Quote:
Ik vermoedde het al, maar je neigt naar anorexia, waardoor je jezelf al heel gauw gaat beschouwen als 'te dik'.
Mike,
Er vanuit gaande dat je het hier over de ziekte Anorexia Nervosa (AN; of heb je liever dat ik het deze hele reactie blijf uittypen?) hebt, en niet over anorexia als puur gedrag in de vorm van niet eten, ben ik van mening dat je soms wat te snel met AN gooit. Een tijd geleden heb je er een
topic over geopend, waarbij ik er vanaf gezien heb om te reageren. Ditmaal wil ik het toch noemen.
Op basis van datgene wat de DSM beschrijft, zou je deels gelijk kunnen hebben als jij (bijvoorbeeld) alles onder BMI 25 als criterium voor ondergewicht hanteert. Dat zou overigens wel betekenen dat mensen daaronder toch richting (levensgevaar) gaan.
Als mensen namelijk intense angst ervaren + weigeren om een gezond gewicht te hebben én hun voedselinname beperken en/of overmatig bewegen, laxeren, overgeven, andere compensatietrucs gebruiken, etc. om te zorgen dat dat gewicht geen probleem voor hen vormt, dan zou je op basis van de DSM kunnen spreken van AN. Dat is wat het "eenvoudig" maakt om AN te classificeren. Weet dat een enorme weerstand en vaak echt paniek om aan te komen daarvan ook onderdeel is. Dat gaat echt veel verder dan een "ik vind het niet leuk om een BMI van 24 te hebben". Nu weet ik dat je het hebt over "neigen" en dat is een bijzonder rekbaar begrip. Desondanks is AN echt meer dan het bovenstaande en je zult dus ook wat meer gedegen onderzoek moeten doen voordat je iemand anorectisch kunt noemen.
Als je het verplaatste gevoel van oncontroleerbaarheid (dus: op een ander vlak, niet gericht op eten/lichaamsomvang/etc), de wens tot afstomping van emoties, het gewenste gevoel van leegte en het niet-eten als copingstrategie, het veelal geheimzinnige meeweegt, dan zul je ontdekken dat eten/niet eten en lichaamsgewicht echt heel weinig met de ziekte te maken hebben en dat je dus ook niet zo gemakkelijk kunt zeggen dat iemand AN heeft op basis van een "ik vind het niet zo fijn om BMI x te hebben" en "ik beperk mijn calorie-inname".
Het zou kunnen dat er dan sprake is van neiging naar een eet
probleem, maar neiging naar een eet
stoornis ligt toch iets gecompliceerder.
Tot zover mijn verzoek om iets meer nuance voordat mensen (al dan niet onterecht) gestigmatiseerd worden. En nee, het gaat me er niet om dat je politiek correct moet blijven, maar ik ga wel mee met Dennis (dacht ik dat dat ooit gezegd had?) in zijn vraag naar iets meer nuance.