Hi Celticmyst,
Na door persoonlijke omstandigheden 3 jaar weg geweest te zijn, plaatste ik eergisteren weer eens een bericht onder 'Even (opnieuw) voorstellen', de draad die ik drie jaar terug gestart was, en herkende ik in de zelfde rubriek onder andere jouw naam. Jij startte in diezelfde periode ook een 'even opnieuw voorstellen' draad, die intussen uitgegroeid is tot ruimduizend posts, voornamelijk van jezelf. Ik zag dat we in die beginperiode inderdaad al een keer contact gehad hadden en heb mede daarom een aantal van de eerste en de laatste posts gelezen. Uiteraard kon het alleen maar een klein greep zijn uit het overweldigende aantal bijdragen, maar ik kon me wel enigzins een indruk vormen over je situatie. Die indruk wil ik graag even aan je voorleggen, met een duidelijk voorbehoud vanwege het feit dat ik dus hoogstens één procentje van de informatie gelezen heb.
Ik weet niet wat je in de afgelopen drie jaar aan therapeuten geraadpleegd hebt, maar ik krijg de indruk dat dat er niet veel zijn geweest en dat het geen uitgebreide trajecten zijn geweest. Ik zag aan het einde de naam van Ron Veldhuis voorbij komen. Hij vraagt vaak vrij uitgebreide diagnostiek aan, weet ik van patiënten van mij die voordien bij hem geweest waren. Ik las in dat verband alleen iets over je leverwaardes van begin dit jaar, die niets bijzonders opleverden. Bij een 'zwaar geval' zoals jij, die metabool op alle fronten van de rails lijkt te liggen, lijkt me een uitgebreide inventarisatie van je metabolisme een allereerste vereiste. Het risico is niet ondenkbaar dat met het opvolgen van de vele goedbedoelde suppletieadviezen die niet gebaseerd zijn op onderzoeksresultaten, je reeds bestaande onbalansen nog verder uit evenwicht brengt en zo de ellende in stand houdt of verergert. Mensen als Mike, Zonne, Liesje, Heksje en anderen hebben overigens in wat ik gelezen heb, zeker zinnige en waardevolle adviezen gegeven, maar je hebt naar mijn gevoel wat moeite met het aannemen van goede raad.
Een van de belangrijkste problemen bij een onevenwichtige zelfmedicatie is dat vitaminen en mineralen niet qua absolute waarden, maar wel qua onderlinge verhoudingen verder uit balans komen te liggen. Veel reacties in de chemie en zeker de biochemie zijn 'evenwichtsreacties'. Onder invloed van verschillende factoren, waaronder vitaminen en mineralen, stelt zich een evenwicht in tussen heen- en teruggaande reactie. Ga je actief ingrijpen in één of meer van deze factoren, dan verschuift het evenwicht. Soms wil je dat nadrukkelijk als therapeutisch doel, maar als zo'n verschuiving een neveneffect is van een ingreep waarvan je het totaal van de uitwerkingen niet kunt overzien, dan raak je verder van huis.
Het is niet voor niets dat Gabriël Devriendt, de grondlegger van Nutriphyt, daar élk seminar weer nadrukkelijk op hamert; ik kan dat dromen, want ik schrijf nog steeds de samenvattingen van die seminars voor Nurtriphyt Nederland. Zijn basisfilosofie, terug te vinden in zijn suppletie-formuleringen, is: kleinere maar voldoende, synergistische hoeveelheden van alle relevante nutritionele stoffen en plantenstoffen, zeker geen megadoses.
Het is niet voor niets dat bij mineralenonderzoeken door het ELN, van een aantal mineralen de onderlinge verhoudingen vermeld worden, omdat die belangrijker zijn dan de absolute waarden. Bij vrijwel elke discussie over deze materie met grondlegger Emar Vogelaar zijn we het weer roerend eens: verhoudingen, dáár gaat het om! Als een bevlogen bioloog/herborist en een dito klinisch chemicus het zo met elkaar eens zijn, zou er dan iets in kunnen zitten?
Op pagina 70 heb je het bijvoorbeeld over flinke hoeveelheden natriumbicarbonaat. Dat neutraliseert je maagzuur en neemt weliswaar ongemak weg, maar brandend maagzuur is vaker een teken van te weinig maagzuur dan van teveel. Dat valt goed te verklaren, maar dit is niet het juiste moment. Bovendien krijgt je lichaam met al die bica een behoorlijke hoeveelheid natrium binnen, naast én keltisch zeezout én sole, wat genoemde balansen dus behoorlijk kan verstoren en negatieve effecten kan hebben. Er wordt in de functionele geneeskunde bijvoorbeeld aangeraden om natriumbicarbonaat niet te combineren met grote hoeveelheden calcium, maar ik meen uit je posts op te kunnen maken dat je, getrouw de Weston Price traditie, royaal zuivelproducten gebruikt ('heb maar flink wat rauwemelkse kefir en rauwe melk gedronken. Heerlijk!!!!!!!!! ' bijvoorbeeld, op blz 68). Het gevaar van steenvorming ligt zo op de loer. Als je dan ook nog magnesium voetenbadjes neemt en misschien ook je voornemen uitvoert om een leverreiniging te doen (bitterzout = magnesiumsulfaat!) dan gaan je electrolietmineralen wel alle kanten op. Groenten zijn niet overdreven populair hier op het forum en zijn mogelijk voor jou ook niet goed te verteren in grotere hoeveelheden, dus met de kalium zal het mogelijk ook niet snor zitten. Ik zou wel eens een mineralenanalyse van je willen zien! De opname van je sporenelementen zal ook niet geweldig zijn als je maagzuur niet op orde is, dus ja, dan wil de stofwisseling niet echt vlotten, als essentiële cofactoren ontbreken.
Ik kom net terug van een minivakantie in Luxemburg, waar ik opgegroeid ben. Ze zeggen daar wel: "zuviele Kochs verderben den Brei", en dat zou hier ook het geval kunnen zijn met alle raadgevers die de afgelopen jaren hun bijdrage hebben geleverd. Als ik bedenk wat ik allemaal langs heb zien komen aan supplementen bij mijn snelle scan van slechts een paar pagina's van je 'dagboek', dan ben ik er niet gerust op dat het wel goed zit met jouw chemische samenstelling.
Tot zover mijn globale impressie van je situatie, uiteraard gebaseerd op zeer incomplete informatie en dus niet meer dan een eerste indruk. Ik denk dat de ongetwijfeld met de allerbeste bedoelingen gegeven suppletieadviezen, en dan bedoel ik zeker ook het totaal van al deze adviezen bij elkaar opgeteld, niet behulpzaam zijn om je situatie te verbeteren.