Aanbevolen dosis bij ivermectine is 0.2 mg per kg lichaamsgewicht bij paarden en koeien, maar bij honden schijn je tot 0,4 kg/kg te mogen gaan.
Stel: je weegt 58 kg, dan zou je 11,6 mg moeten toedienen, maar omdat dat lastig te doseren is en overdosering (5-10%) beter is dan onderdosering, lijkt mij een dosis van 12 mg prima te doen voor iemand van dat gewicht.
Waar ik nog wel over zit te denken, is het verschil in spijsvertering van koe (meerder magen), paard (achterdarmverteerder) beiden herbivoor met bijbehorend darmstelsel (lengte ca. 40 meter) en mensen met een darmstelsel van ca 9 meter. Qua lengte darm en werking van spijsvertering, passen we meer bij de carnivoren dan herbivoren en zet ik de focus meer op middelen die bij hen werkzaam zijn.
Al wordt ivermectine bij alle dieren gebruikt.
Onze veearts heeft altijd de stelling beter iets teveel geven dan te weinig i.v.m. mogelijke resistentie bij de dieren, omdat in het verleden de mensen die uit voorzorg te kleine hoeveelheden gaven ervoor zorgden dat de sterkste parasieten overleefden en zodoende voor ervoor gezorgd hebben dat de sterkste exemplaren konden overleven en beter bestand werden tegen de werkzame middelen met alle ellende van resistentie.
Aanstaande week nemen we weer monsters, voordat de dieren naar de zomerweiden gaan. Wie wil kan wel een sample krijgen om daarvoor een ontwormkuur te bestellen. Heb er een aangekochte merrie bij, waarvan ik nu al weet dat ze positief test, slecht verharen en niet bijkomen in het volle gras. Dus daar moet geheid een kuur in..... Aanstaande week komt de veearts, ga met hem overleggen dat ik wat op voorraad wil leggen, om net zoals vroeger direct te kunnen bestrijden. lijkt me niet verkeerd om wat te hebben liggen, is jaren houdbaar.