Ongezonde produkten uit de biowinkel

• Onderwerp starter Onderwerp starter ruud
  • Startdatum Startdatum
Hoi Boselfje,

Ik hoef gelukkig niet glutenvrij te eten.

Ik laat het brood met kefir eigenlijk nooit 24 uur staan, ik bak het gewoon meteen met kefir. Maar vindt het wel weer een goed idee van jou haha. Ga het ook zeker proberen, dank je!

Hoe ik mijn brood bak:

Meel 500 100,0% (40% speltmeel 630, 53% spelt volkoren en 7% rogge)

Vocht 320 64,0% (dit is kefir of karnemelk en water)

Zout 10 1,9% (ik gebruik keltisch zeezout)

Zoet 8 1,5% (ik gebruik koudgeslingerde honing)

Vet 20 4,0% (ik gebruik roomboter)

Gist 5 1,0% (tot nu toe dus gewoon droog gist)

En ik voeg een capsule vitamine C toe zodat het iets beter rijst.

Ook voeg ik 7% roggemeel toe, zodat het iets luchter is en iets beter rijst.

Dus in totaal 100% meel = 93% spelt en 7% roggemeel.

Je kunt deze formule toepassen op elk brood dat je bakt.

De hoeveelheid meel hangt ook van de grootte van je bakblik af.

Voor een klein brood gebruik ik 425 gram meel (bakblik 21 cm)

Voor een groot brood gebruik ik ongeveer 700 gram meel (bakblik 30 cm)

Het totale vochtpercentage moet altijd tussen de 58-64% zijn.

Nou, ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Veel bakplezier :-) en bedankt voor je tip. :wink:

Wat dacht je van vegetarisch stremsel wat bij zo goed als alle kazen inclusief de biologische wordt gebruikt terwijl het dierlijk moet zijn en wel uit een kalfsmaag en dan wordt het melk ook nog gepasteuriseerd en voegt men ook geraffineerd zout toe en god weet waar de korst van gemaakt wordt.

Dit is gewoon de boel flessen.

het zuurdesembrood smaakt heerlijk, en absoluut niet zuur. Toevallig was gisteren mijn zwager nog bij ons, was zeer te spreken over ons brood en merkte op dat dit juist niet zuur smaakte.

Ik vind het zelf wel het lekkerst de boterhammen nog even in de broodrooster te doen, maar dat is prsoonlijk.

Het brood ziet er werkelijk prachtig uit als het uit de oven komt, stevige korst, mooie kleur.

Nou Dirtsa, dan ga ik me er binnenkort toch ook maar eens aan wagen om zelf zuurdesem te maken, en daarna het brood. Ik laat nog wel weten of het gelukt is.

Bedankt voor je reactie :wink:

Liever gezond:Eerder ging het al over de afwasmiddel ecovert: daar zit bonoprol in, een vrijmaker van formaldehyde in ons lijf.

Oh jee, ik gebruik de wasmiddel van Ecovert. Wat is wel zuiver en zit in een kartonnen pak?

-Hoe zit het dan met de afwasmiddel van ecovert voor de gewone afwas en in de vaatwasser?

Hoorde van mijn moeder dat mijn oma vroeger met as deed afwassen en ik denk het as van hout wat na het koken overbleef.

Hoe ze het precies deed moet ik jullie schudig blijven maar kan het nog navragen aan haar dochter mijn moeder.

Mijn laatste zuurdesembrood was een experiment. Ik heb een verhouding van 1 op 1 aangehouden, dus 500 gram zuurdesem en 500 gram meel. Zoals gebruikelijk de hele nacht en ochtend laten rijzen. Het brood had wel een vrij uitgesproken smaak, maar nog niet eens zo heel zuur...

Normaalgesproken hanteer je een verhouding zuurdesem/meel van 1 op 5 tot 1 op 2.

Hoi Haluk, ik weet ook niet wat je dan kan gebruiken als afwasmiddel.

Het as van hout, ik heb er nog nooit van gehoord, maar waarom niet.

Alleen wordt de vaat dan niet zwart?

Geen idee wat als alternatief zou kunnen dienen voor afwasmiddel, maar er is vast een heel goed alternatief of meerdere.

Iets met citroen en zeep of zo.

Wie het weet mag het zeggen.

Nog wat tips, er staat in de recepten vaak dat je er ronde broodje van moet maken, na enkele uren de lucht eruit drukken, dat nog een keer herhalen en dan 8 uur rijzen. Wij hebben betere ervaring met na het kneden meteen in ingevette broodvorm doen en niet meer aankomen. Ook een natte theedoek erover is niet zo'n goed idee, als het brood te hoog wordt plakt dit aan de theedoek en dat is zeer moeilijk te verwijderen.

Wij zetten het brood na het kneden 12 uur in de oven, dan komt er geen tocht bij. Niet meer aankomen.

Dan de oven met het brood erin op 220 gr zetten, 25 min, en dan nog 20 min rond de 200 gr.

Kokkie, ik hoor erg graag hoe het gaat hoor.; Reken de eerste keer echt wel op 6/7 dagen voor je kunt bakken, Zorg dat je 600 gr desem hebt, gebruik 450gr voor het brood, en dan heb je 150 gr aktief desem.

'

Splits deze na 12 uur in 2 potjes, en voedt dit met ieder 75 gr meel en beetje water(met vork in bakje mengen), dit weer 12 uur laten staan en weer opsplitsen in 4 potjes, 12 uur laten staan en voeden. Dan heb je 4 potjes van 150 gr.

450 voor een nieuw brood, 150 aktief desem

Je kunt die 150gr best bewaren in de koelkast, 2 dagen voor je weer wilt bakken eruit halen, na 12 uur weer splitsen etc.

roer wel minstens 2 x per dag desem door, met houten lepel liefst

Potjes kunnen gewoon op aanracht staan, wel met vochtige doek afdekken.

Wassen met as, heb ik wel ervaring mee. Zo moet dat volgens deze site. Het spul wat je krijgt kan erg sterk zijn en daardoor gevaarlijk in gebruik (je krijgt een sterke base die je afhankelijk van waarvoor je het wil gebruiken moet verdunnen).

Het kan ook gebruikt worden tegen luizen (verdund idd).

Haydarpasha, dat bronopol spul wordt toegevoegd als conserveringsmiddel. Ik vermoed dat als je je vaat goed uitspoelt het ok is. (?)

Wat mij opvalt is dat bij 'verantwoorde' producten altijd alleen maar 1 aspect wordt genomen, beetje veranderd en enorm uitgebuit.

Voorbeeld van dat Ecover wasmiddel: waarom moet er nog schuim zijn zeggen ze. Ze gooien schuimversterkers eruit en verkopen het vervolgens als verantwoord. Ok, het zal wellicht iets meer verantwoord zijn dan van de concurent, maar het betekent nog niet dat het echt goed is (en zijn plek in een bio winkel verdient). Bovendien zou het goedkoper moeten zijn omdat er minder in zit, maar meestal is het duurder.

Laatst zag ik spelt crackers. Ja, dat speelt in op de trend van geen tarwe eten, maar wat je naast spelt in die dingen zag zitten...

Quote:
Haydarpasha, dat bronopol spul wordt toegevoegd als conserveringsmiddel. Ik vermoed dat als je je vaat goed uitspoelt het ok is. (?)

Dat is wel ok, maar ondertussen heb je het wel via je huid opgenomen.

Eergisteren vond ik in de biowinkel een honingkoek (wilde ik kopen voor mijn vriend) waar fructosesiroop in zit/zat.

Hoe durven ze.

Kijk, het betreft officieel wel honingkoek.

Bedrog of niet?

Noem het anders maar gewoon Fructosesiroop/zware metalenkoek!

Gisteren hoorde ik van Frits van der Blom namelijk dat in fructosesiroop meer zware metalen zitten dan in vissen uit de zee.

Kijk, natuurlijk wil ik liever niet dat mijn vriend te veel aan de koolhydraten zit, maar als het dan toch moet, dan doe ik nog liever aan damagecontrol: geen fructosesiroop.

Jammer, zei Frits van der Blom dat je in de supermarkt (maar in de biowinkel is het dus niet minder erg kennelijk) geen bijsluiter krijgt bij een product, waar dat in een apotheek tenminste nog wel normaal gevonden wordt.

En dan het bedrog van de chocoladerepen met de "plantaardige vetten", waar Frits van der Blom het gisteren in Papendrecht over had (7 december 2012 lezing).

Dat zijn altijd transvetten: want het is verhit geweest.

Moet je je voorstellen: eerst gaat men de cacaoboter van de chocola afhalen: voor de lippenbalsam bestemd e.d. terwijl het zeer goed vet is!

Er is wel ook chocolade met cacaoboter, dat wel een vrij stabiel vet is dacht ik.

Ik kocht eerst een bepaalde chocolade bij de ekoplaza, feine bitter van vivani, de enige die wel cacaoboter in zich had en die verkoopt men daar nu juist ineens niet meer.

Nu verkopen ze daar allerlei transvet en sojarotzooi bij de cacao, wat men dan "chocola" noemt, die echt slecht is voor de gezondheid.

Ook chips met palmolie is echt moeilijk te vinden in de Ekoplaza trouwens.

De biologische winkel waar ik altijd heen ga is veranderd van locatie en is een franchise geworden van Ecoland, mooie nieuwe winkel alleen zijn er nu al 2 producten die ik koop die ze niet meer verkopen en er ook niet echt een goed alternatief voor hebben.

De Anam prana kokosolie die in een glazen pot zit dus hebben ze niet meer ,ook het alternaties die ik wel gehad heg is er niet meer, nu alleen een hele rare waarvan ik niet weet of het wel echt olie is.

En de niet gepasteuriseerde appelazijn is ook verdwenen. Ze hebben wel appelazijn van Demeter maar daar staat niks op over pasteurisatie of niet.

Ik vind dit heel jammer en nou moet ik dus alternatieve verkooppunten vinden, gelukkig zijn er meer biologische winkels hier.

Wij hadden eerst een natuurwinkel maar die is veranderd in een ekoplaza. Ik vond de natuurwinkel toch anders, wat minder commercieel en wat hoogwaardigere producten verkopen. Ik haal op dit moment dan ook voornamelijk groenten en thee daar. Het lijkt tegenwoordig dat het allemaal ingericht moet worden op de druk werkende mensen die snel een maaltijd klaar willen hebben. Biologisch is een hele goede stap maar als je daarna weer de leuk verpakte e nummers en soja er in zet ben je de kenner toch kwijt. Het ging mij een tijd geleden echt te ver toen ze in de kipfilet voor op brood sojameel stopten en daar heb ik wat van gezegd. Hoe raar..maar natuurlijk goedkoper. Ik eet nu overigens helemaal geen vleeswaren meer voor op brood dus of het nu nog zo is weet ik niet.

@ Liever gezond

Een tijdje terug was ik echt verslaafd aan honingkoek met dikke roomboter en heb ik deze altijd gekocht. Toevallig zag ik het ook twee weken geleden. Ik liep er langs en ik dacht toch even lezen Stomverbaasd was ik ook.

Misschien ga ik ze toch nog even schrijven.

Ik heb destijds ook een ijsmerk van de natuurwinkel geschreven dat ik in een natuurwinkel geen ijsjes verwacht met fructosestroop en dat ik zelfs meer wil betalen als het er niet in zit maar dat ik die zooi niet koop.

Nu koop ik het sowiezo niet meer ik maak nu zelf ijsjes voor mijn dochters.

Debsy,

Hopelijk ben je nu van de honingkoek af, dat zit bombol koolhydraten en suikers.

Bio kan dus ook echt rotzooi zijn en ijs wordt van gepasteuriseerde melk gemaakt en vaak ook weer veel suiker of suikervervangers bij de bio variant.

Je zou ook zelf ijs kunnen maken van rauwe melk en goede rauwe honing.

Mischien is buffelijs wel iets voor jou. Het is biologisch maar ik weet de verdere ingrediënten niet. Heb het zelf nog niet geproefd maar moet wel super romig zijn.

Room daar doe ik het voor.

www.stoerderij.nl

Hai Haydarpasa

Ja daar ben ik inmiddels vanaf.

Het ging om de waterijsjes. Ik maakte van de zomer veel smoothies met yoghurt en slagroom en rood fruit. En wat over was vriesde ik in.

Lijkt me heerlijk maar weet jij hoe je roomijs kunt maken? Dat buffelmelk lijkt me ook super ik hou echt van romig maar de stoerderij is niet bij ons in de buurt. Wij hebben hier rauwe melk van Blaarkoppen tot onze beschikking.

Roomijs kan je heel makkelijk zelf maken met een ijsmaker. Kan je voor een paar tientjes kopen.

Je gooit er gewoon wat room, eidooiers, (rauwe) melk, en wat honing in dan zet je hem aan.

Lekker en gezond! :D

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan