Ik lees hier allerlei op Twitter geplaatste schrikverhalen. Ze zijn de grondwet aan het veranderen. Ze proberen Kaag er in te fietsen als MP. Ja, ze proberen de grondwet aan te passen en daar hebben ze twee kabinetten voor nodig, dus ze zijn gevaarlijk dichtbij nu Rutte 3 'demissionair' is verklaard en Rutte 4 aanstaande is omdat ze de verkiezingen hebben 'gewonnen'. En ja, ze proberen het zo te spelen dat Rutte het stokje kan doorgeven aan Kaag. Maar laten we even kijken naar het staatsrechtelijke aspect:
Allereerst, hoewel we waakzaam moeten zijn m.b.t. grondwetwijzigingen is het door hen gewenste tweede kabinet er nog niet. Er is nu een crisis gaande omtrent het verkenningsproces die maximaal wordt benut door Baudet om ons een snelcursus staatsrecht te geven. Rutte werkt zich steeds verder in de problemen. Eerst wist hij zogenaamd van niets en gooide hij Ollongren onder de bus. Nu zegt hij over de feiten te hebben beschikt nog voordat de rest van het parlement is ingelicht, terwijl hij een demissionaire status heeft en dus gewoon een parlementslid is als ieder ander kamerlid. Staatsrechtelijk is dit niet in de haak en Baudet dringt er terecht op aan om Rutte deze keer niet weg te laten komen met zijn leugens en het lek te achterhalen. Als Rutte en Ollengren dit niet zijn geweest, dan dus Koolmees en/of Van Ark, de twee nieuwe verkenners.
Voor wat betreft Kaag als gedoodverfde opvolger van Rutte, ik zie niet hoe ze dit nu even snel gaan regelen. Er wordt gesuggereerd dat Ollongren en Rutte een plannetje hebben gesmeed om dit mogelijk te maken, waarbij ze allebei zogenaamd gezichtsverlies lijden door hun 'blunders' en op de achtergrond verdwijnen, zodat Kaag in het zadel kan worden gehesen. Dat zullen ze ongetwijfeld willen proberen, maar kan het staatsrechtelijk ook? Kaag is momenteel noch minister, noch vice-premier en Rutte is geen premier meer, in dit verkenningsstadium zijn ze allebei parlementsleden. Hoe kan het ene parlementslid dat geen premierstatus meer heeft nu het stokje overgeven aan een ander parlementslid dat (nog) geen vice-premierstatus heeft? Ik zie in de verste verte niet hoe ze dit kunstje gaan flikken. Bovendien zal Baudet hier een stokje voor gaan steken en indien nodig zelfs de gerechtelijke weg bewandelen als de parlementaire weg faalt.
Dan is er nog een belangrijk staatsrechtelijk aspect dat onderbelicht blijft. De koning moet zijn goedkeuring verbinden aan een kabinet als er eenmaal sprake is van een formatie die leidt tot een coalitie. Zover zijn we nog helemaal niet, de kans bestaat dat er nu zoveel wantrouwen is ontstaan over het verkenningsproces dat geen enkele partij zijn vingers hier nog aan wil branden en dan gaan we met z'n allen opnieuw naar de stembus. Gaan ze dan weer de boel flessen? Dat zal deze keer nog lastiger worden want ik denk dat FvD met de dag meer punten scoort bij de massa, ze hadden het beter zo kunnen laten! Maar wat nou als de koning zijn goedkeuring helemaal niet verbindt aan het zo gevreesde kabinet Kaag? Moeten we de recente uitspraak van Willem-Alexander dat de coronamaatregelen niet mogen worden gebruikt om fundamentele burgervrijheden in te perken in dit licht worden gezien, is dit een voorbode? En is het niet zo dat de grootste partij de premier levert? Dat is volgens de 'officiele' uitslag de VVD, niet D666.
Ik kan maar 1 conclusie trekken op basis van het spel zoals ik het momenteel doorzie: ze weten van voren niet meer waar ze het van achteren moeten zoeken! We maken het totale faillissement van de Rutte-doctrine mee, het spel is uitgespeeld en hoe meer ze proberen ze uit dit zelfgecreeerde wak te komen, hoe erger ze zich er in draaien. Ik ben heel benieuwd hoe dit nu verder gaat en als ik details over het hoofd zie sta ik uiteraard open voor op- en aanmerkingen, maar eerlijk gezegd ben ik optimistisch gestemd want wat ze ook proberen, het is per definitie gedoemd om te mislukken!
Mike