Hoi
,
Ik ben overigens nieuw maar dat komt later wel.
Ik was voorlopig nog niet van plan iets te posten of mezelf voor te stellen maar wil dit toch even kwijt.
Weet niet zo goed waar ik dit moet plaatsen dus ik doe het in dit onderwerp.
Ik ben net opzoek naar roomboter die niet gehomogeniseerd is en het liefst van grasgevoerde koeien uiteraard.
Kan hier in de buurt niet aan goede rauwe boter komen, moet ik 140km (bij elkaar 280km) voor rijden en dat heb ik er in principe wel voor over want dan kan ik in alle rust bunkeren. Maar liever niet natuurlijk. Of ik moet beter zoeken.
Ik gebruik al een tijdje de grasboter van Zuiverzuivel maar achterdochtig als ik ben...
Ik heb ze een email gestuurd met de vraag of deze boter gehomogeniseerd is en ik had heel snel antwoord van Campina. (?)
Het antwoord: "Voor het bereiden van de boter wordt de melk niet gehomogeniseerd."
Ze zeggen van niet. Heeft iemand goede of slechte ervaringen met deze boter? Ik weet ook niet onder welke voorwaarden zij het grasboter mogen noemen maar misschien moet ik allang blij zijn dat het niet gehomogeniseerd zou zijn.
Ook heb ik Proef nu een mail gestuurd over de Proef roomboter met dezelfde vraag en kreeg het antwoord:
"Deze is gehomogeniseerd. Dit is nodig om het vet in de melk goed te kunnen verdelen en hier een goede boter van te kunnen maken."
Dit vond ik een beetje een vreemd antwoord. Je gaat toch geen vet verdelen in melk en er dan boter van maken? Want boter is bijna alleen maar vet. Ik weet eigenlijk niet eens precies hoe je boter maakt maar dit klinkt niet logisch.
Wel jammer want deze is van Jersey koeien.
Misschien is dan de Demeter boter van Zuiverzuivel de beste optie want dan heb ik in ieder geval de garantie dat het niet gehomogeniseerd is. Hoop ik.
Maar dan weet ik nog niet wat ze eten. Ik weet er ook te weinig van af.
Ik heb ook bij de biowinkel gevraagd of de Laitois slagroom gehomogeniseerd is maar volgens die man was daar geen sprake van bij slagroom/boter enz omdat volgens hem homogenisatie alleen bij melk gebeurt dus pas ná het afromen. Maar hij wist het niet zeker. Voor demeter slagroom moet ik ook 2x een uur rijden. (voor zover ik nu weet) maar dat valt nog wel mee voor af en toe.
Dat waren mijn bevindingen tot nu toe.
Voorlopig aan de grasboter want ik moet nog 6 pakken opmaken.