Opnieuw voorstellen Celticmyst

Denken jullie dat ik met de bica door moet gaan
En zoja moet ik die van arm & hammer wegdoen?

Nomgaals iemand had dus gezegd dat dit goed is tegen verzuring (en dat kwam ik zelf ook tegen op internet). Ik was moe en had last van mijn maag en Ron Fonteine raadde me dit dus aan. Echter hoor ik van sommigen van jullie dat jullie het dus niet nemen en, zoals ik hierboven al zei dat de maag hier te basisch van wordt. niet helemaal wat je wilt....

ik kwam net 'n topic tegen over de bica.. daarin was ook al wat onduidelijkheid hierover...

Ik ovnd zojuist post #166918.

Inderdaad Reiziger. Goede waarschuwing.

Helaas weet ik mijn bron niet meer, maar weet ik nog wel dat ik informatie onder ogen kwam dat de natriumbicarbonaat dan Arm&Hammer de enige is die zonder lood is.

Maar dus niet geheel natuurlijk.

Mijn conclusie is dan ook dat die van Red Mill okee is.
Ik ben nog steeds wel benieuwd welk merk Bica (degenen die het gebruiken) jullie nemen.

Hier staat ook nog iets over Bica m.b.t. de alvleesklier: http://www.voedingisgezondheid.nl/Enzymen.html

Hier weer even een korte update. Gedurende de dag heb ik een soort opgestopt gevoel (ik dacht dus aan leververstopping ofzo). Vandaag ook mijn eerdere vraag over leverreinigingen. Maar dat wil ik ik nog niet gaan doen.

Ik krijg best wel last van mijn maag telkens als ik appelazijn drink. Ben ik verzuurd!? Een half eetlepeltje bica met lauw water lijkt het wat te neutraliseren.
Maar als je bica neemt dan wordt je maagzuur te basisch misschien. :( En dat opgestopte gevoel blijft (ook na de bica).

Wat sommigen hier ook al schrijven, het is zo'n gedoe om alles uit te zoeken!!!!

Gifvrij ik kwam op de leverflush voor beginners
http://www.fonteine.com/lever_gal_flush.html

Misschien wat simpeler voor mij dan maar ook hierbij denk ik wat een gedoe ik weet het even niet.

Mijn klachten momenteel: erg moe. Opgestopt gevoel, last van floaters voor m'n ogen, totaal geen honger, uitgeblust. Beetje wazig in m'n hoofd maar is nog te doen.
Maar ik voel me alles behalve goed.

Ik weet het even niet.
En of de basisflush dan genoeg zou zijn weet ik ook niet. Gifvrij je schrijft

Een week van tevoren 3 x daags een glas water met een eetlepel appelazijn.
Maar kun je dan wel gewoon eten?

Als ik nu appelazijn drink brandt het ook in m'n maag (niet goed).
Gisteren had ik 2 x per dag een halve eetlepel bica genomen zodat maag iets bij kwam. Wil ik niet te vaak doen.

Ik vroeg mij af als je last hebt van lever/galstenen of dat in het bloed te zien is.

Destijds (februari) was ik zoals jullie weten naar Ron Veldhuis en daar kwamen geen afwijkende leverwaardes uit. Hieronder de resultaten n.a.v. het bloedprikken:

bloedbeeld, alle cellen in het bloed: normale aantallen rode en witte
bloedcellen en plaatjes, normale hoeveelheid hemoglobine (HCH en MCHC).
Dus geen bloedarmoede of teken van infectie. Cholesterol totaal en HDL
en LDL zijn alle goed.
ASAT wordt genoemd 'leverfunctyie' deze is goed en CRP wijst op wel of
niet ontsteking. Als het laag is zoals bij jou is ontsteking
onwaarschijnlijk.
Vitamine E iets boven de norm; dat is helemaal niet erg.
Albumine is bloedeiwit wat in de lever wordt gemaakt; is OK.
Schildklier-waarden van de hormonen T3 en T4 en TSH (hypophyse hormoon
wat de schildklier stimuleert): alle OK.
Estradiol en progesteron (cyclus-hormonen) zijn goed; alleen vrij
testosteron is de enige die echt te laag is.
DHEAs is het 'vitaliteitshormoon' en deze is goed.

Candida antistoffen zijn NIET te hoog, geen aanwijzing dat je daar last
van hebt.

Al met al is het duidelijk dat er niet veel gevonden is bij deze
bloedtest; het komt best vaak voor dat de vrije testosteron (manlijk
hormoon) bij een vrouw veel te laag is. Overigens is het verhoogd SHBG
(geslachtshormoon bindend eiwit) een soort compensatiemechanisme wat
samenhangt met te laag vrij testosteron.

Maargoed na me wat ingelezen te hebben al heeft iedereen ondanks onze Westerse ongezonde leefwijze galstenen.

Om die leverreinigingen op eigen houtje te doen lijkt me gewoon zo'n gedoe.
Dat ik daarin echt vast ben gelopen. Wellicht m.b.v. een natuurgeneeskundige.

hoi allemaal

even een kleine update
Wat betreft de leverreinigingen, zoals jullie konden lezen zit ik hiermee in mijn hoofd. Op dit moment zegt mijn intuitie: veel te veel gedoe. Ik zie het nu niet gemaakt.

Ik ben de afgelopen 2 weken doodmoe geweest en had ook een oor wat dicht zat.

Ik probeer nu nog niet aan leverreinigingen te denken omdat het dus toch teveel moeite is voor mij en te ingewikkeld.

Ik begon vanochtend met appelazijn in water. Weer branderig gevoel in maag. Daarna half theelepeltje bica met water. Branderig gevoel in maag werd beter.

Ik was echt uitgeput vanochtend.

Ik nam laat in de ochtend 2 adrenal, een Q10, B complex en B12 heb ik weer iets energie.

IK leef met het moment zeg maar eventjes zo voelt het.

Moe vandaag weer maar het gaat. Ik moet wel gewoon naar m'n vrijwilligerswerk toe omdat dit ook tegen het piekeren helpt. Dus dat gaat gewoon door.

Ik merkte ik dat zware stoofpotten niet heel goed verteer. Lam/rund.
Mijn conclusie is dat het dus wel de lever is.

Ik ga vanavond aan de zalm met rijst en wat groente.

Ik las dat de lever/gal reinigingen bij Poekie geen effect hadden. Maar dat sommigen er toch wel een opgeruimd gevoel van krijgen. Ja het is een overweging die ik zelf moet maken.
Ik ga er vanmiddag mee verder.

Ik vroeg mij af, is het noodzakelijk om b12 te blijven gebruiken.... of niet... slikken de meesten hier b12? Ik had die van Essential organics. En dan 2 potjes: de B12 en actief foliumzuur.

Ik twijfel nu of ik 2 nieuwe potten moet kopen.

Ik wil even mijn laatste bevindingen delen.

De afgelopen weken had ik enorme last van mijn huid met name gezicht. En ik vroeg me af hoe kan dit nu en belangrijker: hoe wordt mijn huid weer rustig?

Vanmorgen was mijn huid heel rustig en nadat ik L-glutamine nam begon het weer.

Ik herinnerde me zojuist dat Mike een keer zei, dat hij zelf geen fan is van "afzonderlijke aminozuren", als reactie op iemand die ook huidproblemen had.

Ik ga proberen om de L-glutamine even te laten voor wat het is.

Even een update, de leverreinigingen heb ik voor alsnog niet gedaan (hier schreef ik al eerder over).

Ik heb wel steeds het gevoel alsof er proppen in m'n maag zitten ofzo, een beetje rond m'n maag levergebied, alsof er verstoppingen zitten. Heel maf.

Het vette eten eet ik wel maar is net of ik het niet goed verteer

Als ik de literatuur over gal- en leverproblematiek erop nalees (waarin ook beschreven wordt dat de aanwezigheid van leverstenen klachten kan geven) dan geef ik dit als MOGELIJKE oorzaak. Echter hoop ik het op een andere manier op te kunnen lossen dan die reinigingen.
Ik heb een natuurgeneeskundige aangeschreven en zij was van mening dat dit mogelijk een te grote belasting op het lichaam is. Dat vinden sommigen hier ook (vooral als je bijnieruitputtingachtige klachten hebt). Sommige nemen echter toch de beslissing om de reinigingen te doen.

Al een tijdje heb ik dus het gevoel een soort van proppen in m'n maag te hebben over verstoppingen of hoe je het ook mag noemen. Maar vandaag heb ik ook gewoon echt enorme maagpijn erbij.

Nu moet ik zeggen dat ik ook veel stress heb gehad op mijn werk. Dat zal er misschien mee te maken hebben ook.

Ik vroeg mij af: hoe krijg ik wittere tanden?

Ikzelf gebruik nu de groene Weleda tandpasta met een paar korrels keltisch zeezout.

Ik weet dat o.a. Mike de blauwe van Weleda gebruikt (https://www.hollandandbarrett.nl/shop/product/weleda-saline-tandpasta-60071198). Daarin zit ook het ingrediënt sodium bicarbonaat. Zou dit voor wittere tanden kunnen zorgen?

Niet de bedoeling dat mijn glazuur eraan gaat door de bica natuurlijk.

Hi Celticmyst,

Na door persoonlijke omstandigheden 3 jaar weg geweest te zijn, plaatste ik eergisteren weer eens een bericht onder 'Even (opnieuw) voorstellen', de draad die ik drie jaar terug gestart was, en herkende ik in de zelfde rubriek onder andere jouw naam. Jij startte in diezelfde periode ook een 'even opnieuw voorstellen' draad, die intussen uitgegroeid is tot ruimduizend posts, voornamelijk van jezelf. Ik zag dat we in die beginperiode inderdaad al een keer contact gehad hadden en heb mede daarom een aantal van de eerste en de laatste posts gelezen. Uiteraard kon het alleen maar een klein greep zijn uit het overweldigende aantal bijdragen, maar ik kon me wel enigzins een indruk vormen over je situatie. Die indruk wil ik graag even aan je voorleggen, met een duidelijk voorbehoud vanwege het feit dat ik dus hoogstens één procentje van de informatie gelezen heb.

Ik weet niet wat je in de afgelopen drie jaar aan therapeuten geraadpleegd hebt, maar ik krijg de indruk dat dat er niet veel zijn geweest en dat het geen uitgebreide trajecten zijn geweest. Ik zag aan het einde de naam van Ron Veldhuis voorbij komen. Hij vraagt vaak vrij uitgebreide diagnostiek aan, weet ik van patiënten van mij die voordien bij hem geweest waren. Ik las in dat verband alleen iets over je leverwaardes van begin dit jaar, die niets bijzonders opleverden. Bij een 'zwaar geval' zoals jij, die metabool op alle fronten van de rails lijkt te liggen, lijkt me een uitgebreide inventarisatie van je metabolisme een allereerste vereiste. Het risico is niet ondenkbaar dat met het opvolgen van de vele goedbedoelde suppletieadviezen die niet gebaseerd zijn op onderzoeksresultaten, je reeds bestaande onbalansen nog verder uit evenwicht brengt en zo de ellende in stand houdt of verergert. Mensen als Mike, Zonne, Liesje, Heksje en anderen hebben overigens in wat ik gelezen heb, zeker zinnige en waardevolle adviezen gegeven, maar je hebt naar mijn gevoel wat moeite met het aannemen van goede raad.

Een van de belangrijkste problemen bij een onevenwichtige zelfmedicatie is dat vitaminen en mineralen niet qua absolute waarden, maar wel qua onderlinge verhoudingen verder uit balans komen te liggen. Veel reacties in de chemie en zeker de biochemie zijn 'evenwichtsreacties'. Onder invloed van verschillende factoren, waaronder vitaminen en mineralen, stelt zich een evenwicht in tussen heen- en teruggaande reactie. Ga je actief ingrijpen in één of meer van deze factoren, dan verschuift het evenwicht. Soms wil je dat nadrukkelijk als therapeutisch doel, maar als zo'n verschuiving een neveneffect is van een ingreep waarvan je het totaal van de uitwerkingen niet kunt overzien, dan raak je verder van huis.
Het is niet voor niets dat Gabriël Devriendt, de grondlegger van Nutriphyt, daar élk seminar weer nadrukkelijk op hamert; ik kan dat dromen, want ik schrijf nog steeds de samenvattingen van die seminars voor Nurtriphyt Nederland. Zijn basisfilosofie, terug te vinden in zijn suppletie-formuleringen, is: kleinere maar voldoende, synergistische hoeveelheden van alle relevante nutritionele stoffen en plantenstoffen, zeker geen megadoses.
Het is niet voor niets dat bij mineralenonderzoeken door het ELN, van een aantal mineralen de onderlinge verhoudingen vermeld worden, omdat die belangrijker zijn dan de absolute waarden. Bij vrijwel elke discussie over deze materie met grondlegger Emar Vogelaar zijn we het weer roerend eens: verhoudingen, dáár gaat het om! Als een bevlogen bioloog/herborist en een dito klinisch chemicus het zo met elkaar eens zijn, zou er dan iets in kunnen zitten?

Op pagina 70 heb je het bijvoorbeeld over flinke hoeveelheden natriumbicarbonaat. Dat neutraliseert je maagzuur en neemt weliswaar ongemak weg, maar brandend maagzuur is vaker een teken van te weinig maagzuur dan van teveel. Dat valt goed te verklaren, maar dit is niet het juiste moment. Bovendien krijgt je lichaam met al die bica een behoorlijke hoeveelheid natrium binnen, naast én keltisch zeezout én sole, wat genoemde balansen dus behoorlijk kan verstoren en negatieve effecten kan hebben. Er wordt in de functionele geneeskunde bijvoorbeeld aangeraden om natriumbicarbonaat niet te combineren met grote hoeveelheden calcium, maar ik meen uit je posts op te kunnen maken dat je, getrouw de Weston Price traditie, royaal zuivelproducten gebruikt ('heb maar flink wat rauwemelkse kefir en rauwe melk gedronken. Heerlijk!!!!!!!!! ' bijvoorbeeld, op blz 68). Het gevaar van steenvorming ligt zo op de loer. Als je dan ook nog magnesium voetenbadjes neemt en misschien ook je voornemen uitvoert om een leverreiniging te doen (bitterzout = magnesiumsulfaat!) dan gaan je electrolietmineralen wel alle kanten op. Groenten zijn niet overdreven populair hier op het forum en zijn mogelijk voor jou ook niet goed te verteren in grotere hoeveelheden, dus met de kalium zal het mogelijk ook niet snor zitten. Ik zou wel eens een mineralenanalyse van je willen zien! De opname van je sporenelementen zal ook niet geweldig zijn als je maagzuur niet op orde is, dus ja, dan wil de stofwisseling niet echt vlotten, als essentiële cofactoren ontbreken.
Ik kom net terug van een minivakantie in Luxemburg, waar ik opgegroeid ben. Ze zeggen daar wel: "zuviele Kochs verderben den Brei", en dat zou hier ook het geval kunnen zijn met alle raadgevers die de afgelopen jaren hun bijdrage hebben geleverd. Als ik bedenk wat ik allemaal langs heb zien komen aan supplementen bij mijn snelle scan van slechts een paar pagina's van je 'dagboek', dan ben ik er niet gerust op dat het wel goed zit met jouw chemische samenstelling.

Tot zover mijn globale impressie van je situatie, uiteraard gebaseerd op zeer incomplete informatie en dus niet meer dan een eerste indruk. Ik denk dat de ongetwijfeld met de allerbeste bedoelingen gegeven suppletieadviezen, en dan bedoel ik zeker ook het totaal van al deze adviezen bij elkaar opgeteld, niet behulpzaam zijn om je situatie te verbeteren.

Bedankt voor je reactie.

Ik kan hier voor nu heel kort over zijn.
Ik heb een soort geblokkeerd gevoel in de maagstreek. Ik vermoed dat ik stenen heb en dat die klachten geven.

Dat is hetgene waar ik nu op uit ben gekomen, mijn gevoel zegt dat zou best eens voor klachten kunnen zorgen.

Ik weet me eerlijk gezegd geen raad want ik vind die leverreiniging van Moritz niet passend voor mij, het voelt niet alsof ik dat moet gaan doen met al die liters appelsap.

vanmorgen werd ik wakker, doodmoe, zelfde gevoel in m'n maag, alsof er proppen in zitten, over verstoppingen, kan het niet goed omschrijven.

Weinig eetlust.

Leverreinigingen voor alsnog niet gedaan.

Ga toch maar proberen wat rauwe melk te drinken.

Ik was gisteren zo moe en vanochtend stond ik ook op crashen.
Ik gaf al aan nog niet de leverreinigingen te gaan doen maar ik ga me er vandaag wel even in verder verdiepen.

Ik ga sowieso de vetten ophogen anders crash ik helemaal. Vanochtend begon ik met koffie (helaas wel koffie) met veel slagroom.

We moeten maar zien hoe dit verder gaat.
En colonquixote, nogmaals dank voor je adviezen en feedback. En ja het is ook lastig om iemand te adviseren via een forum, maar ik heb wel degelijk heel veel gehad aan bepaalde adviezen bijvoorbeeld in de zomer toen ik echt op crashen stond, en Binc mij bepaalde tips a/d hand droeg b.v. het ophogen van de koolhydraten.
Heeft me toen enorm geholpen.

Ik neem ze echt wel in acht hoor.

Supplementen die ik nu inneem doen vrijwel niets meer, dus ik ben dat ook drastisch gaan minderen.

ik heb niet echt het gevoel dat ik stenen heb momenteel dat wil zeggen: Ik ervaar niet heel erg klachten in de maagstreek momenteel (ze zullen er ongetwijfeld wel zitten).

Wat ik nu wel merk is dat ik stress heb. Omdat ik 3 banen heb, eentje betaald en twee vrijwillig, waarin ik merk dat ik soms "Maar door ga" en dan niet meer kan stoppen.
En dan ga ik fouten maken. Dingen die ik beter anders had kunnen doen. Ik doe veel PR-werkzaamheden maar het is denk ik erg belangrijk dat ik de ontspanning weer op ga zoeken. Juist als de neiging er is om maar door te gaan. We leven in zo'n hectische maatschappij waarin we bijna continu online zijn. Dat geeft ook stress (niet per se negatieve stress). Maar wel het gevoel "Steeds iets te moeten". En dat vind ik niet prettig.

Onlangs was de week tegen eenzaamheid. Ik moet nu stukjes gaan schrijven over eenzaamheid. Ik denk dat je je ook eenzaam kunt voelen als je teveel van jezelf vraagt en niet meer goed naar jezelf luistert, dus teveel over je grenzen gaat.

Nou ja ik kan nog wel even doorgaan. Er moet een gezonde balans zijn tussen dingen moeten en dingen doen die je zelf wilt denk ik.

Ik hoop dat het een mooie lezing was van Mike gisteren in Midwoud.
Ik kon er helaas niet bij zijn.

De vorige lezing van Mike in Midwoud vond ik destijds heel erg interessant, en omdat de lezing vergelijkbaar was (en omdat ik gisteren echt heel druk was) koos ik ervoor niet te komen.
Ik hoop heel erg dat er veel mensen bewust zijn gemaakt van wat goede voeding nu echt is (en wat niet).

Ik zie veel mensen om mij heen ziek worden en dat vind ik erg, ik hoop zo dat het Weston Price gedachtegoed onder een grotere groep mensen verspreid gaat worden.

Al zie ik dat veel mensen de link tussen gezondheid en voeding nog steeds niet snappen.

Ik heb al enige weken last van acné op mijn kin en soms trekt het wel weg maar nu is het weer erger. Ik vermoed omdat ik 1 keertje per ongeluk iets met suiker had gegeten (en spontaan wordt het dan weer erger).

Ik vroeg mij af hoe het over zou kunnen gaan? Het is niet echt fijn zeg maar...

Heeft iemand nog een tip voor mij, iets dat huidzuiverend werkt?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan