Rauwe melk van Holsteinkoeien

Hoger Somatotropine gehalte maar ook meer melk dus meer verdunnen dus ik denk dat het misschien niet eens zoveel uit maakt. Maar ik ben ook geen koeien voedings expert op het gebied wat er binnenin gebeurt. Heb dit papier bewaart van toen ik nog op school zat. Je zou inderdaad zeggen als je dat zo leest dat insuline laag is in het begin van de lactatie dat je meer lange vetzuren hebt en lange vetzuren zijn meer verzadigd? Wat wij geleerd hebben op school wat ook meer op calorie basis van wat een koe nodig is, wat er in de koe gebeurt was helaas wat onderbelicht.

Ze zijn tegenwoordig ook bezig om aan de hand van het progesteron gehalte in de melk te kunnen zien dat een koe drachtig is. Dit zou in de toekomst met de 6 weekse melkcontrole naast de gehaltes en celgetal extra informatie voor de boer op kunnen leveren. Er zitten dus wel hormonen in de melk.

 
Food en Mood, ze zouden ook wel eens kunnen doelen op BST dat in de USA gebruikt werd. dat is B....Somatotropine dat was een (syntetisch?)hormoon dat ze na 100 dagen begonnen te spuiten om die koeien op een hoger productieniveau te houden. Dat is in Europa gelukkig nooit toegestaan. In Amerika werden er ook uit een bepaalde hoek gewaarschuwd dat dit kankerverwekkend zou kunnen zijn. Geloof dat het BST gebruik in bepaalde staten en/of melkfabrieken nu niet meer geaccepteerd wordt. Het is dus wat op zijn retour.

Nee ik zeg en weet niet wat dat beetje groeihormonen wat uitmaakt, maar kan me niet voorstellen dat een gewone goed gebouwde holstein koe direct genetisch abnormaal is. Wanneer je melk bij een boer haalt en je vraagt of je zijn koeien mag zien. Dan kan je zeggen wanneer je het maar lopende skeleten vind dat je de melk niet wil. Zien ze er normaal uit dan geloof ik niet dat ze direct genetisch abnormaal zijn voor groeihormonen.

 
http://www.soilandhealth.org/02/0203cat/Nourcor.pdf

Als ik dit zo lees op pagina 43 dan doelen ze op die BST. Als je melk van Bio of Bio dynamisch hebt dan heb je volgens mij normale hoeveelheden groeihormoon in de melk die niet schadelijk is. Die progesteron zal ook wel om hele kleine hoeveelheden gaan omdat deze heel moeilijk meetbaar schijnen te zijn. Anders had het er al lang geweest. Is een veel makkelijker methode dan om koeien allemaal drachtig te scannen.

 
Dat klopt van dat synthetisch groeihormoon maar.... er staat ook:

Onlangs keurde de FDA een genetisch vervaardigd groeihormoon voor koeien goed.

Dit soort synthetische hormonen zijn identiek aan die hormonen, die door de hypofyseklier worden geproduceerd bij de tegenwoordige hoog-productieve (Holstein)koeien.

Dus allebei even slecht volgens mij?

De koeien zijn gewoon gefokt om zoveel mogelijk melk te geven, dat vertelde de boerin zelf.

Dus blijkbaar zitten er meer groeihormonen in de melk van deze koeien. Of die koe nou goed gebouwd is, of een lopend skelet,bio of bio-dynamisch is doet volgens mij niets af aan dat feit.

Begrijp me niet verkeerd, ik zou niets liever willen dan deze melk blijven drinken want de melk is heerlijk maar je snapt mijn punt toch wel?

 
Quote:
Onlangs keurde de FDA een genetisch vervaardigd groeihormoon voor koeien goed.

Dit soort synthetische hormonen zijn identiek aan die hormonen, die door de hypofyseklier worden geproduceerd bij de tegenwoordige hoog-productieve (Holstein)koeien.

Dus allebei even slecht volgens mij?



Met de achtergrondkennis die ik heb, nee. Want volgens mij wordt er toch echt de BST bedoelt in de tekst en dat is een uitvinding van Monsanto en genetisch gemanipuleerd. Dat de FDA het het zelfde noemt en de auteur van dit stuk dat overneemt, tsja, de FDA zou ik niet zo vertrouwen.

Ik snap jouw punt Food en Mood, maar omdat dit buiten jouw expertiseveld ligt, neem je soms wat te veel de binnenbocht in je conclusies. Jur en ik proberen je wat aan te vullen. Over het gemiddelde hormonenniveau per ras moet ik je echter wel het antwoord schuldig blijven. Als je er zo mee bezig bent zou ik ook voor A2 melk gaan. Bedenk echter dat rasgemiddelden niet altijd opgaan voor het individuele dier, zowel in positieve als in negatieve zin. Als je op safe wilt spelen en bereidt bent veel moeite te doen, zo ik in jouw geval holsteinkoeien mijden en kiezen voor een bedrijf waar de gemiddelde melkgift rondom de 6.0000L per jaar ligt. (dit is laag)

 
Rox,wij zijn bezig 20 Guernsey koeien te kopen van het eiland Guernsey,de echte oorspronkelijke waar nog niet mee gekruist is ,dus binnenkort hopen we hier ook Guernsey melk te hebben

 
wat te gek dat je binnenkort rauwe melk kan drinken van de Guernsey het zijn ook hele mooie beesten ik ben jaloers op je haha de melk zou waarschijnelijk ook super lekker zijn vergelijken met holstein koeien. ik drink nu rauwe geiten melk om het beter is dan melk van de holstein maar geitenmelk bevat niet zo veel vet maar beter dat dan helemaal geen rauwe melk meer te drinken.

 
@emveehaa: ik heb trouwens nog meer info over de koeien van De Eerste te Marknesse. Kreeg onderstaand per mail:

"Onze koeien krijgen in de zomer alleen vers gras met een beetje brok. In de winterperiode graskuil, voederbieten en brok.

De koeien lopen in de zomerperiode dag en nacht buiten, in de herfst en het vroege voorjaar alleen overdag en in de winter staan ze in de potstal. Kalfjes blijven hooguit een dag bij de moeder en worden in strohokken grootgebracht. (de eerste week met de melk van de eigen moeder, daarna krijgen alle kalveren dezelfde melk van bijvoorbeeld een koe die melk geeft met een iets lager vetpercentage)".

 
Quote:
@Poekie: Wij drinken melk van blaarkoppen.


Weet je of Blaarkoppen A1 of A2 melk geven?

Bij mij de buurt is een biologische melkveehouderij met dit ras.

 
En tarentaise koeien? Dat is waar ik mijn melk van drink. Is dat goede melk?

Heb het totale topic gelezen en begrijp er niet zoveel van, wel dat er goede en mindergoede melk is :wink:

Dit zijn koeien die van de Savoie komen maar leven hier in het zonnige Aquitaine

 
volgens mijn boer Matthijs de Haan geven de meeste ouderwetse koeienrassen goede kwaliteit melk, dus hoofdzakelijk A2 melk.

Holstein koeien is een koe die aangepast is om veel productie te leveren, A1 melk dus.

Quantiteit gaat dan voor kwaliteit.

 
De Blaarkop is wel een oud-Hollandsras. Is het dan niet A2? A1 komt toch voornamelijk voor bij nieuwe rassen?

Ik kan natuurlijk ook gewoon naar die boerderij gaan om het te vragen :-)

 
Edwin,de boer zal het waarschijnlijk niet weten ,je kan het pas weten als je het laat testen ,wij hebben MRIJ koeien getest, die waren niet goed ,bijna allemaal A1 melk ,toch een ouderwets ras, Brown Swiss en Fleckvieh koeien testen wel A2 melk

 
Hoe goed of slecht is nou de melk van de Holstein koeien?, los van het hebben van hoorens, of grasgevoerd enz., verschilt het veel in kwaliteit met die van de Blaarkop of Fries Hollands? Ik heb zelf geen goed gevoel bij de Holstein omdat het uit Amerika kwam aanwaaien, wat daar vandaan komt kan je beter vermijden als de pest werd mij altijd verteld, zo nu ook de Holstein?

 
De Holstein is een NEDERLANDSE koe. Het is een zeer populair exportproduct van ons land. Maar of we daar nu zo trots op moeten zijn? Deze koe is gefokt op productie, het is een soort wandelende melkfabriek. Daarbij gaat de kwantiteit ten koste van de kwaliteit, want de melk is wateriger, magerder en bevat meer suikers.

Mike

 
De doorgefokte holstein koeien zijn een Amerikaans product. Het kent weliswaar zijn oorsprong in Fries-Hollands, maar het doorfokken is in Amerika gebeurd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Holstein-Friesian

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fries-Hollands_(rund)

In onderstaande documentaire komt het verschil ook nog even naar voren. De boerenzoon legt uit dat hun koeien (de oer hollandse koe zoals hij het zelf zegt) niet te vergelijken is met de moderne Holstein.

http://www.hollanddoc.nl/kijk-luister/documentaire/d/de-kleine-oorlog-van-boer-kok.html#

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan