Ik doe zelf altijd mestonderzoek bij de hond en heb daardoor al 6 jaar niet hoeven ontwormen. Mijn katten poepen in het wild dus dat wordt lastiger...één van mijn katten is een muizenvreter en die heeft soms een lintworm maar dat is makkelijk te herkennen door de rijstekorrels. Die krijgt dus wel af en toe een kuurtje.
Zelf ben ik nooit van het preventief ontwormen maar misschien dat dit door alle nieuwe inzichten nu wel verandert.
Wij doen ook altijd mestonderzoek, zowel voor de paarden, koeien als de hond.
Dit vooral om gericht de eventuele worminfectie te kunnen bestrijden en de dieren de kans te geven een natuurlijke afweer op te bouwen, alles trouwens in overleg met de veearts .
Tot in de jaren 90/00 werd er doorgaans volgens schema ontwormd, waardoor je het ene dier teveel ontwormde en het andere te weinig, wat niet altijd even effectief was.
Aangezien je niet aan preventieve ontworming kunt doen en niet alle middelen even goed bepaalde wormen bestrijden, is het fijn dat je tegenwoordig door het mestonderzoek weet welk dier je waarmee moet behandelen.
Wel een belangrijk punt is liever een kleine overdosering (5-10%) dan onderdosering!!!
In het verleden waren er mensen die regelmatig kleiner doseringen gaven met de gedachtegang dat dat zou helpen, helaas was het enige wat zij ermee bereikten, dat ze resistente superwormen kweekten.
Dus stel je hebt een dier van 470 kg, dan kun je gerust de dosis van 500 kg geven, is absoluut beter dan de dosis van 450 kg.
Het enige middel waarbij je wel heel nauwkeurig moet doseren is moxidextine !!! Dan moet je van te voren het dier zeker wegen!