oorlog tegen de boer

Dinsdagavond heeft de politie gericht geschoten bij een boerenprotest in Heerenveen. Volgens de politie probeerden demonstranten in te rijden op agenten en dienstauto’s. Beelden die massaal worden gedeeld op social media laten zien dat daar geen sprake van is.

Eén trekker is door een kogel geraakt, drie mensen zijn opgepakt. De Rijksrecherche heeft een onderzoek ingesteld.

Strafrechtadvocaat Christian Flokstra zet vraagtekens bij het handelen van de politie. “Het filmpje roept vragen op over de noodzaak tot schieten en dus zal goed onderzoek moeten volgen,” twittert hij.

Moeten er eerst doden vallen?​

Boerenactiegroep Agractie deelde de beelden op Facebook en zette erbij: “En nog steeds weigeren te praten minister Van der Wal. Moeten er eerst doden vallen?”

Diverse Kamerleden spreken hun afschuw uit over de schietende agenten en hebben een spoeddebat aangevraagd. “Uit beelden die van dit voorval circuleren blijkt niets van enig acuut gevaar. Om verdere escalatie te voorkomen moet hier zo spoedig mogelijk verantwoording over worden afgelegd. Daarom heb ik het verzoek gedaan om een spoeddebat aan te mogen vragen,” zegt Kamerlid Gideon van Meijeren (FVD).

“Dat de politie gericht schiet op boeren, zonder dat sprake is van acuut gevaar, is al zorgwekkend. Dat de politie dit probeert te verdoezelen en er glashard over liegt, toont aan dat geen sprake is van een incident, maar van een door en door corrupt systeem,” voegt hij toe.

Ik schaam me diep voor dit kabinet​

“Onvoorstelbaar dat het zover is gekomen in Nederland. De politie schiet gericht op een wegrijdende boer die aan het demonstreren was. Ik schaam me diep voor dit kabinet,” reageert Kamerlid Wybren van Haga (BVNL).

Ook hij wil een spoeddebat. “Dat het zover heeft moeten komen in Nederland is ontluisterend.”

De BoerBurgerBeweging steunt het verzoek tot een spoeddebat. “BBB waarschuwt al weken voor escalatie en wil een spoeddebat met de minister van Justitie en Veiligheid en de minister-president,” laat de partij weten.

Voorvrouw Caroline van der Plas voegt toe: “Dit gaat mis, zei ik vorige week. En het gaat mis.” Ze plaatste op Twitter een foto waarop een kogelgat in een trekker te zien

U speelt met vuur​

“Rutte, u speelt met vuur. Hou daarmee op. Zet Nederland niet in brand. Zeg nee tegen de boerenhaat van Kaag en stop met die vernietigende stikstofplannen,” schrijft PVV-leider Geert Wilders.

De tassendragers van Rutte willen eerst het onderzoek van de Rijksrecherche afwachten. “Boeren? Een roekeloze trekkerbestuurder die de bevelen van de politie negeert en de politie in gevaar brengt! Het optreden van de politie wordt onderzocht, zoals altijd. Pas daarna is de Tweede Kamer aan zet,” zegt VVD-Kamerlid Ingrid Michon.

En uiteraard is de meest fanatieke volgeling een ♀️:

De tassendragers van Rutte willen eerst het onderzoek van de Rijksrecherche afwachten. “Boeren? Een roekeloze trekkerbestuurder die de bevelen van de politie negeert en de politie in gevaar brengt! Het optreden van de politie wordt onderzocht, zoals altijd. Pas daarna is de Tweede Kamer aan zet,” zegt VVD-Kamerlid Ingrid Michon.

Mike

Regeringspartijen weigeren debat over politiegeweld tegen boeren: ‘Echt te gek voor woorden’​

Hoax​

“Het kartel weigert een debat over het politiegeweld tegen de boeren. Er zou eerst een onderzoek moeten worden afgewacht. Hoe anders was het vorige week, toen alle Kamerleden direct conclusies trokken over de vermeende bedreiging van Derk Boswijk, wat een hoax bleek,” schrijft Forum voor Democratie.

“Precies een week geleden stonden we hier omdat er een tweet verstuurd was door een Kamerlid dat bezoek gehad zou hebben en toen had iedereen zijn oordeel klaar, wist iedereen precies wat er gebeurd was. Er zou sprake zijn van intimidatie en bedreiging. Er moest een spoeddebat komen,” zei Van Meijeren in de Kamer, terwijl achter hem VVD-Kamerlid Bente Becker besmuikt zat te lachen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.543
Leden
8.665
Nieuwste lid
Solana
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan