JUNI 2024: Het water van Idaho Farmer wordt afgesloten. ‘Een bevel om de watervoorziening af te sluiten voor letterlijk een half miljoen hectare landbouwgrond. — Veel van deze boeren, en dit heeft gevolgen voor ongeveer 6.400 watergebruikers.”
“Dit soort eigendommen zullen waardeloos worden. Zonder water heeft het land hier geen enkele waarde.”
“De staat Idaho heeft een bevel tot waterbeperking uitgevaardigd, dat in feite neerkomt op het afsluiten van de watervoorziening op letterlijk een half miljoen hectare landbouwgrond.
– Maar veel van deze boeren die dit land bewerken, hebben al duizenden hectares, duizenden dollars per hectare, geïnvesteerd in de teelt van aardappelen. Goedemorgen iedereen. Mijn naam is Trevor Belknap. Ik exploiteer een familieboerderij, een familieboerderij van de vijfde generatie in de Snake River Valley in het oosten van Idaho. Ik wilde u even spreken over de gevolgen van het bevel tot waterbeperking dat is uitgevaardigd door directeur Weaver van het Outer Department of Water Resources.
De situatie waarin we ons bevinden is zo slecht als maar kan. Niet alleen zullen wij failliet gaan, veel andere bedrijven zullen ook zwaar getroffen worden en ook u als mijn vrienden en buren zullen getroffen worden omdat we zo met elkaar verbonden zijn.
Als de landbouweconomie in het oosten van Idaho faalt, wat zeker zal gebeuren als dit inperkingsbevel van kracht is, kan het van kracht blijven, dan zullen we opdrogen en wegblazen, net zoals in de stofbak van de jaren dertig. Banken zullen failliet gaan. Machinedealers, autodealers, benzinestations en supermarkten zijn allemaal afhankelijk van de landbouweconomie hier in het oosten van Idaho. Hoeveel van de kinderen op onze scholen behoren tot gezinnen die in een of andere vorm van landbouwindustrie in het oosten van Idaho werken?
Het is verschrikkelijk. En we moeten het repareren. En ik zou u willen voorstellen dat het geen waterprobleem is, maar een managementprobleem. Omdat we water hebben. Reservoirs zijn vol. De bergen zijn bedekt met sneeuw. De rivier stroomt goed.
Dus waarom nu? Nadat we onze gewassen hebben geplant, hebben we gewassen in de grond die al groeien. Nu, midden juni, trekken ze een verbod uit om te zeggen dat je moet stoppen met het pompen van water. De kosten zijn enorm. Een hectare aardappelen kost meer dan $ 4.000 per hectare om te groeien. Hoe zal dat ooit terugverdiend worden? Zonder water zullen ze niet groeien. En wat zal dat doen met alle anderen die van ons afhankelijk zijn in dit gebied en de staat Idaho?
Wat gaan de provincies doen met wegen en bruggen, politiebureaus, ambulances en ziekenhuizen die afhankelijk zijn van de belastinggrondslag? Dit soort eigendommen zullen waardeloos worden. Zonder water heeft het land hier geen enkele waarde.”