Ons verhaal...even voorstellen: Reiziger

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Reiziger
  • Startdatum Startdatum
@liesje, bedankt voor je reactie en het delen van je ervaring!
rauwmelkse koeien kaas gaat ook nog wel goed bij ze, ik weet niet of dat met de hoeveelheden te maken heeft die ze per keer binnenkrijgen, maar in ieder geval lijken ze daar vooralsnog niet echt op te reageren.

@fatsnotbad,

toegegeven dit was niet het meest ideale maaltijd, maar aangezien dat het meest recente maaltijd was waar ze uitslag van kregen, heb ik het als voorbeeld benoemd.
We proberen altijd meer vet in het eten te doen, gister hebben we bijvoorbeeld het overgebleven (roomboter)vet waar we de kip in gebraden hebben, in de saus gegoten om geen vet te verspillen en zoveel mogelijk aan vetten binnen te krijgen. De vraag is alleen of er meer vetten aanwezig waren dan eiwitten en meer eiwitten dan koolhydraten, eerlijk gezegd is het meer op gevoel dan dat we alles afwegen e.d
 
Je hoeft ook niets af te wegen. Het is meer dat je van dat magere witvlees af moet en aan vet rood vlees moet. Als ik het me goed herinner ben jij Marokkaans? Ik zeg maar 1 ding: lamsstoofschotels!

Mike
 
Hey Reiziger,


Kurkuma en in mindere mate gember kunnen bij mijn huid een negatieve reactie geven. Suiker en graan producten hebben vaak ook een negatieve uitwerking op m'n huid.

Bij creme fraiche heb ik dat niet. Maar toen ik bijvoorbeeld van gepasteuriseerde yoghurt over stapte op rauw melkse kefir, deed het mijn stoelgang weer veel goeds.

Het is en blijft toch wel een persoonlijke zoektocht, waarbij je proefondervindelijk zelf zal moeten vast stellen welk producten jij en je familie ontgiftingsreacties dan wel intolerantie reacties op geeft.

Mijn tip wees geduldig en werk in stapjes, gewoon 1 product per keer weg laten bijvoorbeeld en dan kijken of er verbetering is. Op een gegeven moment achterhaal je de boosdoeners wel.

En wat Mike altijd zegt, high fat, medium protein, low carb.
 
@fatsnotbad

ik heb nergens gezegd dat ik Marokkaans ben, maar lamsvlees word al van jongs af aan rijkelijk genuttigd ; ) met als hoogtepunt het offerfeest natuurlijk, daar word trouwens op de eerste dag als traditie het lever genuttigd en eveneens andere orgaan delen, zoals de longen, maag e.d, het is trouwens een heerlijke delicatessen, wellicht dat ik ooit het recept zal plaatsen, maar aangezien er wat voorbereiding aan vooraf gaat, denk ik dat er foto's bij moeten.

oké, als ik je goed begrijp betekent het dus als er rood vlees aan gerechten word toegevoegd dat dan vet altijd meer in verhouding aanwezig is dan eiwitten en koolhydraten?

@Simon-G

Bedankt voor het delen van je ervaring!
hoe weet ik trouwens het verschil tussen een ontgiftingsreactie en een allergische/intolerantie reactie?

De kinderen zijn nu al meer dan een week erg snotterig/verkouden, de hele dag lopen ze met een loopneus, dit hebben ze nog niet eerder gehad, zou het te maken hebben met het gezonder eten wat we nu meer doen of is er waarschijnlijk een andere oorzaak?

Reiziger
 
oké, als ik je goed begrijp betekent het dus als er rood vlees aan gerechten word toegevoegd dat dan vet altijd meer in verhouding aanwezig is dan eiwitten en koolhydraten?

Nee, want als je rood vl;ees eet dat geen vetaders heeft en waar de vetrandjes van afgesneden zijn, dan eet je nog alleen maar eiwitten. Soepen en stoofschotels met 'vet vocht', daar gaat het om!

Mike

 
hoe weet ik trouwens het verschil tussen een ontgiftingsreactie en een allergische/intolerantie reactie?

Je zit met voeding op het goede spoor dus met gezond verstand, gevoel, geduld, zou je dit in de komende jaren duidelijk moeten worden. Dat is in ieder geval de manier waarop ik het zelf benader, een zelf-studie die tijd nodig heeft.

Veel mensen hebben momenteel een loopneus. Gisteren avond was het 5 graden een paar zwaar verkoude gasten in t-shirtjes buiten op straat beklaagde zich over de "hooikoorts" die momenteel heerst.

Maar een loopneus kan ook prima een ontgiftingsreactie zijn op gezonde voeding.
 
@fatsnotbad,

excuses, uiteraard bedoel ik met vet eraan, dat maakt het vlees juist lekker als er van die vetrandjes op zitten, maar in ieder geval bedankt voor je advies!

weet je misschien wat de oorzaak en remedie is van dikke voeten en handen op bepaalde momenten (vochtophoping)?

@Simon-G,

haha ja dat is inderdaad een probleem het gouw overgaan op t-shirts op de warmere dagen en als het dan snel afkoelt... bedankt nogmaals voor het delen van je ervaring.

ps. ik had een tijd terug de volgende vraag gesteld, alleen is die onbeantwoord gebleven, ik ben benieuwd naar het antwoord daarop:



Nog een gegeven, ik ben er inmiddels achter dat er in de bekende supermarkten (bio winkels/supermarkten zijn hier “niet” bij inbegrepen), AH, Jumbo, Plus, Hoogvliet, Lidl/Aldi en alle andere supermarkten grotendeels troep word verkocht, nou ben ik benieuwd of er nog producten zijn in deze supermarkten, die nog wel “veilig” gekocht en geconsumeerd kunnen worden?

Mocht er hier nog geen topic over gestart zijn, lijkt jullie het dan de moeite waard om daar een topic over te starten? Doel hiervan is dat ieder “veilige/gezonde” producten plaatst met daarbij de naam van de desbetreffende supermarkt, zodat andere daar profijt van zullen hebben.
 
@Tanja,

Het zijn meer opgezwollen handen en voeten, ik weet dus niet of vochtophoping het juiste woord is wat ik er voor heb gebruikt. Mijn vrouw die heeft er soms last van, 2 jaar geleden was het voornamelijk tijdens het wandelen, ze kreeg dan ook jeuk aan haar handen nadat ze opgezwollen waren en witte puntjes op haar handen (wellicht omdat het bloed daar niet goed stroomt?). De test die je benoemd heeft ze niet eerder uitgeprobeerd, maar zeer waarschijnlijk trekt het weg omdat ze spreekt van opgezwollen handen en voeten.

Pas geleden bij het aantrekken van haar schoenen, merkte ze op dat haar voeten er moeilijk in gingen, zonet heeft ze even om te testen haar schoenen aangedaan en toen ging het het zonder moeite.

Reiziger
 
Wat zou het anders kunnen zijn dan vocht? Slechte doorbloeding of stagnerende of overbelaste lymfe. Hoe is de gezondheid verder?, zo algemeen is er weinig zinnigs over te zeggen.
 
@ Tanja,

ja moeilijk te zeggen, er is niet direct iets te zien wat er mankeert aan haar gezondheid, hopelijk word het een en ander in de loop van de tijd duidelijk, aangezien we nu al aardig wat slechte dingen de kast uit gedaan hebben en er gezonde voor terug hebben geplaatst.

Is het trouwens slecht/schadelijk als je solé meer zoutig proeft dan vol/romig? wij doen namelijk altijd op gevoel een scheutje solé in het glas gieten en kijken dan op basis van de smaak of die goed is, soms is de solé wat aan de zoute kant, maar op zich nog best te drinken en dan drinken we hem ook gewoon op, kan dat kwaad?

En hoe zit het met creme fraiche en slagroom van de winkel, kunnen die gewoon gekocht worden zonder dat ze nadelige effecten voor het lichaam hebben? Zo ja, welke raden jullie dan aan. Ik koop momenteel regelmatig creme fraiche bij de lidl of bij de jumbo (lidl eigen merk en jumbo van het merk "konings"
 
hoe zit het trouwens met vrouwen die in hun maandelijkse periode zitten en daardoor (weer) trek krijgen in (bewerkte) chocola, koekjes e.a troep, let op: het gaat hier om vrouwen die normaal deze zaken niet eten, maar eerst wel deze slechte gewoontes hadden. Kan iemand dit verklaren? Kan het aan de hormonen leggen, waardoor een persoon gevoeliger is om terug te vallen in slechte gewoontes? of is het candida die dan een opmars doet vanwege de verlaagde weerstand? wat denken jullie ervan?

onze kinderen hebben net als een aantal weken geleden weer last van verkoudheid en hoest(slijm), destijds vermoede we dat het een ontgiftingsreactie was, maar nou weten we dat niet 100% zeker. Wij halen regelmatig roomboter bij de plaatselijke boer, een tijd terug ben ik achter gaan kijken naar wat voor voer ze geven(naast het gras) ik zag zakken krachtvoer leggen(het merk weet ik even niet meer, maar dat kan ik bij interesse wel plaatsen), er zat in ieder geval soja en mais in, wat me niet echt lekker zit en ik niet zo blij mee ben. Op een week gaat er ongeveer een kilo van deze boter er doorheen, kan het daar mee te maken hebben of is dat uitgesloten?



Een tijd terug had ik nog wat vragen, mocht iemand die nog kunnen beantwoorden, heel graag!


Is het trouwens slecht/schadelijk als je solé meer zoutig proeft dan vol/romig? wij doen namelijk altijd op gevoel een scheutje solé in het glas gieten en kijken dan op basis van de smaak of die goed is, soms is de solé wat aan de zoute kant, maar op zich nog best te drinken en dan drinken we hem ook gewoon op, kan dat kwaad?

En hoe zit het met creme fraiche en slagroom van de winkel, kunnen die gewoon gekocht worden zonder dat ze nadelige effecten voor het lichaam hebben? Zo ja, welke raden jullie dan aan. Ik koop momenteel regelmatig creme fraiche bij de lidl of bij de jumbo (lidl eigen merk/milbona en jumbo van het merk “konings”

Als laatste een vraag of iemand nog goede kefir korrels overheeft en die kwijt wil?


Mvg,

Reiziger

 
Net als alles, is solé goed voor je zolang deze je goed smaakt. Gaat hij je tegen staan omdat je het bijvoorbeeld te zout vindt dan is dit een teken dat je lichaam er nu even geen behoefte aan heeft.
 
Behoefte aan chocolade kan duiden op tekort aan magnesium of toegenomen stress.

Kefirkorrels heb ik: http://gezondgestel.nl/contact/

Kinderen zijn weleens verkouden, beetje ver gezocht om te denken dat dit van de boter komt, maar hoe kun je dit nu 100% uitsluiten? Ik heb het gevoel dat je je teveel blind aan het staren bent op details, beetje teveel zout, granen in het koeienvoer. Zorg dat de grote lijnen kloppen en koop de best haalbare kwaliteit, het liefst biologisch/grasgevoerd en als iets te zout proeft dan moet je de volgende keer minder zout gebruiken of meer water toevoegen, als je teveel zout gebruikt krijg je dorst. Niet zo moeilijk doen, relax! Stress is voor niemand goed ;)
 
@ Heksje,

bedankt voor je aanvulling!

@ Tanja,

Allereerst jij ook bedankt voor je aanvulling!

oke, dus in het geval van chocola zou minder stress en meer magnesium een oplossing kunnen bieden, hoe zit het in het algemeen met de drang naar snoep e.a zoetigheden tijdens de maandelijkse periodes, weet jij of iemand anders dat misschien waarom dat specifiek in deze periodes gebeurt?

Je heb me denk ik niet goed begrepen, de reden dat ik naar details kijk is een stuk interesse en eveneens wil ik vaststellen welke producten ontgiftingsreacties/intolerantie teweeg brengen (in dit geval bij de boter). Haha nee geen gestress,in ieder geval bedankt voor de zorg, maar het is gewoon een stuk interesse naast de kennis over de gezondheidsvoordelen & nadelen die ik graag wil weten.

Bedankt voor de tip van kefirkorrels! ik neem z.s.m contact met je op.

even iets anders, ik heb gister kefirmelk uit de natuurwinkel gekocht en die in warme rauwemelk gedaan (ongeveer een halve glas op ander half liter rauwemelk) dit heb ik een nachtjeop kamertemperatuur laten staan en de volgende ochtend had ik kefir, mag ik aannemen dat dit dezelfde kwaliteit kefirmelk is als dat ik het met kefirkorrels zou maken?

ps. deze vraag is nog blijven hangen, ik zou daar graag een antwoord op willen: "En hoe zit het met creme fraiche en slagroom van de winkel, kunnen die gewoon gekocht worden zonder dat ze nadelige effecten voor het lichaam hebben? Zo ja, welke raden jullie dan aan. Ik koop momenteel regelmatig creme fraiche bij de lidl of bij de jumbo (lidl eigen merk/milbona en jumbo van het merk “konings”

Mvg,

Reiziger
 
Korrels geven veel krachtigere kefir als geente of die van poeder.
Zuivel van supermarkt is graangevoerd, zeer waarschijnlijk met (gmo) soja, niet ideaal dus.
 
@ Tanja,

bedankt voor je reactie, mocht jij of iemand een goed adres weten in omgeving zuid-holland voor creme fraiche of slagroom dan hoor ik dat graag.
 
Op de markten in Den Haag en Dordrecht worden onder andere Rauw Power producten verkocht, maar nog veel meer producten:

http://rauwpower.nl/boerenmarkten/

Mark
 
@ watisgezond & @ Tanja,

beide bedankt voor de tips! zo kunnen we weer op pad naar gezondevoedsel adresjes
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan