@ Mike
Naar mijn weten modificeren ze zetmeel zodat die ook op een koude temperatuur als bindmiddel ingezet kan worden. Maar er wordt in de voedingsmiddelenindustrie natuurlijk ook enorm veel glucosestroop/-siroop en invertsuiker gebruikt, dus ik geloof wel dat het grootste deel van de zetmeel hier aan wordt besteed.
@ Pike
Quote:
Roomijs kan je heel makkelijk zelf maken met een ijsmaker. Kan je voor een paar tientjes kopen.
Zeker als je eens op marktplaats gaat kijken!
Quote:
Je gooit er gewoon wat room, eidooiers, (rauwe) melk, en wat honing in dan zet je hem aan. Lekker en gezond!
Heb je ervaring met roomijs maken? Je moet toch wel echt een beslag vooraf maken en op verschillende dingen letten om ook echt lekker zacht roomijs te kunnen maken. Het is geen keukenmachine waar je maar van alles in gooit en klaar is Kees. Ook bevat roomijs best wel wat suikers (honing is ook een soort suiker, maar dan met gezonde hulpstoffen). Ook al maak je je ijs niet zo zoet, je hebt toch een bepaalde hoeveelheid aan suiker(s) nodig omdat deze de vrieseigenschappen van het ijs veranderen. Of het eindresultaat dan nog zo gezond is, waag ik te betwijfelen. Maar je kunt zo wel een stuk 'gezonder' ijs maken dan regulier roomijs, om nog maar te zwijgen over softijs van de snackbar. Dit is gewoon poeder aangelengd met water.