oorlog tegen de boer

De minste koeien zie je niet zelden op bio bedrijven!
Klopt absoluut, bio is zeker niet altijd beter dan gangbaar. Er zijn best veel verschillen van bedrijfsvoering tussen boeren onderling, welk label ze dan ook hebben of niet. Dat is ook juist goed, daar zit nog enige vrijheid.
ik wordt zo moe van mensen met jouw soort argumenten, op fuckboek ga ik er wel eens op in, dat is paarlen voor de zwijnen gooien, maar ik mik op de stille meelezer,
Ik vind het vooral jammer en onterecht, vooral omdat de meeste mensen geen idee hebben wat het vak nou eigenlijk inhoud. Vaak is de enige bron van 'kennis' de MSM en die doen aan een beeldvorming, die om te janken is. Dus dan is het tijd om te laten zien dat het allemaal wel wat genuanceerder ligt en dat een boer geen tractorterrorist en/of dierenbeul is.
Juist die stille meelezer kun je zo bereiken.

Ach, de oostvaardersplassen, als boeren dit deden... ja dan stonden alle instanties op hun achterste benen en kwamen de boeren in het hok. Maar als een clubje 'liefhebbers' zoiets opzet, kan en mag dat gewoon. Illustreert trouwens prachtig hoe niet logisch dit soort figuren denken. Doet me denken aan die GL types die naar het platteland verhuizen en prachtige theorieën hebben die ze willen uitoefenen op hun idyllische stekje. Die worden binnen een jaar ingehaald
door de realiteit en gaan dan daarin mee of ze zetten het nog een jaar door en dan komt het bord in het voormalige mooie weiland, dat nu verandert is in een woestenij vol onkruid. Door het achterstallig onderhoud wordt het verkocht aan weer zo'n stel fantasten en verloedert het verder.
Was bijna het dierenwelzijn vergeten, de bus van de veearts staat nergens vaker op de dam dan daar, maar dat zal wel preventief bezoek zijn.... Zeker weten doen we het niet, want ze hebben al een tijdje geen omgang meer in de buurt. Liepen ze in het begin bij de buren de deur plat, vooral omdat ze nogal worstelden met praktische problemen, zoals wat voer je een paard/koe/schaap etc., goh, moet je hoeven/klauwen bekappen? en meer van dat soort ingewikkelde zaken. De verhouding bekoelde heel snel, toen ze op hoge poten verhaal kwamen halen na het nachtelijke bieten laden, of dat in het vervolg niet overdag kon. En werd definitief de nek omgedraaid toen zij de enige waren die een bouwvergunning van een buurtgenoot probeerden tegen te houden met als argument dat zij daar waren komen wonen voor hun rust.

We moeten onze boeren beschermen tegen krachten die de boeren weg willen hebben.
Precies!!! Dat is broodnodig.

@jokejoke, het is rotzooi, dat staat buiten kijf
En ik denk dat het voor nog meer problemen medeverantwoordelijk is dan de meesten van ons denken.
Tegelijkertijd moet je dingen ook in perspectief zien. Dat je niet van de kelder op de zolder kan springen. Dat waardoor je het vervangt ook zo zijn nadelen heeft. En stel dan heb je het weg, maar lopen je kinderen nog met plastic rotzooi te spelen, etc. Selectieve verontwaardiging noemen we dat.
Als je boeren hiervoor aan gaat klagen, verklaar je ze nog een keer vogelvrij. Je kunt beter bio kopen, dan is het ook vrij.

Tsk3vcbwga4yvlwbwrwtf6cxvj14o54qj.jpg

T2j5y0k7y3oqf3i2auw7q12ao5woeg465.jpg

Mike

Naief,
Uiteraard snap ik je punt.
In het kader van never waist a good crisis doet dit ook weer mogelijkheden bieden en dat er veel zaken zijn die op omvallen staan en daaruit komen weer allerlei nieuwe initiatieven is van alle tijden.

Ik hoop werkelijk dat de sector zich kan herpakken en met alle steun die er is en die keuzes kan maken die min of meer noodzakelijk zijn voor een betere toekomst en dat is niet alleen maar money wise.

We moeten er maar vanuit gaan dat als nesara gaat komen dit voor veel zaken in ons leven een positieve verandering mogelijk maakt en tot die tijd is het je buurman overleven what ever it takes.

Er moet me toch iets van het hart. Naief, 20 november 2018, in dit draadje:
En Oh ja Mike, HET HEEFT NIETS TE MAKEN MET HET FEIT DAT CARAOLA EEN VROUW IS, DE VORIGE MANNEN WAREN NU KUTTER. DE LAATSTE ZELFS ZO KUT, DAT WE ZELFS ENIGZINS BLIJ met haar zijn.
Denk je daar nog steeds zo over? Waarom loop ik toch altijd op de muziek vooruit en voel ik me een haas in een wereld vol schildpadden?

Mike

@Mike, ja/nee
Ja omdat je haar slechte beleid wijt(te) aan haar vrouw zijn. En dat staat er los van. Ze is aangenomen op haar A) uiterlijk b) uitstraling c) boerendochterimago (en Oh dat heeft haar lang de voordeel van de twijfel gegeven, ook omdat je weet dat ze in een boervijandige omgeving opereert, dachten we dat ze wel goede intenties had (ergens dan)) D) ze is natuurlijk ook psychopathisch
Nee, omdat ehm ik weet niet precies hoelang ik haar al een trekpop noem. Ik denk toen ook al. Ik het begin was ze direct al slecht, maar ja, noem eens iemand van landbouw op die dat niet was. Het leek mee te vallen, we zijn zo waardeloos gewent dat iemand die je een 5- geeft al voelt als een 7-. Inmiddels weten we beter en geven we haar geen voordeel van de twijfel meer. Je bereikt er niets mee door iedereen direct af te branden. Dus zoek je naar goede dingen. En die krijg je ook af en toe. Maar vanaf je erf weet je gewoon niet wat er allemaal besproken wordt achter dichte deuren. En heeft iemand dan toch zijn best gedaan en het weten af te zwakken, of ben je uitgeruild ergens tegen of er grof bijgenaaid. Je weet het niet.
Ze is gewoon super goed gecast.

smaken verschillen, jij vond laatst een andere dames een lekker wijf en daar begreep ik niets van. Gelukkig maar, anders kwamen we allemaal met dezelfde thuis.
Ik wist toen niet dat we al zo in de eindfase zaten en je kun je er pas druk overmaken als er genoeg mensen wakker zijn. Anders haal je je bijnieren te vroeg leeg, dus roei je maar met de riemen (een carola) die je hebt.
Over veerman bv had ik ook genoeg twijfels, maar iedereen liep weg met hem, want in de gegeven omstandigheden had hij zijn stinkende best gedaan. En nog steeds weten we niet precies wat hij uitgespookt heeft. Maar hij heeft nu een verdacht bijbaantje en Rypke Zeilstra heeft ook eens aandacht aan hem gegeven. Hij deed vooral aan uitverkoop in de achterkamertjes.
Dus terwijl jij het wist, zat ik me moed in te praten.
Afijn, het roeien is voorbij, het is nu oorlogstijd!

en voel ik me een haas in een wereld vol schildpadden?

het is je lot
en later bedankt niemand je, want ze hebben het altijd al geweten

@ O en O,

Natuurlijk hoeven we het niet met elkaar eens te zijn, maar ik waardeer je uitleg zeer zeker!

Je schreef nu zelf dat een vleeskoe de leeftijd van 6 jaar niet eens zal halen want stel je voor dat het vetgemeste dier een poot breekt. Een verliespost! Precies wat ik hier in andere bewoording al eerder schreef in dit topic. Is dit dierenliefde? Het komt m.i. niet eens in de buurt van het goed zorgen voor een dier!! Alles draait om geld.

@ Bastiaan,

Ik vind dat je het heel mooi verwoord hebt!! Het is een verziekt systeem. (En de koeien zijn de dupe daarvan)

@ Naief,

En ik wordt een beetje moe van betweters met zaagsel in hun kop, die zich bovendien onnodig snel op hun pik getrapt voelen.

Jij schreef dat je weer Roundup van Monsanto bent gaan gebruiken. In mijn optiek ben je dan geen deel van de oplossing maar een deel van het probleem!! En jij helpt het probleem in stand te houden!!! Heeft natuurlijk niets met geld en jouw portemonnee te maken... Het gaat alleen om de liefde van de boer voor zijn koeien zeker?

Ik weet niet of er een leven na de dood is, maar mocht dat er zijn, dan adviseer ik je om er in dat geval voor te kiezen om als koe ter wereld te komen en je je korte koeienleven dan in dienst te stellen van zon boer waar jij nu zon hoge pet van op hebt.

En dan zou ik je graag na de slacht nog eens willen vragen hoe je het koeienleven ervaren hebt, en of je er nogmaals voor zou kiezen om weer als koe op de wereld te mogen komen...

Misschien wel, omdat jij je dan die keer herinnerd dat je hard ging loeien, en de boer met tranen in zijn ogen op je af kwam rennen om je plat te spuiten met antibiotica...

@all,

Ik heb een vraag gesteld en een mening geventileerd. Daar zijn vele reacties op gekomen, waarvoor mijn dank. Ik heb mooie verhalen gelezen over het boerenleven uit het verleden, en ik heb interessante wetenswaardigheden gelezen over het boerenleven uit het heden.

Kennelijk heb ik een andere mening dan de meeste van jullie, maar dat neem ik niemand van jullie kwalijk. Mijn mening is jullie nu bekend en ik ga er verder niet over doorzeuren. Dat zou m.i. trollen zijn, en daar kom ik hier niet voor.

Ik ben er dus wel klaar mee, maar ik wil nog wel zeggen dat ik de boeren momenteel absoluut heel veel succes wens met hun protestacties.

Verder besef ik ook dat de koeien houderij voor vleesconsumptie een enorm dierenleed tot gevolg heeft. Het zij zo. De kassa moet rinkelen. Applaus voor de boeren die ondanks alle regelgevingen toch nog proberen om hun koeien zo goed mogelijk te verzorgen.

Hopelijk komt er ooit een betere wereld voor zowel mens als dier.

In vroeger tijden werden de goden bedankt indien de jacht succesvol was, en er een rund gevangen en gedood was. En het rund werd in gebed ook bedankt voor zijn dood. Niet dat het dier daar wat aan had, maar toch...

Wie doet er nu nog een schietgebedje in de supermarkt bij aankoop van een stukje vlees?? Om het dier te bedanken...

Nogmaals, het is zoals Bastiaan het zo mooi schreef, een verziekt systeem geworden.

En zoals ik al eerder schreef Naief, jij weet heel goed om de hete brei heen te draaien.

Dus wie is hier nu selectief??

Maar ik kom hier niet om met modder te gooien, zoals gezegd, ik heb mijn mening verteld en met belangstelling alle reacties gelezen. Ik kan mijn mening wel blijven doorventileren, maar denkelijk worden we het toch nooit eens, dus ik ben er klaar mee.

Het lijkt me ook verstandig om deze discussie te beeindigen. Toch nog een laatste bijdrage van mij:

Ufo ventileert hier een bekend vooroordeel tegen gangbare veehouders vanuit de biologische/alternatieve gedachtegang, nl. dat gangbare boeren niets liever doen dan antibiotica gebruiken omdat ze zo slecht bezig zijn. Dit is echt klinkklare nonsens.

Allereerst zal elke veehouder alleen al uit economische overwegingen trachten de medische kosten zo laag mogelijk te houden. Daarnaast zijn gangbare en bioboeren inmiddels dusdanig naar elkaar toe opgeschoven in NL dat er  vaak nauwelijks nog verschil is tussen de twee.

Ik ken biologische boeren die er een potje van naken en ik ken gangbare boeren die er een potje van maken. Ik ken bioboeren die fanrastisch werk doen en die ken ik ook onder gangbare boeren. Mijn ervaring in het algemeen is dat bioboeren vaak muurvast zitten in hun overtuigingen, terwijl gangbare boeren veelal wel open staan voor verandering en vernieuwing. Bioboeren zijn starre denkers, net als bioklanten dat zijn.

Dan iets over de leeftijd van met name vleeskoeien. Iedere leeuw of tijger zal je vertellen dat een sappig jong prooidier veel lekkerder is dan een taai, oud dier. Als zo'n jonkie geisoleerd wordt van de kudde en vervolgens levend aan stukken gereten wordt, is dat dan ook niet hartverscheurend? Als je een probleem hebt met het eten van jonge dieren, bio of gangbaar, dan moet je per direct stoppen met lamsvlees of kalfsvlees eten!

In de veehouderij zijn dieren nu eenmaal een product  De consument koopt dit product keurig verpakt in plastic of ingevroren als vlees, maar voordat het geslacht werd was het een levend dier. Wat is erger, levend worden verslonden of een pin door je kop in het slachthuis en daarmee een onmiddellijke en pijnloze dood? Ga anders eens kijken bij onze islamitische of joodse vrienden, die draaien een koe om in een soort tromnel en snijden dan de keel door, waardoor het arme beest stikt in zijn eigen bloed. Daarom zou je ook tegen halal of kosjer slachten moeten zijn. Haal je wel eens vlees bij de Turk omdat het zo lekker goedkoop is? Eet je wel eens doner kebap of shoarma? Stop met hyprocriet naar boeren wijzen en begin bij jezelf!

Mike

Misschien is dit een knuppel in het hoenderhok en zeker niet persoonlijk maar ufo bedoeld. Soms symphatiseren mensen zich teveel met dieren en denken ze dat dieren dezelfde perceptie hebben.

Ik heb in Nijmegen het geluk dat ik een bevriende eigenaar van een EkoPlaza-winkel heb getipt over allerlei gezonde producten, zoals RauwPower melkkefir (na een succesvolle pilot in zijn winkel ging EkoPlaza uiteindelijk over op landelijke distributie van dit product).

Een ander product dat deze winkel in huis heeft is grasgevoerd vlees van slagerij John van der Geer uit Veenendaal. Dit vlees is NIET biologish, sterker nog: het is onmogelijk om op biologische wijze grasgevoerd vlees te produceren aangezien bijvoeren met granen onderdeel uitmaakt van het SKAL-protocol.

Dit vlees overstijgt de biologische norm, omdat het vetzuurprofiel veel optimaler is door het ontbreken van omega-6 rijke granen en de hoge inname van omega-3 en CLA. Hou oud de runderen worden weet ik niet, ik weet wel dat ze lekker zijn!

Mike

Ik heb in Nijmegen het geluk dat ik een bevriende eigenaar van een EkoPlaza-winkel heb getipt over allerlei gezonde producten, zoals RauwPower melkkefir (na een succesvolle pilot in zijn winkel ging EkoPlaza uiteindelijk over op landelijke distributie van dit product).

Dat is een compliment waard bij deze.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.550
Leden
8.670
Nieuwste lid
Joopdepiep
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan