

Voor mezelf heb ik nu wel met aleppo gewassen en het nagespoeld met wat appelazijn in water

Ik heb middelang haar,maar toch voelde het heel goed aan na het wassen

Zag trouwens aleppo zeep in de turkse winkel voor 1,99

In de natuurwinkel kost hij 6,99

Er staat op 100% olijf met laurier

En met een tel nr van aleppo (fabriek neem ik aan)eronder

Er staat op de zeep hetzelfde ronde teken als die de dure aleppo zeep heeft

Hij ruikt ook hetzelfde,dus vraag me af of hij even goed zal zijn.

Heb hem iig meegenomen om te proberen

Shampoo recept uit een oud kruidenboekje.

Misschien hebben jullie er wat aan :)

Voor 240 cl shampoo heb je 30 gram kruidenmengsel nodig.

Doe dit in een pan en voeg er 300 cl water bij.

Breng dit aan de kook, draai het gas laag en laat het 5-10 min zachtjes doorkoken, draai het gas uit en laat het nog 5-10 min trekken.

Filtreer de vloeistof en vang deze op in een pan met 30cc olijfoliezeep (aleppo zeep)

Roeren tot de zeep smelt en voeg 1 a 2 druppels van je favouriete geurtje (essentiele olie) toe.

Giet de shamppo in een fles en gebruik met mate.

kruidenmengsels:

- droog haar: smeerwortel, acaciabloemen, rode klaver, oranjebloesem, sinaasappelschil, vlierbloemen.

- vet haar: vioolwortel, schijfjes bitterhout, citroengras, pepermunt, blad van toverhazelaar, een mengsel van schijfjes bitterhout, citroengras, pepermunt en wilgebast.

- tegen roos: berkebast, pepermunt, brandnetel, artisjokbladeren, smeerwortelblad en wortel,mengsel van smeerwortelblad, bitterhout, wilge- of berkebast en artisjok.

zo en nu net als de vroegere natuurmensen de natuur en/of tuin in met een mandje :)

Ik vind dit trouwens ook een leuke site:

http://www.anthemis.nl/Aleppozeep.htm

Ik ben erg blij met dit forum :)

Bedankt voor jullie "nuttige" informatie.

Mijn zoontje wast zich nog steeds met Weleda calendula shampoo. Ook de weer en wind balsem gebruik ik nog steeds voor hem. Of zelfgemaakte goudsbloemzalf.

De Aleppo laurier zeep vinden ze stinken, (ik zie nu dat er ook geurtjes van zijn) de Marseille olijfoliezeep ruikt een stuk prettiger. Kun je ook je haar mee wassen. Zelf gebruik ik nu de blokken shampoo en conditioner van Lush en soms appelazijn.

Mijn meiden zijn in de leeftijd van Dove en spuitdeo's helaas. Maar die gebruikten voorheen ook Weleda en Urtekram.

Voor de was gebruikte ik altijd Ecover, maar ook daar zitten ze over te muiten. Om de paar uur kleren in de was die volgens hun "stinken" is ook niet zo economisch. Nu koop ik een zo neutraal ruikend goedkoop wasmiddel. Iedereen blij :?

Ik heb een paar jaar geleden met groene zeep / Marseille zeep en soda gewassen en helaas heeft de wasmachine het toen na 5 jaar begeven. Of dat door die zeep komt weet ik niet, maar sindsdien durf ik het niet meer.

Helaas heb ik met een gezin van 5 best veel was. En we dragen echt niet elke dag schone kleren.

Dus een goedkoop natuurlijk en fris wasmiddel tip?? Graag!

Verder smeren we veel met kokosolie en bijenwas. Of met (zelfgemaakte) goudsbloemolie in een pompflesje, ook handig onder de douche.

Helaas is kokosolie toch niet zo'n goede zonnebrand. Toch weer beetje rood geworden vandaag. Maar ik was dan ook niet te geloven wit van deze lange lange lange winter.....

Als deodorant aluin (fout), tandpasta = zuiveringszout met kokosolie en pepermuntolie en ik verf mijn haren met henna.

En een kind met hoofdluis... Kammen, kammen, kammen met een netenkam. Alle neetjes eruit knippen en kammen. Onder de douche, kammen. En elke dag controleren, nu al een week niets gevonden en geen jeuk meer.

Acht jaar terug mocht mijn dochter na behandeling van gif pas terug naar school komen. Ze kreeg het dat jaar vijf keer terug :evil:

Hoi Barbamama,

voor de was:

Ik gebruik een paar scheppen soda bij de kleding in de trommel i.p.v het bakje en een dikke scheut azijn in het spoelbakje + een drupje etherische olie (teatree, eucalyptus of een andere frisse geur na wens :)

Kleding en wasmachine :) zien er nog altijd prima uit.

Af en toe de wasmachine (leeg) draaien op 95 graden met een kopje soda.

Hoofdluizen behandelen:

http://www.anthemis.nl/aroma/lemongrass.htm

http://www.anthemis.nl/probleem/hoofdluis.htm

Een vriendelijke groet van vogel

Lemongrass..volgens mij heb ik de olie in huis, straks even zoeken. Bij mijn oudste deed ik tea tree in haar haren, maar dat heeft zo'n typische luchtje. Ik denk dat ze haar gewoon erg lekker vonden ondanks de tea tree. De lucht alleen al doet me denken aan schrobben, zuigen, poetsen, kammen en veeeel stress. (en weer gif). Na vijf keer hoofdluis (met tussen poses van een paar maanden hoor, dus zij was er echt vanaf) was ik in staat om niet alleen de neetjes uit haar lange haren te knippen. :evil:

Vogel schreef
Quote:
voor de was:Ik gebruik een paar scheppen soda bij de kleding in de trommel i.p.v het bakje

Jij gebruikt geen zeep in de wastrommel? Alleen soda dus? Met etherische olie heb ik al heel wat geëxperimenteerd ook in de was. Blijft helaas niet zo lang hangen.

Heel erg, maar ik ben zelf gek op sterke luchtjes: patchoulie, sandelwood, frankincence. Er zijn weinig mensen die dat waarderen :roll:

Ik maak mijn eigen "parfum" door de etherische olie te mengen met wat alcohol. En over me heen te nevelen.

Vooral met patchoulie op krijg ik veel commentaar. Toen ik ergens in een wachtkamer zat en er iemand binnen kwam zei deze. Oh bah, het ruikt hier naar schimmel. Was niet de eerste keer dat ik dat hoorde. En bedankt!

barbamama schreef:

Jij gebruikt geen zeep in de wastrommel? Alleen soda dus? Met etherische olie heb ik al heel wat geëxperimenteerd ook in de was. Blijft helaas niet zo lang hangen.

Dit gebruik ik:

- bonte was: soda + azijn + druppeltje etherische olie.

- witte was: soda+ azijn + soms schepje baking soda http://www.eetgoedvoeljegoed.com/2011/02/de-vele-mogelijkheden-van-baking-soda.html

- vlekken: ossengaalzeep of de traay huishoudzeep zie hier de link http://www.debewustewinkel.nl/traay-traay-biologische-huishoudzeep-p-2439.html

Ik gebruik af en toe lavendel druppels met kokosolie als geurtje en ja dan kun je reacties verwachten zoals "wat ruikt er hier toch na bloemen". na schimmel heb ik gelukkig nog nooit gehoord :)

Ik was mijn haar nu met aleppo zeep (16% laurier) en ik krijg het niet schoon. Op mijn achterhoofd blijft het vet. Ik vind de zeep heel hard en vind het lastig om de zeep over mijn hoofd te verdelen. Zijn hier nog tips/aanbevelingen?

Zoekt je hoofd/lichaam een natuurlijke balans op als je aleppo zeep gebruikt. Hiervoor gebruikte ik altijd vrij agressieve shampoo's van niet al te beste merken (L oreal.

Verder gebruik ik weleda rozen deo en kokosolie als moisturizer. Soms een maskertje met honing voor het gezicht.

Quote:
Ik was mijn haar nu met aleppo zeep (16% laurier) en ik krijg het niet schoon. Op mijn achterhoofd blijft het vet. Ik vind de zeep heel hard en vind het lastig om de zeep over mijn hoofd te verdelen. Zijn hier nog tips/aanbevelingen?

Hoi Kaasmeisje,

Dat had ik ook. Het het een maand geprobeerd en toen gezocht naar een andere optie.

Ik gebruik nu natrium bicarbonaat als volgt. Ik doe een eetlepel nabica in een fles en vul dan wat water erbij. Ik doe het op mijn droge haar en masseer het in. Even in laten trekken, dan uitspoelen en daarna (appel)azijn sprayen in mijn haar. Uitspoelen en klaar.

Nu geen vette haren meer op mijn achterhoofd (en mijn nek).

Ik hoop dat het voor jou een optie is of zal werken.

Groetjes,

Edith

De optie bicarbonaat heb ik eerder al geprobeerd. Was ook geen succes. Ik wil wel een stuk van mijn haar afhalen. Nu is het schouderlang. Misschien met wat minder haar dat het wel gaat lukken.

Mijn haar is ook schouderlang. De bica werkte eerst ook niet, totdat ik het vermengd met wat water op droog haar deed. Dat maakte voor mij het verschil.

Ik heb de vaatwasser nog niet langs zien komen. Ik was nu al een paar maanden zonder blokjes. Ik was wat meer op voor, zeker de koffiekopjes (ja, ik weet het), zet hem af en toe wat warmer en soms toch wel een blokje erin. Het gaat best redelijk, wel vaak pikkels op de pannen, maar het grootste 'probleem' is het grauwe glaswerk.

Iemand hier tips?

Tevens vroeg ik mij af wat de ervaringen zijn van mensen met een watervitalisator op de staat van de badkamer, de was en de vaat. :!:

Ik gebruik de shampo van Harmonie. Na een maandje wennen, wil ik nooit meer terug. Mijn haar moest altijd om de dag gewassen worden ivm het vet worden en het slierterig/slap hangen. Nu is mijn haar wel vetter, (ik was het ook minder), maar nu gaat het haar niet meer slap hangen en toont veel beter, meer volume, niet die vette look. Dat mijn haar wel vetter is kan ik duidelijk aan de haarborstel merken, maar het voelt en toont juist minder vet. Ik heb liever aardolie in de tank van mijn auto dan op mijn haar. :mrgreen:

Klinkt goed die shampoo van de Harmonie.

Voor de mensen die hier met bica hun haar wassen: http://empoweredsustenance.com/no-poo-method-damages-hair/

Bica is zeer alkalisch voor je haar, en het schijnt niet goed te zijn ermee te wassen. Ik zit ook nog met de handen in het haar, de Aleppozeep vind ik niet echt een succes. Mijn haar wordt bovenop schoon, maar voor de rest is het vettig. Kom er moeilijk doorheen, en loop nu vaak met een staart. Ga toch zoeken naar iets anders, want dit is niks.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan