@ Caveman86
Het fijne weet ik er niet van af, maar ik weet wel dat oude kaas en schimmelkaas (veel) meer enzymen bevatten. Gepasteuriseerde melk is melk zonder enzymen. Echter in het stremsel zitten ook enzymen en die zorgen ervoor dat de wrongel (eiwitten + vetten) zich afscheid van de wei (vocht + lactos). Tijdens het rijpingsproces worden vermoedelijk door de gunstige bacterieculturen ook enzymen aangemaakt.
Wat info:
http://www.breugelkaas.be/nl/kaasproces1.htm
http://www.food-info.net/nl/dairy/cheese-production.htm
De tekst onder
deze link gaat echt over de kaastechnologie. Tot mijn verbazing las ik dat
vegetarisch stremsel gemaakt wordt van
genetische gemanipuleerde gistcellen, lees:
Quote:
Met behulp van deze genetisch gemodificeerde gistcellen maakt Gist nu al een tiental jaren zeer zuiver stremsel enzym dat identiek is aan het authentieke kalverchymosine. Uitvoerig testen heeft bewezen dat dit product van de moderne biotechnologie veilig gebruikt kan worden zonder gevaar voor de gezondheid en dat het minstens zo goed werkt als het lebferment.
Ook op
deze site lees ik een soortgelijk verhaal:
Quote:
Rennine wordt verkregen bij de slacht van kalveren in slachthuizen. In Nederland wordt op deze manier genoeg rennine verkregen voor de kaasproductie, er is namelijk maar erg weinig nodig. Dit is echter niet overal het geval, en er is dan ook een chymosine in de handel, die verkregen wordt uit een gemodificeerd micro-organisme. Dit chymosine werkt net zo goed als het traditionele enzym, maar zorgt wel voor een iets bitterder smaak.
In het erfelijk materiaal van micro-organismen wordt het gen aangebracht dat codeert voor het enzym chymosine. Dit micro-organisme maakt nu ook chymosine dat precies hetzelfde is als het chymosine uit de maag van pas geslachte kalveren. Ook zijn er micro-organismen die enzymen maken met dezelfde werking als chymosine (Mucor Miehei). Met behulp van deze micro-organismen worden microbiële stremsels gemaakt.
Genetisch gemodificeerde chymosine is een uitkomst voor vegetariërs, die geen kaas gemaakt met kalver-chymosine willen gebruiken. In Nederland wordt echter vrijwel alle kaas nog op de traditionele manier gemaakt. In de VS wordt meer bacterieel chymosine gebruikt.
Ik weet niet of al het vegetarisch stremsel uitsluitend via genetische modificatie tot stand is gekomen, maar voorlopig houd ik aan:
geen vegetarisch stemsel in mijn eten!