Ik geloof dat ik eindelijk iets heb gevonden waar ik mee verder kan.
www.siboinfo.com. dit is engels maar info over "sibo" dat woord kende ik niet - heb ik nooit eerder gelezen. In het nederlands Google Sibo.
http://www.efiow.be/nieuwsbrief/orthotrend-van-de-week heeft het over Sibo en de vicieuze cirkel met hypothyroide. Zij geven een Monografie uit, die heb ik meteen besteld. Ik zie opeens het totale plaatje.
Schildklierhormonen (T4,T3) hebben een rechtstreeks effect op de beweging in het spijsverteringskanaal. Aanhoudend tekort (hypothyrodie) wordt in verband gebracht met een vertragende slokdarmmotiliteit, alsook het uit balans brengen van de nervus vagus activiteit, een parasympatische zenuw die een cruciale rol speelt bij het voortstuwen van de darm transit.
1. constipatie: de darm heeft meer tijd nodig om volledig geledigd te kunnen worden. (daar is het bij mij mee begonnen)
2. Malabsorptie: problemen met het correct opnemen van voedzame nutrienten. (door o.a. maagzuurtekort)
3. dysbiose: overgroei van bacterien en schimmels ter hoogte van de dunne en dikke darm.
50% van patienten met sibo testen positief op hypoth. (heb ik ook al heel lang)
omgekeerd houdt de bacteriele overgroei ook de traag werkende schildklier in stand
Daar 20% van de T4 in de darm wordt omgezet tot T3 (actieve vorm) echter bij een verstoorde darmflora is er minder omzetting, wat onvermijdelijk leidt tot hypoth. (vicieuze cirkel)
Ze noemen natuurlijk ook het herstellen van de darmperistaltiek en daar zal een probleem blijven.
Wat hier wordt genoemd heb ik in gedeeltes al alemaal gelezen via internet, maar zo,n totaal plaatje op papier spreekt me wel aan.
Ik heb een afspraak voor een MRI, 28 sept. hoop dat ik een diagnose krijg.
Mijn experiment met de schildklier gaat in ieder geval goed, begin okt laat ik bloed prikken.