Nou ja, hèhè, ik heb eindelijk rauwe melk te pakken gekregen!
Niet dat dat zo moeilijk was, ik wist dat ze op 2 kilometer van m'n werk zaten, een boederij met Demeter keurmerk, maar dat zijn auto-kilometers. Toen ik er in m'n lunchpauze eindelijk naar toe ben gewandeld wees men me er een kruip-door-sluip-door voetpad en toen was ik in tien minuten weer terug op m'n werk! :lol:
Ik had tot nu toe alleen nog maar biologische melk van de natuurwinkel gedronken, maar toen ik gisteren rauwe melk bij de lezing van Mike had geproefd dacht ik: en nú loop ik een keer naar die boerderij toe (heb op m'n werk geen fiets want ik kom met de trein).
Ik heb gelijk drie flessen van 1,5 liter laten vullen (kon gisteren in Midden-Bemster niet). Het kwam zo uit de grote stalen tanks, goed dat ik een trechter had meegenomen.
De boer zei me dat de meete klanten die rauwe melk bij hem kopen afhaken als gevolg van de "ontmenging".
Hoe doen jullie dat wanneer het ontmengt? Goed schudden voor gebruik?
Ik heb terug op m'n werk meteen een halve liter opgedronken. Toch smaakt het niet zo sterk als gisteren in Midden-Beemster. Dus ik vroeg ze af of ze het misschien afgeroomd hebben, ben ik vergeten te vragen. Dat zou jammer zijn, maar het blijft ongepastureerd natuurlijk. Misschien leek het ook wel zo omdat de melk kouder was.
Tot hoeveel graden mag ik het ook alweer verwarmen als ik er chocolademelk van wil maken? 40 graden? Ja, ik weet dat het onverwarmd beter is, maar ik vind het zo heerlijk om 's winters warme chocolademelk te drinken, zo af en toe.