Rusland

Wat andere BRICS-landen zijn er ook mee bezig. Misschien willen ze de macht van particuliere banken verkleinen. Iemand enig idee?
Een wilde gok: het is best een uitdaging om de koers van 'vrije' valuta momenteel enigszins stabiel te houden, wat echter wel vereist is voor een stabiele economie van een natie.

Andere gok: er is draagvlak nodig onder de bevolking. Voldoende mensen moeten ergens in 'geloven' om het te laten werken. Dat kan zeer lokaal op het niveau van een dorp, maar op nationaal niveau is dit logischer aangezien (vul zelf diverse redenen in).

Een CBDC die bedoeld is in dienst van het volk, met uiteraard controle-mechanismen in plaats, maakt de macht van private bankiers wat lastiger.

Ik ben voor privacy en vrijheid, echter, het ingewikkelde is dat je transacties e.d. kan versleutelen, maar dat het toch te herleiden is. Wellicht wordt het op termijn mogelijk om valuta te hebben die wel controleerbaar is (klopt het saldo van de verzender, mag het overgedragen worden omdat het daadwerkelijk in bezit is) maar niet traceerbaar is naar een individu of bedrijf. Een overheid die dus iets ontwerpt dat door niemand te misbruiken is, zelfs niet door de overheid zelf. Dezelfde vrijheid als met cash geld maar dan met de voordelen die we kennen van de digitale wereld. Uiteraard uitwisselbaar met cash geld.

Ik weet het, een overheid die én betrouwbaar haar volk dient én verantwoordelijkheid draagt én iets gaat ontwikkelen is natuurlijk niet realistisch. De technische innovatie gaat denk ik uit de block chain hoek komen. Je hebt natuurlijk de cowboywereld van crypto coins, de keerzijde is dat er veel typen systeemarchitectuur al zijn doorontwikkeld.

Zomaar wat gedachten, ik weet het ook niet.
 
Het kan ook een BRICS valuta zijn die naast de nationale valuta blijft bestaan, om bijvoorbeeld handel makkelijker en sneller te maken. En misschien een soort petrodollar idee? Prima als je wat wil kopen, maar neem eerst eens wat van die valuta af, wat in potentie de welvaart van de leden van de munt ten goede komt.
 
Domme acties Oekraïne gaan door

Steeds meer beelden uit het Koersk gebied van vooruitgeschoven Oekraïense aanvallen in kleine verkennersgroepen, die in hinderlagen lopen en worden uitgeschakeld. De Russen laten ze komen. Op andere punten langs de noordgrens liggen juist wel rijen drakentanden en mijnenvelden, waar de Oekraïense vaartuigen op stuk lopen. Steeds meer Oekraïense reserves worden in het Koersk gebied ingezet voor verdere aanvallen. Geen tekenen dat Oekraïne zich ingraaft.




Mike
 
Het duurde even voor het Russische leger zich organiseerde maar inmiddels staan de Telegrams vol met vernietigde Oekraïense voertuigen en mensen.

Duizenden van hun beste manschappen zullen daar sterven voor een symbolische, politieke daad zonder tactische of strategische waarde.



Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.695
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan