Ik heb niet de hele draad gelezen, maar wil toch een paar dingen opnoemen die naar mijn mening niet in een biowinkel thuishoren en wel om de rede dat veel mensen bioproducten kopen voor hun gezondheid. Je verwacht dan dat de producten aan die verwachting voldoen en dat is helaas vaak niet het geval.
In de eerste plaats komen de bioproducten meestal van de grossiers en die betrekken het weer van andere bedrijven, o.a. rechtstreeks van boeren, maar ook via andere bedrijven uit het buitenland. China is een belangrijke leverancier en Chinezen willen graag verkopen en graag iedereen het naar de zin maken. Dus als je op een doos het woord biologisch wilt, dan zetten ze dat er op. Controle (SKAL) is hoofdzakelijk een administratieve kwestie met heel weinig echten controle, zo verdient ook SKAL makkelijk genoeg geld om in Mercedessen rond te rijden. Producten kunnen worden gecontroleerd op resten van bestrijdingsmiddelen, maar als die niet te vinden zijn, dan wil dat nog niet zeggen dat ze niet gebruikt zijn bij de teelt en het zegt al helemaal niets over de voedingswaarde van het product. Het maakt nogal wat uit of een plant op een gezonde, levende bodem groeit of op een steriele bodem (hydrocultuur bijvoorbeeld).
Mijn verder bezwaren bij vele producten in biowinkels:
-Verpakkingen soms van voor de gezondheid twijfelachtige kunststoffen,
-weegschaal- en kassabonnen waarvan niet duidelijk is of ze al dan niet bisfenolen (-a en -s) bevatten,
-gehomogeniseerde, gepasteuriseerde en gesteriliseerde melkproducten.
-Onder beschermend gas verpakte producten (welk gas is dat?)
-allerlei E-toevoegingen die toegestaan zijn in de bioproducten,
-zonneboemolie (ook niet verhitte zonnebloem olie wordt onder invloed van zuurstof, warmte en licht ongezond voor je),
-groenten en fruit worden vaak wat lang bewaard. De voedingswaarde loopt hierdoor achteruit.
-kleine en onnodige verpakkingen, geeft relatief veel afval.
-kaas met een plasticlaag aan de buitenkant, je kan dat vaak goed proeven, kan niet gezond zijn. Vroeger gebruikte men paraffine, dat is minder schadelijk. Remeker gebruikt helemaal geen beschermende laag, dat kan dus ook!
-Demeter melkproducten van boeren die niet echt aan de normen voor Demeter voldoen (ach ja, er mag 5% niet biologisch voer aan de beesten gegeven worden).
Nou wel weer genoeg gemopperd, ik hoop dat de biologische-bio-industrie zicht hierbij eens achter de oren gaat krabben.
Ondanks het weer buiten: Nog een fijn weekeind!