Wat een leuk blog!
Ik ben gestopt met werken toen ik zwanger was van mijn 2e en de 1e 1,5 was. Het werkte gewoon niet. Had het gevoel alles half te doen. Mijn dochter zat niet lekker in haar vel, was onrustig. Had behoefte aan geborgenheid en de borst op zijn tijd en dat ik kon ik niet bieden als ik aan het werk was. Op een dag zat ik huilend op de fiets na een hoop gedoe met de oppas en een huilend kind. Ik zat er doorheen. Ben gelijk doorgefietst naar mijn baas en heb mijn baan opgezegd. De beste keus die ik ooit heb gemaakt. Daar zat ik, 24 jaar, met een studie achter de rug, in een vreemde stad, waar ik bijna niemand kende, thuis! Mijn dochter kwam tot rust, we wandelden, luierden, gingen naar de kinderboerderij, ik kon haar voeden wanneer ik wilde en kon me voorbereiden op mijn 2e kind.
Nu zijn ze 6 en 8 en elk jaar maken mijn man en ik de balans op. We komen steeds weer tot de conclusie dat het werkt zo. Mijn man werkt veel, tot 70 uur per week en toch is er rust en regelmaat in huis. Er is weinig stress. Kinderen kunnen na school, spelen met vriendjes, op de bank hangen of sporten. Ik heb tijd om iedereen van gezond eten te voorzien. Mijn man kan zich richten op zijn werk zonder stress van thuis. En als hij thuis is, is er ook rust. Geen strakke planning met huishoudelijke klussen die nog gedaan moeten worden, boodschappen die nog om 18.00 gehaald moeten worden enz.
Uiteraard zit ik niet stil. Ik lees veel over verschillende onderwerpen, naai kleding voor de kinderen, doe vrijwilligerswerk, help veel op school en heb een groot sociaal netwerk.
Mijn omgeving vond het vreemd, vroeg zich af wat ik toch de hele dag zou gaan doen. Nu hoor ik steeds vaker dat ze het eigenlijk ook best zouden willen, maar het financieel niet kunnen redden. Kwestie van prioriteiten stellen lijkt mij. Ze willen gewoon teveel, nemen een tophypotheek enz.
Afhankelijk van mijn man voel ik me niet meer dan hij van mij. Om ons gezin draaiende te houden hebben we elkaar nodig. Zonder hem heb ik geen inkomen, maar zonder mij kan hij niet zoveel werken en heeft dan ook een probleem.
Als we uit elkaar gaan ben ik in staat om te werken en mijn eigen geld te verdienen, maar waarom zouden we daarvan uit gaan? We zijn getrouwd omdat we van elkaar houden en van plan zijn oud met elkaar te worden. Ondanks onze traditionele rolverdeling hebben we een gelijkwaardige relatie met allebei onze eigen kwaliteiten.
Ik zeg niet dat iedereen het zo zou moeten doen, maar mensen zouden meer hun gevoel moeten volgen en tegen de massa in durven gaan, dan zou de maatschappij er heel anders uit gaan zien.