Schildklier

hoi Mike: aangaande je laatste bericht: het laatste woord over dat onderwerp is waarschijnlijk nog niet gezegd: hier wat citaten:
Mais en rijst bevatten ook gluten, maar die is heel anders van samenstelling dan die van de overige granen.
Mais bevat ook gluten, maar dit veroorzaakt geen coeliakie. https://www.sonneveld.com/nl/service/over_onze_ingredienten/gluten

Dan op deze pagina http://goedgezond.info/2016/01/deze-voeding-geeft-kruisreacties-met-gluten/ wordt uitgelegd dat mensen met coeliakie ook uit moeten kijken voor produkten die kruisreacties geven bij mensen met glutenintolerantie/-allergie. Mais staat daarbij.

New Study Shows Corn Gluten Similar to Wheat Gluten

“Maize is used as an alternative to wheat to elaborate foodstuffs for celiac patients in a gluten-free diet. However, some maize prolamins (zeins) contain amino acid sequences that resemble the wheat gluten immunodominant peptides… analysis indicated that other zeins contain similar sequences, or sequences that may bind even better to the HLA-DQ2/DQ8 molecules compared to the already identified ones. Results concur to indicate that relative abundance of these zeins,…may be of paramount clinical relevance, and the use of maize in the formulation and preparation of gluten-free foods must be reevaluated…” https://www.glutenfreesociety.org/is-corn-gluten-really-safe-for-those-with-gluten-sensitivity/

Dan moet heel Zuid-Amerika Hashimoto hebben, al eeuwenlang. Tanja schreef vorige week de volgende ware woorden:

Voeding is je vriend, niet de vijand.

Mike

hoi Mike, in heel Zuid-Amerika is geen selenium-arme grond en ook geen standaard ingevoerd gejodeerd zout schat ik zo in. Ik denk dat daar de ellende begint bij hashimoto.

Voeding kan zeker je vriend zijn: maar de meeste mensen zijn geen allemansvriend en het is wel zaak als je coeliakie hebt om te weten welke voeding je wel en niet kan eten anders ben je echt de sjaak.

Het is ook zaak om niet bang voor voeding te worden want stress is de killer en ziekmaker bij uitstek.

Deze discussie en argumentatie popt steeds weer op, namelijk als je dit of dat hebt, dan moet je al die dingen vermijden. En zo zijn er inmiddels hele lijsten van voedingsmiddelen die uit den boze zouden zijn. Dit levert echter alleen maar stress op want niet alles is te vermijden (en zeker al niet buitenshuis).

Vermijden is niet de weg, de oorzaak vinden en deze oplossen wel.

hoi Heksje, de oorzaken zijn officieel bekend, maar in elk individueel geval bij hashimoto doet men er -als het leven diegene lief is- er inderdaad goed aan uitzoeken hoe en wat:

There is not just one event that causes autoimmunity, but instead, a series of events has to line up just right to create the perfect storm, or perfect circumstances, for developing autoimmunity.

Recent advances in autoimmunity have been made by an American researcher Alessio Fasano.

Dr. Fasano and his colleagues have suggested that there are three factors that need to be present for autoimmunity to develop:

Genetic predisposition
Exposure to antigen (trigger)
Intestinal permeability

The intestinal permeability and triggers cause an immune system imbalance that results in the body no longer recognizing itself from a foreign invader.

Don't Give Up, Dig At It!

How do you find the root cause of your autoimmune condition? You have to DIG AT ITTM. Once you do, you will know what types of changes you need to implement to make yourself feel better.

DIG-AT-IT stands for the following:

Depletions/Digestion
Inflammation, Immune Imbalances, Infections,
Gut, Gluten
Adrenals, Alkaline Phosphatase
Triggers
Intolerances
Toxins

These are all factors that contribute to autoimmunity! It seems that not everyone may have the same issues present... http://thyroidpharmacist.com/articles/reversing-autoimmunity-and-the-perfect-storm

Hierover:

Vermijden is niet de weg, de oorzaak vinden en deze oplossen wel.

Vermijden is zeker (ook) wel de weg zolang allergenen in voeding ervoor zorgen dat organen aangetast worden en in het geval van hashimoto is dat in eerste instantie de schildklier. Maar bijv. bij mijn zus is dat in haar geval ook nog de alvleesklier. En bij mijn moeder bijv. haar gehoor.

Deze situatie levert uiteraard stress op van: wat kan ik dan in godsnaam nog wel eten? Ik heb dit gevoel nu zelf in elk geval zelf zeker wel, omdat ik sinds mijn kelp-avontuur eigenlijk overal allergisch voor lijk te zijn. Ik probeer er nu wat meer grip op te krijgen door een afspraak te maken met iemand die al eerder een totaalplaatje gemaakt heeft van voeding die wel en niet gaat bij mij. Dat zal er nu wel weer anders uitzien dan destijds.

Zolang jij nachten lang doorhaalt met lezen en hier artikelen plaatsen Lievergezond, in plaats van gezond slapen zal je altijd ruzie blijven houden met je weerstand. Dat om te beginnen. Verder zie ik telkens maar weer ziekte-etiketten van jou en je familie voorbij komen. Terwijl het maar etiketten zijn; het beestje heeft een naam en daarmee heeft men een houvast welke echter schijn is. Feit is dat iemand gezond en welvarend is, of niet. Is iemand niet gezond dan is het zaak de gezondheid terug te winnen. Dit doet iemand door eenvoudig te leven, zowel lichamelijk als mentaal. Zoals met eenvoudige voeding, dus elke dag niet een overdosis aan verschillende voedingsmiddelen, kruiden en dranken (al maar niet te spreken over supplementen). Daarmee geef je je gestel rust. Niet door alsmaar vanalles in je lichaam te stoppen en door je zorgen erover te maken.
Ga eens terug naar de natuur en houd op met telkens over na te denken wat je zou mankeren. Je bent zoals je bent en er zijn geen oplossingen behalve je gewoon lekker leven, lekker eten, lief hebben, etc. Je denkt teveel vanuit de ziekte, terwijl alle -natuurlijke- voeding goed is voor je lichaam en zeker als jij daar met je geest niet tegenin gaat!

hoi Heksje, ik maak me niet alleen maar zorgen, maar ik verdiep me ook in dingen juist om straks weer te kunnen slapen snachts of in elk geval om meer controle op de situatie te krijgen.

Poging tot controle levert stress op en zo zit je in een vicieuze cirkel Lievergezond.

Laat maar, ik sluit me bij Mike aan. Hopelijk zal ooit de dag komen dat je dit alles vanuit een andere visie kan bezien.

hoi Heksje, ja het is een poging tot controle. Dat zeg je goed. Dat geeft mij in elk geval rust gegeven de omstandigheden waarin ik zit. Ieder zijn of haar ding.
Nog even over de allergieen/intoleranties: het is wel belangrijk om het immuunsysteem rustig te krijgen en uit de gevarenzone van de cytokinestormen te krijgen. En dan komt het nauw wat je wel of niet inneemt. Veel voeding of supplementen kunnen het immuunsysteem verder op scherp zetten. Daar heb ik juist geen zin in.

Lievergezond, je leest over en strooit met informatie over allerlei ziektes, aandoeningen, symptomen, verkeerde voeding, verkeerde supplementen of juist de goede, maar ik kan je vertellen dat je één ding mist en dat is begrijpend lezen.

Heksje, wat zou ik volgens jou niet begrijpen?

Ik denk wel dat ik moet stoppen met jou adviezen aan de hand doen, dat heb ik denk ik in elk geval wel begrepen. Maar ja, iets is groter dan mijzelf. Ik zal ook niet snel meer jou in je voorsteltopic suggesties aan de hand doen waarvan ik kan inschatten dat je er van in de stress schiet omdat je dat al hebt aangegeven.

Maar kijk, ik wil jou ergens voor behoeden. Misschien heb jij ook iets van een dergelijke strekking in je boodschap naar mij toe, maar ja, weet je: ik zit er gewoon anders in dan jij.

De waarheid maakt vrij: zo zit ik erin en ik leer steeds nieuwe dingen.
Ik weet zeker dat ik nu bij de ontknoping zit van wat er met me aan de hand is en hoe ik het tij kan keren.
Ik lees allemaal verhalen van mensen die dit gelukt is: dat kan ik ook.

Ik dacht: ik deel mijn bevindingen met mensen die mogelijk in eenzelfde schuitje zitten hier bij dit topic "schildklier".
Maar kennelijk zit er 1 niet op te wachten op die info.
Je mag er ook overheen lezen in elk geval, die vrijheid heb je.

Nogmaals: tot dusver was hier op het forum ook nog het idee vigerend dat schildklieraandoeningen voornamelijk te maken hebben met bijnieruitputting en jodiumtekort en daardoor een onderfunctionerende schildklier.
Maar het plaatje heeft structureel meer inkleuring nodig en dat zijn echt de wat recentere inzichten inzake schildklierproblemen in het westen: de grootste verklaring voor schildklierproblemen in de VS en ook in Nederland (landen met gejodeerd zout en seleniumtekort) is autoimmuniteit.
Dat is de oorzaak.
En dat vraagt ook een andere insteek bij het wegnemen van het probleem dan dat je puur uitgaat van jodiumtekort en/of bijnieruitputting.
Sterker nog: dat jodiumtekort als aanname en dientengevolge een jodiumrijk dieet is niet aan te raden bij hashimoto zoals jij en ik inmiddels door schade en schande hebben ondervonden: in 95 procent van de gevallen van mensen met schildklierproblemen is het onderliggende probleem: gejodeerd zout en seleniumtekort.

Volgens mij is er voor auto immuun ziektes zoals hashimoto ook al meerdere malen op het aip protocol gewezen zowel door Pike als mij in elk geval. Verschil is dat dit een tijdelijk protocol is erop gericht dat je dingen weer succesvol kunt gaan herintroduceren, geen levenslange veroordeling tot vermijding van allergenen.

hoi Tanja, ok ja ok er is verwezen naar het aip protocol. Maar goed: dat 95 procent van de mensen in landen met gejodeerd zout en een seleniumtekort in de grond met een onder- of overfunctionerende schildklier onderliggende autoimmuunproblemen heeft: dat is toch even wel een ander plaatje voor mij in elk geval. Uiteraard: vanaf het moment dat mensen niet meer allergisch of intolerant op dingen reageren, dan is het tijd om de touwtjes te laten vieren. Toch is het vaak wel zo met autoimmuniteit dat als je eenmaal een drempel over bent gegaan, dat de gevoeligheid blijft. En mensen met hashimoto kunnen door de bank genomen standaard beter voor hun leven uit de weg blijven bij gluten, melkprodukten en soja. Uiteraard zijn er individuele verschillen.

Lievergezond, je kan schrijven wat je wilt maar je blaast alleen maar van je af en wist weg wat er geschreven wordt. Je wilt duidelijk niet lezen wat veelvuldig voor je neus neergezet wordt.

Je pakt dit wederom anders op dan er staat. Dat bedoel ik met begrijpend lezen. Je doet niets met alle dingen die aan jou gericht zijn omdat je vast wilt houden aan de ziektebeelden.

Je weet veel, je kennis is duidelijk enorm, je deelt dit maar je mist toch echt 3 dingen, te weten het begrijpend lezen en het keihard open en eerlijk naar jezelf kijken, of in ieder geval zie je de optie van het anders naar jezelf kijken over het hoofd, alsmede dat het ook wel eens kan zijn dat jouw informatie niet altijd de juiste is.

Nogmaals, ik laat het hierbij want de cirkel blijft maar rondgaan en er zit duidelijk geen verbetering, begrip of eindpunt in.
Er is je op het forum al meermalen iets uitgelegd wat je niet wilt of kunt inzien. Ooit kom je wellicht wel op dat punt. Het zaadje zal mogelijk ontkiemen. Ik hoop het van harte!

hoi Heksje, als ik in jouw ogen niets of in jouw ogen niet de juiste dingen doe met de dingen die jij aandraagt noch met jouw beeld en dat van Mike van mij dat ik vast wil houden aan ziektebeelden wil dat nog niet zeggen dat niet begrijp wat jullie schrijven.

Lievergezond, na opnieuw een rondje altijd zoeken en nooit vinden van jouw kant heb ik ook wat gevonden voor jou:

Hypochondria is often characterized by fears that minor bodily or mental symptoms may indicate a serious illness, constant self-examination and self-diagnosis, and a preoccupation with one's body.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hypochondriasis

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan