Over het thuisblijfouderschap

Bij mijn eerste hebben we ook getobd. Ze had een hele heftige bevalling. Ik wilde het volgens het boekje doen en haar na een paar maanden op haar eigen kamer laten slapen, wat een strijd! Het eindigde er altijd in dat ze begin van de nacht toch bij ons in bed kwam. Toen ze 9 maanden was hebben we besloten dat ze gelijk bij ons in bed kwam slapen. Zo was ze altijd dicht bij ons en kon ik haar voeden wanneer ik wilde. Ook kocht ik een draagdoek voor haar, ideeal. We sliepen allemaal beter en het gehuil was over. Tot ruim 2 jaar heeft ze bij ons geslapen. Toen is ze gestopt met de borst en nadat haar broertje werd geboren vond ze het te druk worden in bed en koos ze er voor om in haar eigen bed te slapen. We sliepen allemaal beter en het gehuil was over.

Bij de 2de hebben we gelijk vanaf het begin af aan de kinderwagen links laten liggen. Hij was bijna altijd bij me. Of in de draagdoek of bij ons in bed. Ik kan me niet herinneren dat hij gehuild heeft. Zal vast wel eens gebeurd zijn, maar dat was echt minimaal. Omdat hij altijd bij me in de buurt was, merkte ik hongersignalen al op voor hij begon te huilen.

Hij heeft toch 3 jaar bij ons in bed geslapen en zat tot die tijd nog geregeld in een draagdoek op mijn rug.

Nu zijn ze 6 en 8, zijn ideale slapers. Durven ook overal te slapen en komen nooit meer bij ons liggen (behalve 's ochtends om te knuffelen)

Ik zeg niet dat iedereen het zo zou moeten doen, maar denk dat het voor het kind wel het meest ideaal is (en een hoop frustratie kan schelen) om vooral 's nachts in je buurt te zijn.

Ik vind het altijd vreemd als ouders hun kind 's nachts laten huilen. Overdag ben je er voor ze en op het engste moment van de dag leg je ze in een bed met spijlen, doet de deur dicht en negeert ze gewoon.

Ik trek het altijd door naar volwassenen. Hoe zou jij je voelen als je wordt vastgebonden in een bed, in het donker terwijl je niet weet waar je bent of wat er gaat gebeuren? Zonder tijdsbesef. Je gilt, schreeuwt om hulp, maar die komt niet. Pas als het dag begint te worden komt iemand je los maken die je weer overlaadt met aandacht en kusjes. Na een paar nachten geef je de strijd op, wetend dat het toch geen nut heeft, maar het blijft toch stressvol, elke nacht weer.

Voor kinderen (en voor volwassenen trouwens ook) is geborgenheid en fysiek contact een primaire levensbehoefte.

Hopelijk vinden jullie snel een manier om rust in het gezin te creëren.

 
Quote:
Ik trek het altijd door naar volwassenen. Hoe zou jij je voelen als je wordt vastgebonden in een bed, in het donker terwijl je niet weet waar je bent of wat er gaat gebeuren? Zonder tijdsbesef. Je gilt, schreeuwt om hulp, maar die komt niet. Pas als het dag begint te worden komt iemand je los maken die je weer overlaadt met aandacht en kusjes. Na een paar nachten geef je de strijd op, wetend dat het toch geen nut heeft, maar het blijft toch stressvol, elke nacht weer.


Dit noemen we een isolatiecel en het is een regulier onderdeel van ons volkomenb gestoorde psychiatrische en gevangenissysteem. De ergste marteling die je een sociaal wezen als een mens kunt aandoen is isolatie.

Mike

 
@F&M: mooi stuk, en bijzonder dat je het aanvoelde bij je kinderen. Hoe merkte je dat dan? Aan gedrag van tevoren? De W.Price volkeren hadden denk ik ook geen zware bevallingen etc. waardoor de kinderen niet gestressed ter wereld kwamen, geen gestresste moeders, etc.

@Gif-vrij: bedankt voor je tips. Ik praat inderdaad al veel met haar, en benoem alles. Ze "praat" ook al terug :-) We laten haar soms op onze kamer slapen als het echt niet gaat. De eerste maanden lag ze 's nachts altijd bij ons. Met als gevolg dat ik de hele nacht geen oog dicht deed. Ik heb heel erg mijn best gedaan om alles los te laten, maar ik kon gewoon niet slapen. Elk zuchtje hoorde ik. Oordoppen heb ik geprobeerd, maar vond ik een onrustig idee omdat ik haar dan helemaal niet hoorde, waardoor ik ook niet in slaap viel, of heel snel weer wakker schrok omdat ik dacht dat er iets met haar was. Misschien ben ik dan wel verwesterd, dat ik constant op scherp sta als ze dicht naast me ligt. Ook grenst onze slaapkamer a/d badkamer, dus als we 's avonds douchen of de deur gebruiken wordt dochter wakker. Vandaar dat ze op haar eigen kamertje ligt met de deuren wijd open (3 meter van onze kamer). Als ze huilt pakken we haar altijd op, of blijven bij haar zitten. En laatst toen ze ziek was heeft ze wel bij ons in bed geslapen, en ook een paar keer in haar bedje naast ons. We laten haar iig nooit in haar eentje huilen als ze wakker is.

@zoekertje: fijn dat bij jullie dochter het zo goed gewerkt heeft, het samen slapen. Het is jammer dat je er zo voor gewaarschuwd wordt, maakt ouders extra onzeker (mij wel in het begin). Wij laten dochter hier iig nooit huilen in haar kamertje! De VPK van het CB adviseerde mij in het begin om haar een half u te laten huilen, te troosten, en daarna mocht ze 2 uur huilen! Heb nog nachtmerries van dat advies. Ons meisje bleek dus verborgen reflux te hebben, ze had pijn. Stel ik had haar 2 u laten huilen, wat een verschrikking was dat geweest. Sowieso, dat iemand zo'n advies kan geven, geen woorden voor. Er zijn vast ouders die er naar luisteren als ze wanhopig zijn. Wij hebben dit nooit gedaan, en ook niet overwogen. Ik dacht trouwens ook dat ik een draagdoek-mama zou worden. Maar dochter begon steeds te krijsen in de doek, en hield niet meer op. Dit was elke keer zo. Gaf mij en haar veel stress. Ze wilde echt niet. Toen het ding overboord gegooid, niet meer gebruikt, en verkocht. Vanaf een maand of 4 ben ik een mei tai gaan gebruiken, en dat vond/vindt ze gelukkig wel fijn.

 
Ik heb een aantal maanden als vpk op het cb gewerkt voor ik stopte met werken. Vond het vreselijk om adviezen te moeten geven waar ik niet achter stond. Heb dan ook vaak gezegd dat ik moet adviseren om te laten huilen, maar dat ik als moeder heel wat anders zou adviseren. Had echt gewetenswroeging. Het werd me ook vaak verweten dat ik het niet eens was met veel protocollen.

En zo wordt iedereen onzeker gemaakt en komen we steeds verder van de natuur af te staan, heel jammer.

 
San, wat fijn dat ze de mei tai wel fijn vindt, dan kun je haar toch vaak bij je dragen. Ik vind het ook zo erg, die adviezen om je kind helemaal alleen te laten huilen, heb het nooit kunnen (willen) opbrengen. Wat ik wel doe is haar uitgebreid tijd geven om uit te huilen als ze daar behoefte aan heeft. Heb ik niet zelf bedacht trouwens, maar gelezen in een boek van Aletha Solter, kennen jullie die? baby´s weten wat ze willen (ik vond het zo´n leuke titel) Het komt er kort gezegd op neer dat baby´s om twee redenen kunnen huilen: of ze hebben ergens last van, of ze hebben gewoon behoefte om hun stress eruit te gooien.

Haar advies is dus om bij huilen eerst te kijken waar ze last van kunnen hebben (honger, pijn, angstig, moe, etc) - en dat dan natuurlijk eerst op te lossen! - maar als je echt geen aanleiding kunt vinden dan erop te vertrouwen dat je kind bezig is stress te verwerken (dat kan best van heel lang geleden zijn! bijvoorbeeld door onze lange bevallingen?!) en dan laat je ze gewoon lekker bij je zitten huilen totdat ze het zelf genoeg vinden.

Voor mij was het echt een eye-opener! daarvoor voelde ik me altijd toch een beetje schuldig als ze zo huilde, zo van: ik zie iets over het hoofd, ik doe iets niet goed, toen ik ontdekt had dat huilen soms gewoon heel fijn voor haar is veranderde dat gevoel in: huil maar lekker hoor ik ben blij dat ik dit voor je kan doen. Ik merk dat ze dat heel fijn vindt, en ikzelf ook natuurlijk :-) dat is heel wat anders dan ze huilend en wel aan hun lot over laten.

Zoekertje, ik kan me voorstellen hoe rot het voelt om dat dan te moeten voorschrijven, zeker als je het met je eigen kinderen zo anders doet (gelukkig maar voor ze!)

 
Goede tip wildfood! Dat maakt dat je zelf ook rustiger blijft.

Ik heb hier de hele week een huilend mannetje gehad savonds. Ik kon maar niet bedenken wat het was, maar zijn vader was deze week weg. Hij brengt hem savonds altijd naar bed. Grote kans dat hij zich afvroeg waar zijn vader ineens was gebleven...

Laten huilen (alleen) vind ik een onmenselijk advies...dat wil je zelf ook liever niet. Ik denk altijd, stel dat dit de enige manier was dat ik kon communiceren..en de reactie die je dan krijgt van je ouders die je vertrouwt is dat ze je alleen achterlaten en laten huilen. Dat voelt toch naar! Mijn zoontje ligt lekker bij ons in bed. Dat komt de nachtrust van de hele familie ten goede :lol:

 
San, Ik was natuurlijk van tevoren goed voorbereid als ik wist dat er een transit aan zat te komen.

Ik wist welk soort energie bij welke planeet-transit hoorde.

Als voorbeeld een Pluto-transit:



Pluto Transit bij kinderen.


Pluto staat symbool voor de oerkracht die in de mens aanwezig is.

Deze oerkracht wordt gezien als een bovenmenselijke kracht.

Een Pluto-transit zorgt voor transformatie. Er treedt een verandering op in het magnetische veld.

Dit kan spanningen oproepen. Het beste is om je erop af te stemmen. B.v: door de intense gevoelens die er tijdens zo’n transit naar boven komen, er te laten zijn, zodat iemand mag voelen wat hij of zij voelt.

Er komen hele absolute gevoelens omhoog, je leert a.h.w. je eigen emotionele aard in deze periodes beter kennen.

Het is een soort reinigingsproces van de ziel, er kunnen onverwerkte emoties naar boven komen.

Kinderen die zo’n transit ondergaan hebben behoefte aan mensen die hun gevoel respecteren, die hun bij hun gevoel laten en dat niet gaan zitten veranderen, kleineren, bekritiseren of bagatelliseren. Want daarmee versterk je de eenzaamheid bij hen.

Er zit een behoefte zich even terug te mogen trekken, zich even niet lekker te mogen voelen.

Er kunnen zich ook angsten manifesteren en zelfs paranoia.

Dit te weten helpt de ouder tijdens zo’n proces bij het kind , om het een plek te geven en om het te accepteren, want verder kun je het toch niet sturen.

Het kan zelfs zo zijn dat het kind tijdens zo’n proces zijn concentratievermogen verliest.

Dit uit zich bijvoorbeeld in duizeligheid, vergeetachtigheid, het gevoel of hun hoofd vol watten zit,gevoel van flauwvallen, etc.

Schenk aandacht aan de gevoelens van je kind, neem ze serieus, het kan een zware tijd zijn voor het kind.

Weet en accepteer dat verdriet een noodzakelijk onderdeel van het leven uitmaakt.

Er kunnen ook uitingen zijn van dwingelandij, heerszuchtigheid, veeleisendheid, of eigengereidheid.

Conflict en confrontaties zijn meestal niet van de lucht.

Je kunt als opvoeder natuurlijk niet alles toestaan van het kind wat zo’n proces doormaakt, maar het helpt het kind in ieder geval al een stuk op weg, als de ouder begrip kan proberen op te brengen voor de fase waar het kind doorheen gaat.

Probeert je niet mee te laten slepen door je eigen emoties.

Achteraf als het kind bedaart is,kun je zijn of haar gedrag bespreken maar nooit en te nimmer zijn emoties kleineren, door er bijvoorbeeld een waarde-oordeel aan te geven.

Er treedt op één of andere manier een krachtig optreden aan de dag, van de kant van het kind, een kracht die het kind moeilijk kan onderdrukken.

Deze transformatieve kracht laat zich niet wegdrijven.

Duidelijke grenzen trekken is noodzakelijk om de orde te bewaren, maar keur het kind in zijn diepste wezen niet af.

Probeer het kind liefdevol te begeleiden, in plaats van het kind te bestrijden.

Kinderen zijn nauwelijks in staat om bewust met een Pluto-transit om te gaan, ze voelen de kracht ervan wel, en zoeken naar een uitlaatklep ervoor.

Een Pluto-transit gaat meestal ook gepaard met héél veel energie, zorg er dus voor dat het kind een uitlaatklep heeft voor die energie.

Als het kind zijn energie kwijt kan is het minder gefrustreerd, boos,enz.

 
KaMaMa, inderdaad goede kans dat je mannetje zich afvroeg waar papa gebleven was, hopelijk is de rust inmiddels weergekeerd? Gezellig dat hij bij jullie in bed mag, wij hebben dat ook vanaf het begin zo gedaan, het begon eigenlijk uit praktische overwegingen (ruimtegebrek) maar ik vind het heerlijk rustig zo, heb nooit mijn bed uit gehoeven ´s nachts :D Heel fijn om te zien dat hier meer ouders hun kind af en toe of altijd bij de ouders laten slapen, in mijn direkte omgeving kom ik het nog niet veel tegen. Daar zie ik ook veel moeders worstelen met hun werk en met de hoeveelheid tijd die ze aan hun kinderen kunnen besteden. Het valt me dan op dat ouders ook vaak angst lijken te hebben om teveel tijd aan hun kinderen te besteden, bang om ze teveel te verwennen of zo. Ik vraag me wel eens af waar dat vandaan komt. Misschien dat we zelf minder aandacht hebben gekregen dan we nodig hadden (keurig volgens de voorschriften...) en is het moeilijk om dit te veranderen oid? Of hebben jullie een ander idee?

 
In mijn ogen wordt het vervullen van veel basisbehoeften van een kind aangezien als aandacht trekkerij en manipulatie. Als hij huilt en ik pak hem op krijg ik heel vaak te horen , kijk heeft hij het weer gewonnen. Mijn reactie is dan altijd, wat heeft ie deze keer gewonnen? Alweer een koelkast :lol: kinderen hebben aandacht nodig en horen naar mijn idee veel bij hun ouders te zijn. Dat komt de hechting ten goede.

Ik denk ook dat de meeste maar ook gewoon doen wat ze anderen in hun omgeving zien doen of van het CB te horen krijgen. En wellicht ga je ook uit van het voorbeeld dat je gehad hebt? Ik volg mijn intuïtie, die heeft het bij het rechte eind. Wat anderen vinden mogen ze houden :lol:

 
Dan heeft-ie zeker gewonnen, want een kind wint bij positieve aandacht. Zo ver zijn we dus al heen, dat we toegeven aan de natuurlijke behoefte van een kind zijn gaan zien als een strijd. En het CB bevordert dit! :twisted:

Mike

 
Quote:
wat heeft ie deze keer gewonnen? Alweer een koelkast :-)



Haha, hele goeie KaMaMa, die ga ik onthouden! Komt vast nog van pas. Ik ben het helemaal met je eens dat kinderen veel bij hun ouders moeten zijn en veel aandacht nodig hebben, maar soms (vooral als ik toch al moe ben) heb ik moeite om op dit soort opmerkingen te reageren. Ook wel omdat het voor mij een soort van experiment is, want ik heb als kind (zoals de meesten vermoedelijk) juist vaak dingen gehoord als: ach dat is aandacht trekken, daar moet je niet aan toegeven. En intuitie bestaat nu eenmaal (tenminste dat denk ik) niet alleen uit alles waar je zelf achter staat maar ook uit van alles wat je gezien en meegekregen hebt. Dus soms vind ik het dan toch wel lastig om de druk van anderen te weerstaan, vooral als het hun niet uitkomt dat ik mijn dochter meer aandacht geef. Maar ook hier geldt oefening baart kunst, en
Quote:
Ik volg mijn intuïtie, die heeft het bij het rechte eind. Wat anderen vinden mogen ze houden :-)

zo is het maar net!

 
http://ondermoedersvleugels.wordpress.com/2013/08/05/niet-alleen-moeder-moet-haar-vleugels-spreiden-maar-het-hele-familiesysteem/

Vind ik dan hè :mrgreen:

 
Zorgzaamheid wordt beboet door onze maffiastaat:
Quote:
Per 1 juli volgend jaar wil de overheid een korting van 300 euro toepassen op de AOW van ouderen die bij hun kinderen wonen. Rekenkundig logisch. Een eenpersoonshuishouden kost hoofdelijk meer dan een meerpersoonshuishouden. Maar psychologisch werkt het precies omgekeerd. Wie zich extra inspant door voor vader of moeder te zorgen, wordt gestraft met een korting. Zorgzaamheid wordt dus beboet.


Lees verder: http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/commentaar_mantelzorgboete_werkt_averechts_1_822204

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.531
Berichten
538.261
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan