Fytinezuur zorgt ervoor dat het lichaam calcium gaat lenen uit zijn eigen skeletstructuur. Daarnaast is er bewijs dat fytinezuur ook ten koste gaat van je voorraad aan vit. C en D, omdat beide vitamines fytinezuur neutraliseren. Vandaar dat de consumptie van scheepsbeschuit leidde tot scheurbuik bij matrozen. Waar fytinezuur in het lichaam wordt afgezet weet ik niet.
Wel weet ik dat je door volledige en volwaardige voeding ALLE ongewenste stoffen en micro-organismes op termijn kunt verwijderen of neutraliseren vanwege het principe: de goede stoffen duwen de slechte eruit. Het lichaam is intelligent en streeft naar heling en zal dus alles wat het niet kan gebruiken eruitgooien, mits het krachtig genoeg is hiervoor. Dit proces kan jaren duren, maar soms gaat het ook veel sneller dan verwacht. Dit is afhankelijk van je voeding, de opgebouwde schade, je mentale instelling, etc.
Wat betreft je andere vragen:
Quote:
En hoe zit het met zwarte peper en jeneverbessen? Het zijn bessen, maar bestaan die ook niet voor een heel deel uit zaad?
Er zit geen fytinezuur in zwarte peper en jeneverbessen. Bedenk dat alles met een kaf of vlies fytinezuur bevat, want dat zit in het kaf of vlies. Daar ga je dus met je volle granen!
Quote:
Ik lees op internet dat boekweit geen fytinezuur bevat. Klopt dit?
Boekweit bevat wel degelijk fytinezuur. Het heeft ook een kaf/vlies.
Quote:
Vele soorten olie zijn van zaden gemaakt: tarwekiemolie, rijstvliesolie, maisolie, zonnebloemolie, sesamolie, koolzaadolie, raapolie, mosterdolie, saffloerolie, druivenpitolie, lijnzaadolie, pindaolie, walnootolie, hazelnootolie, macadamiaolie, kokosolie, palmpitolie, sojaolie. Bevatten al deze soorten olie dan fytinezuur?
Als ze koud geperst zijn en niet gefermenteerd voor het persen wel. Er is iets aparts aan de hand met die tropische, verzadigde vetten. Je noemde al kokosolie, maar denk ook aan rode palmolie of palmpitolie. Deze vormen geen enkel probleem. Ik begin ineens een theorie te ontwikkelen dat het wel eens het verzadigde karakter van het vet zou kunnen zijn dat het fytinezuur neutraliseert. En wat maakt een vet verzadigd? Waterstof! Waterstof zou wel eens fytinezuur kunnen neutraliseren. Ga maar na: door te weken in water komt fytinezuur ook vrij.
Quote:
Is roggebrood dan nog wel zo gezond? Wel bevatten rogge en tarwe ook veel fytase om het fytinezuur af te breken.
Zoals je al zelf schrijft is rogge zeer rijk aan het enzym fytase. Daarnaast is rogge veel meer een oergraan dan tarwe. Tarwe heeft inmiddels zoveel kruisingen en veredelingen ondergaan dat wat we 'tarwe' noemen bij lange na niet meer lijkt op de oorspronkelijke tarwe, die heel hoog groeide (vergeleken met de veel kleinere, moderne variant) en meer eiwitten bevatte en dus harder van structuur was en mineraalrijker was. Uitgaande van mijn eigen ervaring is rogge het enige graan dat bij mij goed valt en goed voelt. Desondanks eet ik het heel weinig.
Quote:
Is enkel rauwe cacao vol fytinezuur of alle cacao?
Door verhitting wordt fytinezuur gedeeltelijk afgebroken. Niet-rauwe cacao zal nog wel wat bevatten, maar rauwe cacao veel meer.
Quote:
Misschien een idee om een alleen lezen topic samen te stellen uit info van deze topic. Is wel belangrijk voor nieuwe lezers en leden die niet met deze topic bezig zijn geweest. Eventueel ook een stukje over nitraatrijke groente.
Zou jij dit stukje dan willen schrijven? Mij ontbreekt hiervoor momenteel de tijd.
Mike