School

Danielle, ik heb ook eentje van 7 die school sinds kort saaaai vind en heb daar ook echt moeite mee. De school heeft gelukkig wel leuke projecten, maar vooral de ochtenden worden alleen aan taal en rekenen besteed. Ze doet het heel goed op school, maar dat wordt eigenlijk afgestraft door extra werk, want dan mag ze plusboekjes of vervolgwerkjes gaan doen, omdat ze zo snel klaar is.

Ze zou het liefst de hele dag knutselen (zegt dat ze later kunstenaar wil worden), klote leerplicht. Die van 4 gaat alleen de ochtenden, dat vinden de juffen gelukkig prima, die zijn ook nog van de oude stempel. Ik ben wel de enige moeder die dat doet.

Oh ja, beetje off topic, maar laatst kwam die van 7 thuis en vertelde dat ze op school in het boekje over het menselijk lichaam had gelezen dat je van boter dik wordt ( :evil: ) . Hoe gaan jullie met dit soort desinformatie van school uit om? Zouden jullie dat bespreken met de leerkrachten? Ik heb maar gezegd dat niet alles wat in boeken staat of de juf verteld waar is en ze zelf moet blijven nadenken. En dat mama dan wel heel dik zou moeten zijn, en zij zelf ook want zij zit al vanaf baby met de lepel in de botervloot te scheppen.

Quote:
Thuisonderwijs....

http://kiind.nl/articles/519/Haaldewereldbinnenmetthuisonderwijs.html

Leuk programma voor thuisonderwijs...

http://weefolkart.com/content/homeschool-companion-guides

Mijn hoogbegaafde vriend deed aan thuisscholing. Je zou het niet zeggen maar deze onderwijsconstructie heeft zijn EQ aardig opgegekrikt. Hij is nu veel socialer dan toen hij nog naar 'school' ging. School maakt menig kind ziek en asociaal :twisted:

Thuisscholing geeft rust en een hoog leerrendement.

*Het schijnt dat je ongeveer 15% van wat je op school leert, daadwerkelijk onthoudt. Het zou fijn zijn als je dan ook maar 15% van de schooluren daadwerkelijk hoefde te volgen, hoeveel speeltijd (=leertijd) bleef er dan wel niet over voor een kind.

*Als ik mijn broertje help met zijn huiswerk snapt hij het in no-time en heeft hij het zo klaar, maar als hij zich alleen door een boek moet heenworstelen snapt hij het niet en leest alles mechanisch, stampt het in z'n hoofd zonder te weten waar het echt over gaat.

*In gesprekjes met mijn oudere middelbare schoolleraren, hebben ze mij steeds verteld hoezeer het eindexamenniveau de afgelopen jaren omlaag is gegaan. Ik zat op de Havo en voor onze eindexamentraining deden wij Mavo opdrachten uit de jaren '80. Op die manier zaten we iets boven het huidige Havo niveau en haalden we met gemak onze examens.

Nederland wil heel graag een kenniseconomie zijn en iedereen moet het liefst een HBO diploma hebben. Maar wat is de waarde van dergelijke diploma's als er voortdurend gesleuteld wordt aan de eindtermen?

*Hier in België gaan de kindjes vanaf 2,5 naar school (gebrul aan de schoolpoort verzekert) en moeten ze vanaf groep 3 (6,5 jaar oud) elke dag huiswerk maken! Dus als dan eindelijk de bel gaat, kun je nog niet buiten spelen.

Tragisch.

Inderdaad tragisch. Over huiswerk op de basisschool gesproken, toen ik op de basisschool zat kreeg ik vanaf groep 7 huiswerk (1 keer in de week, stelde niks voor). Nu, 6 jaar later, is dat vanaf groep 5 en de hoeveelheden zijn flink vermeerderd. Dit weet ik doordat ik broertjes op de basisschool heb zitten. Zo zie je dat ze daar steeds jonger mee beginnen :(. Ook moeten ze steeds meer en vroeger spreekbeurten maken.

Ik begrijp daar niks van hoor. Juist in de les moet je toch leren, niet thuis lijkt me. Toch apart, dat het leerniveau wel daalt, maar dat kinderen steeds meer huiswerk krijgen. Misschien te vergelijken dat er meer afvalmethodes zijn dan ooit, terwijl de mensen steeds dikker worden. Mijn dochtertje hoeft voorlopig nog niet naar school, ben benieuwd hoe het over een aantal jaren is.

Ik hoorde laatst van een buurvrouw dat haar zoon (groep 7) geschiedenisboeken mee naar huis krijgt om zelf door te lezen. Door de grootte van de klas was er geen tijd meer om de geschiedenislessen in de klas te behandelen. Niet eenmalig, maar structureel.

Dan is er toch ook iets structureel mis met het gewone onderwijs?

hoi Manon, school is wat mij betreft net zoiets als de ziekenzorg die niet beter weet dan vergiftigen, snijden en branden: zowel school als genoemde ziekenzorg worden enerzijds verplicht gesteld en anderzijds als men dan echt meer thuis gaat doen aan onderwijs of als men probeert gezondheid te bereiken volgens de wetten van de natuur (ipv ertegen in gaan of te onderdrukken), dan is het huis ineens weer te klein.

Geschiedenisles is volgens mij 1 grote brainwashcursus verder, die boeken zou ik thuis ook niet gaan lezen.

Helaas heb ik ook een studieschuld, ben nog wel even bezig met afbetalen. Toch val ik niet in het schapensysteem gelukkig! Vriend gelukkig geen schuld. Dochterlief gaat er ook geen krijgen, wij betalen de studie t.z.t, aangezien je alleen nog maar een lening kunt krijgen bij de DUO.

Ik heb er genoeg problemen mee gehad. Elke keer als ik belde kreeg ik weer andere info. Ook kreeg ik soms verkeerde bedragen overgemaakt, die ik later weer terug moest betalen. Inkomen van ouders werd berekend, en dat is ook meerdere keren verkeerd gegaan. Uiteindelijk nog veel geld teruggekregen. En 3 jaar na afstuderen opeens een bericht dat ik teveel heb verdiend en een deel van het OV moet terugbetalen...

San, dramatisch is dan wel het goede woord inderdaad.

Je meent ergens vanuit te kunnen gaan en dan ineens dergelijke berichten achteraf.

Zijn daar geen rechtzaken over geweest?

Je kunt toch niet zomaar achteraf geld gaan vorderen?

Blij dat ik er vanaf ben (behalve die afbetaling dan nog een tijd). Nee, het werkt net zo als de belastingdienst: na een aantal jaren doen ze opeens een berekening, en kun je zulke berichten verwachten. Het zal best dat ik teveel verdiend heb, maar waarom doen ze er ruim 3 jaar over om mij dat te melden?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan