Er zijn kennelijk meerdere topics over de schildklier maar ik neem deze dan maar.
4 maart 2016 is er veel gecontroleerd in mijn bloed, arts vond alles oke.
Let op verschillende ref. waardes die gehanteerd worden.
Endocrinologie - Alkmaar
TSH 2.9 ref. 0.3 - 5.6
FT 4 = 9.1 ref. 7.0 - 16.0
Nu 21 Juli-2017 - amstelveen
TSH = 5.8 ref. 0,27 - 4.2
Vrij T4 = 12.5 ref 12.0 - 22.0
De TSH is dus flink verhoogd sinds 2016.
Vit B12 waardes zijn ook hoog. 1476 - ref. 150 - 550 .
Op internet niet te vinden dat dat een probleem zou zijn.
Voor het eerst is anti-stoffen tegen schildklier = TPG gemeten.
Positief vanaf 36 IE/ml = bij mij 192 IE/ml
Het lichaam maakt dan antistoffen tegen het eigen immuunsysteem.
Geen idee hoe ik dat zou kunnen veranderen/verbeteren.
Ik ben nu aan het zoeken uiteraard.
Vreemde is dat ik sinds 2010 steeds dezelfde hoeveelheid thyreoide neem.
Wat ik zelf denk? dat mijn lichaam heeeel anders reageert op (gezond) voedsel dan bij andere mensen met een gezond darmsysteem, maar de exacte reden weet ik dus niet.
De laatste tijd was mijn ontl. wat beter vond ik, meer ingedikt. Zou je denken dat de vertering ook beter is (die altijd slecht was/is)
En dus zou je denken dat dat mijn gezondheid ten goede komt.
Het gekke is dat ik me eigenlijk wel goed voel. Belangrijkste klacht natuurlijk de stoelgang maar verder alleen maar kleine dingen.
Ik slaap niet denderend maar ik weet niet beter, ben overdag niet moe, wel pijntjes hier en daar, hoofdzakelijk linker been en rug. Van de rug is ooit een foto genomen, daar zit een ietwat versleten wervel.
Wat nieuw is sinds een jaar is duizeligheid. Alsof het vanuit mijn nek/achter komt.
Sinds dinsdag laat ik de thyreoide staan. Gewoon een experiment.
Eens kijken wat het lichaam uit zichzelf gaat doen.
Misschien moet ik indien nodig eerder naar de bijnieren kijken en/of ondersteunen.
Ik heb lang niet zoveel diaree meer als vroeger.
4 dagen heb ik een nieuw probiotica geslikt van Exendo. Niets aan de hand. tot gisteren. smorgens gespoeld, ging goed, s,-avonds vanzelf naar de WC, mooie zachte berg, (was ik blij mee) maar daarna nog 2 x flink diaree. dus helemaal leeg. (was ik niet blij mee).
Als dat van Extendo komt is het al vreemd dat het pas gebeurt na 4 dagen.
Ondanks al mijn notities kan ik er meestal geen touw aan vast knopen.
Het mooiste zou zijn een orh.mol arts die zich bezig houdt met mensen zonder endeldarm en die het systeem kan doorgronden waar en waarom het misgaat.
Want dat immuunsysteem baart me wel zorgen.