rauw versus gekookt

• Onderwerp starter Onderwerp starter zirus
  • Startdatum Startdatum
Ik heb paranoten, linzen en boekweit een nacht geweekt in een Yoghurt starter (40 graden Celsius) met 12 druppels H2O2 3 % en een scheut appelazijn. Daarna afgespoeld en gekookt.

Van de linzen en boekweit heb ik met kokosmelk een beslag gemaakt en pannenkoekjes gebakken. Van de paranoten neem ik iedere dag 4 stuks in mijn smoothie.

Is door het bovenstaande proces het fytinezuur verwijderd, of heeft op deze manier bewerken geen zin?

Nogmaals, ik ben geen expert op het gebied van het verwijderen van fytinezuur. Wil je het zekere voor het onzekere nemen, dan raad ik je aan te weken of fermenteren in een fytaserijke cultuur, zoals een rogge desemcultuur.

Mike

Ik heb het rijtje van de nachtschades eens bekeken en ga gewoon alvast wegstrepen wat ik gemakkelijk kan missen. Paprika, aubergine en tomaten ga ik als vrucht niet meer kopen. Die mis ik zo hard niet. Aardappels eet ik al steeds minder, dus die ga ik verder afbouwen en zoals ik er nu over denk bewaren voor gelegenheden. En ik ga ze voortaan toch maar wel schillen!

Terwijl ik de potjes tomatenpuree en sambal opmaak ga ik overweging nemen of ik die nog ga blijven kopen en gebruiken. Zijn bepaalde nachtschades sterker giftig dan andere, binnen de categorie van wat men tegenwoordig eetbare nachtschades noemt? Een rode peper is maar klein, maar ik kan me wel voorstellen dat die veel geconcentreerde is dan bijvoorbeeld een sponzige aubergine.

Binnenkort heb ik 4 kg zuurkool klaar. Daar kan ik ook wel even mee vooruit!

Uitgaande van mijn ervaring is het juist de rode peper geweest die mij de meeste klachten heeft bezorgd. Bij mijn vriendin is echter de tomaat weer een grote boosdoener. Zoals zo vaak is er dus geen peil op te trekken en verschilt het per persoon.

Mike

Ik ken wel iemand die heel slecht tegen paprika's kan. En volgens mij heb ik hier ook wel vaker van gehoord. Voor mij voelen paprika na het eten soms ook wat onrustig.

Zie je wat ik bedoel? Jij hebt het met paprika's. Ik ervaar veel meer innerlijke rust (en minder ontstekingen!) sinds ik hete pepers mijd.

Mike

Fantastisch topic! Heb er hier de laatste tijd ook flink aan zitten denken. En alhoewel ik een heleboel boeiende video's en literatuur tot me heb genomen van een aantal "veganazi's", waar ik zeer interresante dingen in ben tegengekomen, ben ik nog steeds niet van mening dat het een beproefde of succesvolle levenstijl is. Vooral als ik kijk hoeveel beter mijn lichaam reageerd op een diet rijker aan dierlijke voeding(vetten). Vooral als ik kijk naar mijn hognergvoel(stabielere bloedsuikerwaarde, mishcien meer ketose brandstof?)Ik merk ook dat er veel mythe's worde nagepapegaait in de raw vegan community. Maar verder heb ik nog wel een aantal vrij vreemde claims te onderzoeken zoals die bijvoorbeeld worden gemaakt op de B12 myth website of de mensen van conscious planet

Ook nachtschades en goitroinen ben ik al een tijd van op de hoogte maar had ik me nooit echt veel van aangetrokken. Maar na het zo veel mogelijk vermijden van tarwe (en glutenhoudende granen) zijn aardappels (en andere zetmeelrijke voeding, al eet ik nu wel quinoa en amaranth en soms bruine rijst ipv echte zetmeel bommen) en nachtschades (jammer van de ketchup! haah maar die zit toch vol met suiker of dergelijke) en goittronen aan de beurt. Al houd ik wel wel brasicascea groenten en kiemen (tegenwoordig goed gestoomd). Wat ik wel jammer vind is dat ik deze nazomer een goji plant heb geplant xD. Mischien zijn gojibessen wel de bewerken zonder de anti oxidanten te verbrijken ^_^.

Peace

@ M.G.K. & anderen

Ik heb hier een lijst gepost met de hoeveelheden koolhydraten in de bekendere voedingswaren.

Helaas... quinoa, amaranth en bruine rijst zijn net zo goed koolhydraatbommen...

De glycemische index is van bruine rijst een stukje lager, maar het koolhydraatgehalte scheelt hooguit 5%. Hetzelfde geldt ongeveer voor quinoa en amaranth.

Misschien kan je zelf wel een ketchup-achtige saus maken op basis van gekookte gepureerde pompoen!

Ik heb het gehoord ja van de quinoa en amaranth (was niet zo blij toen ik het Wheat belly audioboek had beluisterd, kan ik iedereen aanraden trouwens erg interresant! ). Maar als het goed is moet de glycemische lading wel mee vallen. Ook rem ik altijd alle koolhydraten met enorme hoeveelheden roomboter ^_^. Goeie tip van de pompoen saus!

Peace

Ja vooral quinoa heeft een hele lage GI. Ik zal een klein rijtje maken:

gerst 25

rogge 31 - 37

quinoa 35

tarwe 39 - 44

boekweit 50-59

zilvervliesrijst 45 - 69

witte rijst 64 - 71

gierst 61 - 81

kleefrijst 98

aardappelen chips 51 - 57

aardappelen friet 75 - 80

aardappelen gebakken 73 - 98

aardappelen gekookt 59 - 88

aardappelen puree 69 - 90

Deze getallen zijn enorm hoog als je bedankt dat tafelsuiker een GI van 63 - 72 heeft!

Meer info:

http://www.natuurgeneeskunde-praktijk.nl/index.php?pagina=glycemindex

http://www.lilith.demon.nl/div/glykemischeindex.htm

http://www.glycemische-index.com/

Ja inderdaad, je kan beter een pot suiker eten dan een broodmaaltijd verorberen wat bloedsuikerwaarde betreft :O.

De man van Wheat belly is echter niet zo'n fan van quinoa en amranth al helemaal niet. Maar ik denk dat hij soms wel een beetje kan overdrijven.

Peace

@ Mike

Quote:
Als herbivoren met 1 maag al niks kunnen met cellulose, dan wordt het wel duidelijk hoezeer de gedachte van 'vezels voor een gezonde stoelgang' op 1 grote mythe is gebaseerd!

Het is al weer bijna een 'ouwe koei uit de sloot', maar ik bedacht me nog het volgende. Een paard verteert z'n gras inderdaad onvolledig, maar als wij rauwe groente (cellulose) eten, dan komt het er toch wel bruin (verteerd) uit, niet?

Bij mij niet hoor. Rauwkost komt er duidelijk onverteerd uit. Ook niet echt bruin van kleur.

Ik ga nu betaïne HCL (orthica) proberen. Hopelijk gaat me dit wat opleveren mbt de vertering.

Ja, maar jij Boschje verteert rauwkost toch sowieso niet zo goed. Een gemiddeld mens krijgt evengoed bruine ontlasting na groene of gekleurde rauwkost. Nou gaat het natuurlijk niet om de kleur, maar om of de cellulose enigszins verteerd. Hmm, ja want paarden poepen ook geen groene ontlasting uit, maar bruine. Alleen zie het gras er nog zo goed in terug. Toch maar eens gras gaan eten dan... :mrgreen:

wanneer ik kropsla heb gegeten zie ik dit ook terug in mijn ontlasting, weliswaar onverteerd :(

Dit heb ik ook met rode bessen en vreemd genoeg ook bij kabeljauw :?

De laatste dagen heb ik vooral hele zure ontlasting en zoals ik gister al meldde even héél veel :D

Quote:
Ikke schreef:

De laatste dagen heb ik vooral hele zure ontlasting

Je hebt het toch niet.............eh............ 8O

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum