rauw versus gekookt

• Onderwerp starter Onderwerp starter zirus
  • Startdatum Startdatum
Quote:
Interessant spoor, maar waarom zou verzadigd dan zo veel beter werken dan onverzadigd vet. Onverzadigd vet bevat toch maar een beetje minder waterstof niet?

Nee. Verzadigd bevat juist veel hogere concentraties waterstof. Het is waterstof dat verzadigd vet verzadigd maakt. Als er maar weinig verschil zou zijn met onverzadigde vetten zou ik niet zo voortdurend hoeven in te blijven gaan op het verschil tussen verschillende olien en vetten.

Mike

Quote:
Nee. Verzadigd bevat juist veel hogere concentraties waterstof. Het is waterstof dat verzadigd vet verzadigd maakt. Als er maar weinig verschil zou zijn met onverzadigde vetten zou ik niet zo voortdurend hoeven in te blijven gaan op het verschil tussen verschillende olien en vetten.

Ik heb er nog eens de boeken bij gepakt, maar dan zie ik dat er enkel bij de dubbele verbindingen van onverzadigde vetzuren waterstof-atomen ontbreken. De rest van de koolstofketen hangt vol waterstof. Hoe onverzadigder een vetzuur, hoe minder waterstof inderdaad. Inderdaad bevatten die hele onverzadigde vetzuren weinig waterstof, maar die zitten in hoge concentraties toch enkel in vette vis en lijnzaadolie, niet?

Even een vraagje over het weken van lijnzaad. Ik trof het vanmorgen aan terwijl al het water opgenomen was. Er moet altijd een wateroverschot zijn? Of als je naspoelt is het ook ok?

Volgens mij betekent weken, de zaden in bak met ruimschoots voldoende water leggen. Lijnzaad maakt slijm aan en kan zo veel water opzuigen denk ik. Misschien dat daarom ook wel niet zo veel water nodig is, aangezien het zaad zich op die manier vochtig weet te houden. Ik weet ook niet eigenlijk.

Het voelt i.d. wel slijmerig aan vandaar dat ik het wel afspoel.

Ik ben geen expert op het gebied van lijnzaad. Pas er mee op niet alleen i.v.m. fytinezuur, maar ook omdat het een fyto-oestrogeen is!

@Dennis, enkelvoudig onverzadigde vetzuren als lijnzaadolie, olijfolie, sesamolie en pindaolie bevatten meer waterstof dan meervoudig onverzadigde vetzuren (zonnebloemolie, maisolie) en zijn dus stabieler.

Mike

-lijnzaadolie is toch niet enkelvoudig onverzadigd?! Alfa-linoleenzuur (het hoofdbestanddeel van lijnzaadolie) is drievoudig onverzadigd.

-en sesamolie bevat ongeveer evenveel linolzuur (MOV) als oliezuur (EOV)

-zonnebloemolie en maisolie zijn ook maar dubbelvoudig onverzadigd, en missen dus ook niet zo héél erg veel waterstof.

Het doet me toch twijfelen of dat beetje waterstof méér maakt dat het fytineverhaal niet voor de kokosnoot op gaat.

Een vet is nooit 100% enkelvoudig of meervoudigd onverzadigd of verzadigd. We spreken van een enkelvoudig onverzadigd of meervoudig onverzadigd of verzadigd vet als deze overwegend enkelvoudig onverzadigd, meervoudig onverzadigd of verzadigd zijn. Lijnzaadolie en sesamolie zijn overwegend enkelvoudig onverzadigd. Zonnebloemolie en maisolie zijn overwegend meervoudig onverzadigd. Een goede test voor de stabiliteit van de olie is deze in de koelkast zetten. Verzadigde vetten stollen volledig in de koelkast, enkelvoudig onverzadigde vetten stollen gedeeltelijk, zoals bijv. olijfolie. De mate van stolling geeft aan hoe rijk of arm het vet is aan waterstof. Het maakt dus wel degelijk heel veel verschil uit.

Mike

Dit weet ik wel, maar heb je wel eens lijnzaadolie in de koelkast gehad? Die blijft vloeibaar, check het boek "Feiten over vetten":

-blz 138 vetzuursamenstelling vlaszaadolie: 60% alfa-linoleenzuur.

-blz 131 vetzuursamenstelling sesamolie: 15% verzadigd vet, 41% oliezuur, 43% linolzuur.

Lijnzaadolie en sesamolie zijn beiden niet overwegend enkelvoudig onverzadigd.

Nou gaat het niet om dit soort deze getallen. Ik vraag me gewoon af: Als je zo'n vetzuur bekijkt, dan zie je tientallen waterstofmoleculen en enkel bij de dubbele verbindingen ontbreken er 2. Maar ja, de eigenschappen van de vetzuren veranderen er wel door ja. Ik kan er nog lang over doorgaan, maar mijn deskundigheid is uiteindelijk bij verre niet toereikend om waardevolle uitspraken te doen. :-)

I stand corrected. Ik heb het boek Feiten over vetten ook. Lijnzaadolie is een meervoudig onverzadigde olie. Sesamolie is een omega-6/9-olie. Het klopt wat je zegt. Ik weet ook te weinig van de biochemische kant om hier veel zinnigs over te zeggen.

Mike

Ik heb verschillende versies gelezen mbt Budwig-papje. Er gaat gemalen lijnzaad in, ik lees ook vaak lijnzaadolie. Merk wel dat er ook veel tegenstrijdigheden zijn. Mike je waarschuwt voor de fyto-oestrogenen, moeten we dit papje dan achterwege laten?

Na het lezen van de volledige post en verschillende andere bronnen blijf ik zitten met een aantal vragen in het kader van rauw/niet rauw. Sommigen vereisen misschien een lang antwoord (ik ben iemand die the bigger picture graag snapt) en misschien zijn ze hier elders al beantwoord (dan graag een link). In ieder geval alvast bedankt!

1. Wat gebeurt er met de vetten uit noten als je deze roostert? Gaan die niet kapot zoals dat bij bakken van veel plantaardige olie gebeurt? (en zo ja, is weken alleen dan niet genoeg? Wat is de ideale bereiding van noten?)

2. En zelfde vraag voor zaden. Bakken in zonnebloemolie is zeer slecht, maar zonnebloempitten roosteren niet? Ik snap het niet. Wat mis ik?

3. David Wolfe legt in een van zijn boeken uit dat ons enzymatisch systeem zo relatief eenvoudig is omdat we veel van die enzymen niet meer gebruiken omdat we alles koken. Zouden we langer meer planten eten dan zou onze eigen enzymatisch systeem ook weer krachtiger en completer worden. Een gezond en actief enzymatisch systeem in mijn lichaam lijkt me fantastisch, maar ik wil geen voedingspatroon dat mijn lichaam belast met het onderhouden van een belachelijk actief enzymatisch systeem. Welke balans wil ik hier?

4. Verder dacht ik dat gojibes heel veel goede eigenschappen heeft, maar dan dus alleen als medicinale toepassing en niet als standaard onderdeel van een goed voedingspatroon. Dit alles omdat het een nachtschade dus met neurotoxische stoffen is, terwijl frambozen, bramen, zwarte bes wel kunnen want dit zijn geen nachtschades(?) en hebben weinig fytine zuur. Klopt dit?

Ik lees dat rauwe zaden slecht zijn. Lijnzaad wordt daar ook bij genoemd. Betekend dat dat gebroken lijnzaad niet goed is? In de lezing Nourisching Traditional Diets wordt lijnzaad olie in de sladressing namelijk wel aangeraden. Verdwijnt het fytinezuur als je er olie van maakt is het een gevalletje: 'het gaat om de juiste verhouding?' of is het iets anders?

5. Voor eigen begrip en onderzoek zou ik graag meer willen leren over de indelingen van kruisbloemigen, nachtschades, noten, zaden etc nou precies zijn. Tips voor een goede introductie?

6. Als nachtschades, rauwe zaden en noten, rauwe cacao, rauwe kool etc allemaal slecht zijn en dierlijke en gekookte producten zo goed, waarom leeft die David Wolfe dan nog steeds? Ik zie toch ook een hoop gezond uitziende raw foodists, sommigen topatleet, druk leven, veel energie, lachende gezichten. Hoe kan dat? Is het een lange termijn ding, krijgen deze mensen geen gezonde kinderen ofo...?

@dennis: succes met het artikel (en dubbel als er antwoord komt op bovenstaande vragen;-))

Als eigen reactie op de vorige post:

- De nummering klopt niet (meer).

- Ik lees net over de Giessen studie:

"Among women eating totally raw diets, about 50 percent entirely ceased to menstruate. A further proportion, about 10 percent, suffered irregular menstrual cycles that left them unlikely to conceive. These figures are far higher than for women eating cooked food."

Ok, duidelijk. Vruchtbaarheid neemt af. Hebben we ook voorbeelden van manne of vrouwen die langdurig rawfoodists (of vegan) zijn die wel gezond en vruchtbaar zijn?

(ik denk nog steeds aan David Wolfe die er niet per se ongezond uit ziet (of binged ' ie regelmatig op ganzelever?).

Alvar,

Leuk dat je meedoet, welkom!

De antwoorden op je vragen:

Quote:
Wat gebeurt er met de vetten uit noten als je deze roostert? Gaan die niet kapot zoals dat bij bakken van veel plantaardige olie gebeurt? (en zo ja, is weken alleen dan niet genoeg? Wat is de ideale bereiding van noten?)

Er is veel kennis die ontbreekt, vandaar ook je (terechte) vragen. Ieder volk had zijn eigen wijsheden omtrent de behandeling en bereiding van dergelijke voedingsmiddelen. Soms bleek alleen weken of kiemen of fermenteren genoeg te zijn, soms alleen roosteren, andere keren bleken er meerdere stappen te moeten worden doorlopen en moest men dagen of weken lang vooruitwerken. Het is o.a. afhankelijk van het type voedingsmiddel, dus kruisen of veredelen kan ook een rol spelen.

Kortom, hier is geen algemeen antwoord op te geven. Om van fytinezuur af te komen is het in ieder geval raadzaam om te weken of fermenteren in een fytaserijke cultuur, zoals bijv. een roggedesemcultuur. Zou dit de reden zijn waarom noten, granen, zaden, pitten, bonen en peulvruchten mij nooit zo hebben geboeid en ik deze heel makkelijk kan laten staan? Zou ik dit instinctief al hebben aangevoeld vanuit mijn eigen innerlijke wijsheid? De keren in het jaar dat ik deze voedingsmiddelen eet zijn letterlijk op 1 hand te tellen. En dit speelt natuurlijk ook nog een rol: hoe vaker je ze eet, hoe meer er sprake is van stapeling van antinutrienten in deze voedingsmiddelen.

Quote:
Bakken in zonnebloemolie is zeer slecht, maar zonnebloempitten roosteren niet? Ik snap het niet. Wat mis ik?

Ik sta consumptie van zonneboempitten niet voor om een andere reden, nl. dat ze rijk zijn aan ontstekingsbevorderende omega-6 vetzuren. De reden waarom zonnebloempitten roosteren minder schade oplevert is omdat de pitten nog in hun kaf/vlies zitten, dat ze beschermt tegen ranzigheid veroorzaakt door licht en lucht. Dit is niet het geval bij de olie en deze is dus zeer kwetsbaar voor oxidatie.

Quote:
David Wolfe legt in een van zijn boeken uit dat ons enzymatisch systeem zo relatief eenvoudig is omdat we veel van die enzymen niet meer gebruiken omdat we alles koken. Zouden we langer meer planten eten dan zou onze eigen enzymatisch systeem ook weer krachtiger en completer worden. Een gezond en actief enzymatisch systeem in mijn lichaam lijkt me fantastisch, maar ik wil geen voedingspatroon dat mijn lichaam belast met het onderhouden van een belachelijk actief enzymatisch systeem. Welke balans wil ik hier?

De meest gezonde enzymrijke voedingsmiddelen zijn rauwe, gefermenteerde plantaardige en/of dierlijke voedingsproducten. Dit is tevens natuurlijke probiotica. De WAPF adviseert ook om dagelijks naast je gekookte voedsel rauw gefermenteerd voedsel te nuttigen. De enzymen in de gefermenteerde voeding helpen om de gekookte voeding beter te verteren. Om die reden is het drinken van rauwe melk, wijn of ongepasteuriseerd bier bij een maaltijd wel een goede aanvulling, terwijl andere dranken bij de maaltijd juist de spijsvertering hinderen omdat ze de maagsappen verdunnen. Wat je dus wil is een balans tussen gekookt en rauw, met name rauw en gefermenteerd.

Quote:
Verder dacht ik dat gojibes heel veel goede eigenschappen heeft, maar dan dus alleen als medicinale toepassing en niet als standaard onderdeel van een goed voedingspatroon. Dit alles omdat het een nachtschade dus met neurotoxische stoffen is, terwijl frambozen, bramen, zwarte bes wel kunnen want dit zijn geen nachtschades(?) en hebben weinig fytine zuur. Klopt dit?

Van oudsher hebben nachtschades uitsluitend een medicinale functie en zijn dus niet bedoeld voor dagelijkse of regelmatige consumptie. De bessen en besachtigen die je verder noemt zijn geen nachtschades en kunnen wel regelmatig worden genuttigd. Het is ook volkomen bezopen dat we een bes helemaal uit Tibet voor veel geld moeten laten overkomen terwijl we beschikken over inheemse, medicinale bessen in ons eigen ecosysteem!

Quote:
Ik lees dat rauwe zaden slecht zijn. Lijnzaad wordt daar ook bij genoemd. Betekend dat dat gebroken lijnzaad niet goed is? In de lezing Nourisching Traditional Diets wordt lijnzaad olie in de sladressing namelijk wel aangeraden. Verdwijnt het fytinezuur als je er olie van maakt is het een gevalletje: 'het gaat om de juiste verhouding?' of is het iets anders?

Rauw lijnzaad is een klein zaadje en bevat dus relatief weinig fytinezuur. Toch is het beter om ook lijnzaad te weken, kiemen en fermenteren. Koken is niet zo'n goed idee, aangezien de vetten in lijnzaad weinig stabiel zijn. Lijnzaadolie is vooral interessant in een kleine hoeveelheid in combinatie met een verzadigd vet (Budwigpapje), maar Weston Price had dezelfde synergetische combinatie van een verzadigd vet en een omega- 3 vet al eerder gevonden in de vorm van boterolie met levertraan.

Quote:
Voor eigen begrip en onderzoek zou ik graag meer willen leren over de indelingen van kruisbloemigen, nachtschades, noten, zaden etc nou precies zijn. Tips voor een goede introductie?

Momenteel ontbreekt mij de tijd hiervoor. Dennis heeft wel al e.e.a. hierover geschreven. Gebruik de zoekfunctie.

Quote:
Als nachtschades, rauwe zaden en noten, rauwe cacao, rauwe kool etc allemaal slecht zijn en dierlijke en gekookte producten zo goed, waarom leeft die David Wolfe dan nog steeds? Ik zie toch ook een hoop gezond uitziende raw foodists, sommigen topatleet, druk leven, veel energie, lachende gezichten. Hoe kan dat? Is het een lange termijn ding, krijgen deze mensen geen gezonde kinderen ofo...?

Kijk eens naar de vorm van het gezicht en het lichaam van David Wolfe. Breed en rond. Uit de research van Price blijkt dat dit de ideale vorm is van de natuur voor de mens, ongeacht het ras. Dit betekent dat Wolfe in essentie beschikt over een krachtig spijsverteringssysteem en krachtige hormoonklieren. Dit is ook de reden waarom ikzelf uberhaupt nog leef na de eerste 16 jaar van mijn leven structureel te hebben meegerookt met mijn kettingrokende ouders (om over mijn latere drankmisbruik, rokende bandleden, rokerige kroegen en slecht voedsel nog maar te zwijgen!). David Wolfe kan met enorm veel wegkomen omdat hij beschikt over uitstekende genetische bagage.

Uit het onderzoek van Price blijkt ook dat een sterke eerste generatie ogenschijnlijk geen noemenswaardige gezondheidsproblemen ervaart op een suboptimaal voedingspatroon, maar dat de volgende generatie (hun nakomelingen) al de eerste tekenen van fysieke degeneratie vertoont. Ze hebben zichzelf dus wel degelijk ongemerkt schade toegebracht! Barry Groves heeft een zeer helder overzicht dat aantoont dat veganisme niets meer is dan kindermisbruik:

http://www.second-opinions.co.uk/child_abuse.html

Quote:
Hebben we ook voorbeelden van manne of vrouwen die langdurig rawfoodists (of vegan) zijn die wel gezond en vruchtbaar zijn?

Vaak worden de Essenen genoemd, waar Jezus ook onderdeel van zou hebben uitgemaakt. David Wolfe is ook een bisschop in de Essener religie. Er bestaan echter vandaag de dag geen afstammelingen van Essenen. Ze zijn dus uitgestorven. Dit gebeurt al binnen vijf generaties als er sprake is van voortdurende degeneratie. Er bestaan echter wel levende afstammelingen van vleesetende volkeren met een eeuwenlange traditie. Price onderzocht deze, er zat geen vegetarier tussen. Sterker nog, uit zijn onderzoek blijkt dat het vetoplosbare vitamines (A, D, E, K) zijn uit dierlijke bron die deze mensen zo gezond maakten en hielden!

Mike

Quote:
Voor eigen begrip en onderzoek zou ik graag meer willen leren over de indelingen van kruisbloemigen, nachtschades, noten, zaden etc nou precies zijn. Tips voor een goede introductie?

Onderaan deze pagina

Op de volgende pagina zijn er nog wat belangrijke vragen beantwoord door Mike.

Vinden jullie niet dat david wolve toch wel wat is bijgekomen ? :)

Ik hen zijn dieet maar 2 maand volgehouden , met al die superfoods smoothies,

Ik was veel geld lichter en eten was niet meer genieten ,het was echt naar binnen duwen en proberen niet over te geven .

Toen heb ik price ontdekt , en eindelijk een dieet waar ik kan van genieten en das voor mij toch zeer belangrijk bij eten .

Buiten die levertraan , nog nooit zoieets erg geproeft :)

het went, echt waar. Ik dacht eerst ook, alleen al bij de geur, dit is het ergste wat ik ooit geroken heb. Nu neem ik zonder problemen de levertraan/boterolie. Overigens vind ik deze een stuk milder smaken dan de gewone levertraan.

Quote:
Nu neem ik zonder problemen de levertraan/boterolie. Overigens vind ik deze een stuk milder smaken dan de gewone levertraan.

Aaah vandaar, dan ga ik de volgende keer eens de pure levertraan proberen. Met andere woorden: ik vind die levertraan/boterolie ook niet zo moeilijk om naar binnen te werken. Ik kan die wel aanraden voor wie levertraan zo vies vindt.

Ik vind ze beiden echt vies en neem daarom capsules met boterolie. Dan heb ik geen last van de smaak.

Vitavie.nl verkoopt weer de levertraan met kaneelsmaak. Deze is veruit de lekkerste en kan wat mij betreft zo op de lepel worden ingenomen. Email hen en vraag er specifiek naar, want hij staat niet in het bestand op de website.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan