Rauwe melk van Holsteinkoeien

Die percentages zijn denk ik gemiddeldes, want ik drink melk van een mengeling van Brown Swiss en Fleckvieh en misschien nog wel wat andere rassen met een vetpercentage van om en nabij de 5%. De lekkerste melk die ik ooit op had was in Cornwall, Jerseymelk met rond de 7% vet. Dit was vloeibare room!

Mike

 
Quote:
Holsteins geven een standaard vetpercentage van 4,3-4,4


Ik drink ook altijd melk van Holstein koeien. De boer heeft me weleens verteld dat deze melk meestal rond de 5% zit en vaak zelfs dik over de 5% heen gaat!

Ja, Jersey melk heb ik ook eens geproefd bij Remeker, echt heerlijk! Ik heb ook eens biest gedronken van Jersey koeien, dat is volgens mij gewoon vloeibare boter! 8)

 
Klopt, zijn gemiddeldes. Als deze boer stieren selecteert die een dikke plus voor vet en/of eiwit vererven dan kan dat. Iedere boer weet wel wat zijn gehaltes in de melk zijn. Dat weet hij per koe uit de melkcontrole, daar rolt ook een gemiddelde uit wat er in zijn tank zit, maar elke 3 dagen als zijn melk opgehaald wordt, wordt dit ook onderzocht en dit kan hij online per 3 dagen nachecken. Dus vraag een boer maar wat de gehalten in zijn melk zijn.

 
Je kan dus ook een boer vragen of hij de melk van de koe met het hoogste vet percentage af wil tappen. Als hij gemiddeld rond de 4.4 zit. Koeien die in het eind van de lactatie zijn worden hoger in de gehalten. Dan is er vast wel 1tje die de 6 haalt.

 
maar dan moet je er wel rond 5 of 6 uur zijn want dit is dan niet gekoeld. vermijd je ook dat het in die tank komt die gereinigd is met chemische middelen.

 
Hier het antwoord van ekoboerderij De Eerste in Marknesse (zij leveren aan de Hofwebwinkel)

Quote:
onze koeien zijn een kruising tussen Jersey, Brown-Swiss, Holstein en Fleckvieh. We hebben (nog) geen 100% antibiotica-vrij bedrijf, maar het laatste beetje antibiotica dat we hebben gebruikt bij een zieke koe was in oktober 2012. Holsteinkoeien zijn inderdaad teveel gefokt op heel veel liters melk geven, maar ook in de reguliere (dus niet biologische landbouw) komt men daar nu op terug en wordt er steeds meer gekruist met andere rassen. (het gaat dus (langzaam) de goede kant op...)


Voor mij goed genoeg :-) .

 
Voor mensen die dichtbij Landsmeer wonen.Daar kun je rauwe melk halen voor 30ct per liter van Blaarkoppen.

 
@emveehaa: Bedankt voor het delen! Klinkt voor mij ook prima. Ze zijn iig al de goede kant op aan het gaan toch? Buiten dat heb ik geen andere optie die dichterbij is, dit is al 35 minuten rijden voor mij. Het volgende "melk"punt is bijna een uur rijden, dat is niet te doen wekelijks.

 
Als je de melk dagen lang op het aanrecht kan laten staan, zonder dat deze bederft, is de melk gewoon goed ongeacht de soort koe en ongeacht of het van een gangbaar, bio of db bedrijf afkomstig is.

Deze hele rasdiscussie is in mijn ogen voor mensen die geen genoegen nemen met goede melk, maar ubermelk willen.

Als je een ander ras dan holstein wil, is fleckvieh het makkelijkst, omdat er daar het meeste van in nederland lopen of inderdaad vragen of de boer voor jou een koe wil selecteren. Jerseys komen weinig voor in Nederland. Dat komt o.a. door de quoteringregeling (hierin wordt vet afgestraft), maar ook doordat ze klein zijn (lees: weg uniformiteit in de veestapel), wat minder melk geven, eigenwijs (leuk bij 1 huisdier) en meest belangrijk ze zijn gevoelig voor stofwisselingsstoornissen + het stierkalf is niet te verkopen doordat het een weinig bevleesd ras is (kalf is klein, mager, zwakker en groeit matig). Dus de melk mag dan super zijn, het is een matige boerenkoe.

 
Ik heb een grasgevoerd boederij gevonden in utrecht se verkopen volgens mij ook soms colostrum. Ik zoek A2 melk se hebben MRIJ koeien maar zitten ook ouderassen koeien bij zoals blaarkoppen en Fleck vieh welke kan ik dan het beste nemen.

 
Quote:
Als je de melk dagen lang op het aanrecht kan laten staan, zonder dat deze bederft, is de melk gewoon goed ongeacht de soort koe en ongeacht of het van een gangbaar, bio of db bedrijf afkomstig is.

Deze hele rasdiscussie is in mijn ogen voor mensen die geen genoegen nemen met goede melk, maar ubermelk willen.


Ongeacht of het gangbaar, bio of bio dynamisch is? Nou, dat lijkt mij toch een groot verschil uitmaken.

Wel of geen antibiotica, wel of geen groeihormonen, wel of geen soja en granen. Wel of niet gras gevoerd.

Wij nemen inderdaad geen genoegen met "goede" melk uit de gangbare bio industrie. En willen het beste van het beste om ons lichaam mee te voeden. Het lijkt mij wel een "rassendiscussie" waard om te achterhalen of er groeihormoon in mijn melk zit.

 
Quote:
melk uit de gangbare bio industrie



Waar haal je dat nu weer vandaan?
Quote:
Ongeacht of het gangbaar, bio of bio dynamisch is? Nou, dat lijkt mij toch een groot verschil uitmaken.



De melktest zal dat uitwijzen, het lijkt mij beter om die leidend te laten zijn.

Ik snap niet waarom je je opwindt. Jij wilt duidelijk ubermelk. Dat val ik toch helemaal niet af. Ik zie hier op het forum gewoon veel mensen die onzeker zijn over wat nu goede melk is, in mijn ogen is melk die de test doorstaat goed. Klaar. Tenzij je ubermelk wil. In mijn ogen is dat het verschil tussen een 8 en een 10 of maak er je eigen cijfers van.

Met de melktest bedoel ik deze: http://www.dekoolstofkring.nl/images/bestanden/PDF/proef_rouwe_melk.pdf

 
Waaruit maak jij op dat ik me opwindt?

Quote:
Ik zie hier op het forum gewoon veel mensen die onzeker zijn over wat nu goede melk is, in mijn ogen is melk die de test doorstaat goed. Klaar.



Mag in jouw ogen zo zijn, ik denk er anders over. De melktest laat toch niet zien of er groeihormonen in de melk zit?

Het gaat in deze post over het feit of melk van Holstein-koeien meer groeihormonen bevat.

En dat in het boek voedzame tradities melk van deze koeien min of meer wordt afgeraden.

Volgens mij staat dat los van de melktest.

Die melktest hoef ik volgens mij niet te doen want na een uurtje staat er al een dikke laag room op de melk dus volgens mij zit dat wel goed.

Ik vind het fijn dat je ons gerust wilt stellen maar ik weet niet of dat op deze manier gaat lukken.

Maar toch bedankt.

 
Ik heb dat boek nooit gelezen maar denk dat het ongeveer zo moet zitten. Een zoogdier heeft van nature het groeihormoon Somatotropine om melk te produceren. Nu zijn wij door allerlei schandalen door het toedienen van (synthische?)groeihormonen heel bang geworden voor het woord "groeihormonen". Maar volgens mij kan een koe er ook niet zonder. Dan had de natuur die groeihormonen wel achterwege gelaten. Een kalf heeft nou eenmaal melk nodig wanneer zij jong is omdat haar 4 magen nog niet ontwikkelt zijn, alleen de lebmaag. Zo'n kalf leeft de eerste 3 maanden puur op melk en gaat geleidelijk die wat gras vreten en die magen worden langzaam groter. Hier in de buurt zit een bedrijf die de kalveren bij de moeder laat en als je daar langs fietst dan zien die er erg goed bevleesd uit, die drinken volgens mij minimaal 15 tot 20 liter melk op bij hun moeder. Volgens mij is het vrij simpel, als jij melk bij een biologisch dynamisch bedrijf haalt met een normale productie i.p.v een gangbaar bedrijf dat heel veel melkt per koe dan heb je een eventueel hoger niveau van die Somatotropine in ieder geval al getackeld. En wanneer je melk van een koe verder in lactatie neemt, die hoog vet heeft dan is het niveau ook al veel lager. Of het nou een Holstein of een blaarkop is maakt volgens mij weinig verschil.

Hier op een papiertje staat:

Somatotropine

-Niveau groeihormoon is hoog in het begin van de lakatatie en daarna geleidelijke daling.

-Stimuleert opname van lactose in de uier. (Bepaald de hoeveelheid vocht dat dan naar het uier getrokken wordt omdat lactosegehalte constant 4.6% is)

-Stimuleert de afbraak van lichaamsreserves

-Onderdrukt de effecten van insuline.

Insuline:

-stimuleert opname glucose in alle weefsels, behalve in de uier

- stimuleert vetsynthese voor lichaamsreserves

-stimuleert azijnzuuropname in de uier (melkvet!)

- onderdrukt de effecten van prolactine

Prolactine:

- stimuleert opname lange vetzuren in de uier (melkvet!)

- remt vetsynthese uit lange vetzuren voor lichaamsreserves

 
Jur, bedankt, goede uitleg. Daar kan ik wel wat mee.

Dus jij zegt dat het feit dat het Holstein-koeien zijn van een biologisch-dynamisch bedrijf ervoor zorgt dat er minder groeihormoon in mijn melk zit? Omdat de melk waar de meeste groeihormonen inzitten al door de kalfjes wordt gedronken?

 
Dat denk ik, vraag me af wanneer die koe meer van die hormonen in het bloed heeft dat deze dan ook in de melk zitten? Maar wanneer je melk van bedrijf met normale productie hebt en zeker van een specifieke koe die al langer dan 100 dagen aan de melk is moeten die groeihormonen (hoe schadelijk ze ook zijn?) wel lager zijn. Daarmee wil ik zeggen dat je wel stad en land af kan vliegen omdat er in een boek staat dat het niet van Holsteins mag zijn, terwijl er bijvoorbeeld op 5 km een geschikt bedrijf zit die Holsteins heeft.

Nee, de kalfjes worden bij de moeder weg gehaald, de melk moet immers naar de fabriek en daar leeft de boer van. Een kalf krijgt dan dagelijks 6 liter melk die eerste 10 weken en ze krijgen er kleine brokjes (die bestonden in de natuur niet) bij die ze eerder op kunnen nemen dan gras. Maar ik ken een bedrijf die de kalveren bij de moeder houdt en ik kan je vertellen dat die echt veel meer zuipen dan 6 liter per dag. Dus de natuur heeft die groeihormonen bedacht bij koeien die jonge kalveren hebben om ze van veel melk te voorzien zodat ze goed kunnen groeien. Begrijp me goed, ze groeien niet van die groeihormonen maar van de hoeveelheid melk en het vet en eiwit en mineralen die daar in zitten.

 
Jur ik zit er overna te denken, maar ik kom er niet helemaal uit. Een bd bedrijf zit energetisch gemiddeld genomen veel beter in elkaar dan een gangbaar bedrijf. Deze melk is dus gemiddeld genomen van hogere kwaliteit.

Puur op de groeihormonen denk ik dan meer melk per koe = meer verdunning.

Als ik het goed lees zit er in het begin van de lactatie minder vet, maar wel langere vetzuurketens?? (groeihormoon onderdrukt insuline en die kan dan dus minder de prolactine onderdrukken?)

 
Quote:
die groeihormonen (hoe schadelijk ze ook zijn?)



In het boek staat het volgende: Een overtolligheid aan groeihormonen kan resulteren in abnormaliteiten van de groei.

Excessieve hoeveelheden hypofyse-hormonen worden in verband gebracht met tumorvorming, en sommige onderzoeken brengen de consumptie van melk in verband met kanker.

Het gaat er dus om dat Holstein-koeien abnormaal actieve hypofyse-klieren hebben en dus melk geven met hoge percentages groeihormonen.

Quote:
Daarmee wil ik zeggen dat je wel stad en land af kan vliegen omdat er in een boek staat dat het niet van Holsteins mag zijn,



Er staat dus duidelijk omschreven waarom het beter niet van Holsteins moet zijn.

Daar kan ik mijn ogen voor sluiten, ik kan ook verder gaan (onder) zoeken.

Hoeveel km. ik daar dan ook meer voor moet rijden, maakt me niet uit. Ik rijd nu ook een half uur om aan deze melk te komen.

Maar wat jij zegt is dus eigenlijk: wat maakt dat " beetje" groeihormonen nou uit?

Naief en Jur in ieder geval wel bedankt voor het mee "brainstormen".

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan