Rauwe melk van Holsteinkoeien

Klopt, was ik vergeten. Ik heb enkele jaren geleden rauwe melk gedronken van oorspronkelijke Holsteiner koeien. Heerlijk dikke, romige melk, een heel ander verhaal inderdaad!

Mike

 
Nou de ene rauwe melk is de andere niet, dat is inmiddels wel duidelijk, heb zelf contact met 4 BD-boeren waar ik terecht kan, keuze te over dus:). Laatst schreef in nog het woord 'grasgevoerd' , en ook voor gras geldt dat de een de andere niet is. Is het echt zo dat gras die op klei groeit veel verschilt met die van op het zand of veen kwa voedingsstoffen of is dit een te verwaarlozen punt?

YT

 
als je zover gaat YT, dan is een kleiboer te verkiezen boven een zandboer. Maar je kan ook vragen wie er kruiden heeft ingezaaid, of dat er alleen engels raaigras staat

 
van de "Freenature" boer heb ik begrepen dat Schotse Hooglanders, Galloways enz. die op de klei grazen veel vetter worden als bv. op heidegrond.

Dus dat maakt nogal een verschil.

Sally Fallon maakte op het congres nog een opmerking over leanmeat. Eet nooit magervlees of er moet heel veel vet bij zitten. De vetoplosbare vitaminen zitten in het VET.

 
Aha, dat scheelt dan wel degelijk een slok op een borrel, een 'kleiboer' heeft dus een punt als hij zijn melk iets duurder verkoopt dan een 'zandboer', ik was namelijk aan het onderhandelen met hem en hij zei: 'ik heb hier klei aan de grond dus voor minder dan een euro doe ik het niet', kan maar beter me handen dichtknijpen dus :)

YT

 
Voor minder dan een euro is het voor hem ook niet interessant om naar de tank te lopen. Reken zelf maar uit

 
Om op de vraag van TS terug te komen,

Quote:
Van welke koeien krijgen jullie de rauwe melk?


Sinds een maand heb ik de melk van Blaarkopkoeien. De koeien lopen buiten en vreten des winters gras van het land (wanneer ze op stal staan), best wel ok dacht ik.

Het was even zoeken en ik krijg er zo nu en dan een doosje grasgevoerde scharrel eieren bij , want die heeft de boer "umme weg te geev`m" ,geweldig. :D

De melk smaakt anders dan de Gangbare melk die ik daarvoor had. Volgens mij is de Blaarkopkoemelk ook wat vetter.

De kefir wordt er ook romiger van.

 
@PuurNatuur, waar haal jij je melk tegenwoordig vandaan?

Ik bij Tripscompagnie. Niet bio maar wel puur.
Geen antibiotica, groeihormenen etc.
Muv de winter, lopen ze gewoon buiten te grazen.
In de winter krijgen ze hooi, zelfverbouwde mais en nog wat.

50ct p/l

Ken je Fam Luring? Onstwedde geloof ik (bio)
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan