oorlog tegen de boer

als je runderen puur voor het vlees houdt, slacht je ze,als ze slachtrijp (het dier is dan grotendeels uitgegroeid en heeft een ideale vetbedekking) zijn. Dit is voor rood vlees (dus geen kalfsvlees) tussen de 2 en 3 jaar. Dit is afhankelijk van het ras en de manier waarop je ze houdt. Moeten ze het maar zelf uitzoeken in een natuurgebied, dan zal de leeftijd richting de 3 gaan. Is het een holsteinstier op stal, dan zal het 2 jaar zijn.
Langer houden is onverstandig. Goed is goed. Dat is 1 en 2 afmesten is geen vetpot, dus is het economisch onverstandig om ze langer te houden en om welke reden?
Wij hebben het 1 keer gedaan. We hadden een kalf speciaal aangehouden voor de slacht, speciaal geaaid en gevoerd. Maar toen het dier bijna klaar was hadden we ineens een dier van anderhalf jaar die weg moest. Daar krijg je geen roggel voor, dus zelf maar in de vriezer gestopt. Die was erg lekker, maar toen we dus eindelijk aan het speciale dier toe waren, was die baggervet geworden, en de biefstuk was prima, maar de lappen matig en na een half jaar in de vriezer werd het vet wat ranzig.

@Mike,

Dan ook nog een paar slotopmerkingen van mij in dit topic.

Het is nog niet zo heel lang geleden dat koeien preventief werden ingespoten met antibiotica. Gelukkig is dit sinds 2012 verboden! Ik sprak eens met een biologische boer over antibiotica.  Hij zei er alles aan te toen om te voorkomen dat hij het moest gebruiken. Wel gaf hij aan een zieke koe absoluut niet onnodig te laten lijden. Als het niet anders kon gebruikte hij in zo`n geval  wel antibiotica, maar het betreffende dier verdween dan wel gelijk uit het biologische circuit.

Nee, ik eet nagenoeg geen rundvlees en varkensvlees. Hooguit eens wat runderballetjes in de soep. En nee, ik eet dus ook geen donor kebab en evenmin shoarma. Ik zal bij gelegenheid het door jou genoemde grasgevoerde vlees best wel eens willen proberen. Maar vooralsnog eet ik meer kip en vis.

Wat je opmerking betreft over starre boeren moet ik ineens denken aan boer Kok. Je weet wel, de biologische boer van die film. Hij kweekte geen vrienden met zijn starheid. Een bio boer vertelde me dat tijdens vergaderingen boer Kok vrijwel overal tegenstemde en dat dit vaak best irritant was. Zelfs de zoon van die boer Kok was dit kennelijk zo zat, dat hij een eigen boerenbedrijf in het buitenland ging opstarten. Misschien had boer Kok op alle fronten gelijk. Dat weet ik niet en kan ik niet over oordelen. En uiteraard is het ook zijn eigen zaak hoe hij zijn bedrijf wil runnen. Maar ik ben het met je eens dat er ook vast veel niet biologische boeren zijn, die open staan voor verbeteringen.

Ik haal ook wel eens rauwe melk bij een niet biologische boer, maar bij die boer staan de koeien wel het hele jaar door buiten en eten gras.

Mooi om te zien hoe de discussie gedraaid is en er meer onderling begrip is, dan hoe het soms leek.
Denk dat we allemaal wel wat van elkaar kunnen opsteken en dat weer mee kunnen nemen.

Wij hebben met aantal buurtbewoners onze eigen kleine kudde, bestaande uit Fleckvieh/ Brown Swisse met verder terug een Holsteiner achtergrond. Het idee is ontstaan op een buurt BBQ, waar heel wat mensen niet tevreden waren over de kwaliteit van het vlees. Een pensioneerde boer mopperde dat hij een koe ging kopen voor het vlees en naarmate de avond vorderde werden er meer van ons enthousiast. Ook toen het bier uitgewerkt was, vonden wij het nog steeds een goed idee. We hebben allemaal een bedrag in de pot gedaan en een aantal laag productieve koeien van een melkveehouder gekocht. We houden ze zo natuurlijk mogelijk, alleen in de winter staan ze ongeveer 3/4 maanden in een uitloopstal om de zomerweide rust te geven. De gemiddelde leeftijd dat ze bij ons op wintersport gaan ligt op 3,5 jaar, komt grotendeels doordat deze rassen vrij
langzaam groeien. Voor mijzelf is dit een prima manier, ben me er ook wel van bewust, dat dit niet voor iedereen te realiseren is. Maar wie weet zijn er meer van dit soort projecten. En geen manier is perfect, ook wij kampen af en toe met dilemma's, het ene dier de winter door laten lopen of toch in het najaar slachten. Het liefste geven we alleen ruwvoer, maar 1,5 jaar geleden werden ze aan het einde van de winter wel wat bloot, dus bijgevoerd. Laatst hebben we een moederdier verloren, kopen we een nieuwe aan en past die wel in de kudde, want die is nu mooi stabiel of gaan we met een van de jonge koeien verder en hebben we op termijn 1 minder te verdelen.  Zo is er overal wel wat.

Ik ben benieuwd of de boeren zich iets aan zullen trekken van het verbod op landbouw voertuigen morgen. FDF heeft oproep gedaan om met de auto te komen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/342231341/boerenprotest-rivm-op-losse-schroeven-verbod-op-trekkers

De legertrucks heb ik ook voorbij mijn huis zien rijden, daarnet kwamen er ook weer een aantal voorbij rijden. RIVM is idd behoorlijk afgezet met hekken en politie. De trucks staan nu op het terrein waar morgen de demonstratie gehouden worden.

Kevin

Dat die militairen zich daar voor lenen joh! Sta verdorie achter het volk landverraders!

Er vloog hier net trouwens een militaire helicopter over. Zeker verkennen ofzo.

Alsof de boeren terroristen zijn!
Wie weet gaan ze toch alsnog met de trekkers maar dan net als vorige keer niet onder de naam FDF.

Zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten; waar gemis aan kennis, wantrouwen en afkeer tot kunnen leiden. (maar wel van het boerenland willen genieten)
https://www.destentor.nl/salland/boer-uit-wesepe-sluit-wandelroute-af-na-tweet-pvdd-ik-zit-niet-op-activisten-te-wachten~a0c5f409/
Nog meer van die fijne mensen:
https://www.boerderij.nl/Rundveehouderij/Nieuws/2020/7/Vergunning-melkveebedrijf-bij-Lauwersmeer-vernietigd-616172E/?utm_source=Tripolis&utm_medium=email&utm_term=&utm_content=21-07-2020&utm_campaign=${dialogue.content.property.onderwerp}

Daarom dat dit topic ook deze titel heeft.
Zie je het Joke, ook al snap ik jouw idee. DE boer heeft behoefte aan bijnierondersteuning, niet aan bijnierondermijning.

Dat die militairen zich daar voor lenen joh! Sta verdorie achter het volk landverraders!

Ze volgen ‘gewoon’ de opdracht op niets meer of minder.

Als soldaat wordt je niet geacht om na te denken over de legitimiteit van de opdracht het adagium is - do as your told !

Kortom die strijd ga je niet winnen kijk naar het verleden en je weet genoeg.

Waar dan wel ... dat is in het parlement daar kan je nl de opdracht geven aan het verlengstuk van de rechtsgang nl het leger en de orde diensten.

Dus daar zou de focus op moeten liggen wil je legitiem zaken kunnen veranderen of er door drukken met ‘hulp’ van de ordediensten.

Wie bv leest over het golfoorlog ‘syndroom’ weet hoe de vork werkelijk in de steel zit.

Probeer de kwestie fred spijkers maar eens te bespreken met een militair ...

Forum statistieken

Onderwerpen
4.550
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan