School

@ DenniS: ook uit de commentaren onder het artikel blijkt weer dat er kennelijk niet op een vaste manier gewerkt wordt in Finland (sommige kinderen gaan eerder naar school, hebben toch echt wel testen en langere dagen). Ik kwam dit eerder tegen in reacties op een artikel van, ik meen, True Activist.

Wat mij betreft is het duidelijk dat ze een aantal dingen in Scandinavische landen, en dan met name Finland, (veel) beter doen dan wij en andere Europese landen.

Wat ik hier ook uit haal is dat leerkrachten er beter opgeleid zijn.

Vanuit diverse gesprekken die ik heb gehad met (ex-) PABO studenten blijkt dat het toch een beetje een armzalige bende is. Maar dat is volgens mij ook wel op te maken uit het gebrek aan kennis bij het gemiddelde kind, de gemiddelde student en de gemiddelde volwassene. Al wil ik natuurlijk niet de schuld hiervan volledig bij leerkrachten leggen.

 
'School' is naar mijn idee een wel erg breed begrip. Na het middelbaar onderwijs leer je meer in een specifieke richting, een richting die jij interessant vind, of voor een bepaald beroep, dit kan zeker wel leerzaam zijn.

Ik moet zeggen dat ik inderdaad veel ben vergeten van wat ik heb geleerd op de basisschool en de middelbare school. Ondanks dat heb ik er wel een hele leuke tijd gehad. Ik heb veel vriendinnen gemaakt, maar ik denk dat ik ook heb geleerd om met veel verschillende soorten mensen om te gaan, ook mensen die mij niet liggen. Doordat ik de leerstof niet altijd interessant vond heb ik ook geleerd om dingen te doen waar ik geen zit in had, iets wat je echt wel vaker in het leven zal moeten doen. Daarnaast vind ik dat je bepaalde algemene informatie gewoon moet weten. Aardrijkskunde, geschiedenis, Nederlandse literatuur, economie, Engels, Duits, biologie en noem maar op. Ik ben het er wel mee eens dat deze informatie eenzijdig is, en het zou absoluut aangevuld moeten worden met andere vakken (medidatie, voeding etc.).

Huis school lijkt mij niet geschikt voor elk kind. Ik had toch al rond mijn elfde dat ik meer zelfstandig wou worden, en me meer van mijn ouders afzette. Wat volgens mij een vrij natuurlijk proces is. Had er niet aan moeten denken om tijdens mijn puberteit thuis te moeten zitten.

 
Citotoetsen voor peuters van twee!

https://decorrespondent.nl/1507/Cito-toetsen-voor-peuters-van-twee-moeten-we-dat-willen-/67843776165-0c00c2ea

 
Met een mooi tegengeluid van Margot Meeuwig:

Quote:
Kinderen aan de hand van een educatief programma volproppen met woordjes en voorbereidende rekenvaardigheden haakt helemaal niet aan bij de natuurlijke manier van leren van jonge kinderen. Je kunt veel beter hun aangeboren nieuwsgierigheid aanwakkeren en ze leren zélf en met elkaar na te denken over alles wat hun nieuwsgierigheid opwekt.

Waar komen schaduwen vandaan? Hoe klinken verschillende materialen? Hoe kom je van zitten tot staan? Wat is groeien? Daar moet je vervolgens mee aan de gang gaan – dansend, zingend, kleiend, tekenend, kijkend en bouwend.

Kennis moet je op deze leeftijd, aldus Meeuwig, met je zintuigen verwerven en verwerken door ermee te spelen of iets te creëren. Dit is dé manier om kinderen voor te bereiden op de basisschool. Succes op die basisschool zal niet vallen of staan bij die paar woorden die je extra hebt geleerd. Het zit hem volgens haar in zaken als: zelfvertrouwen, concentratie, motivatie, samenwerken, nieuwsgierigheid en leergierigheid.


 
http://www.metronieuws.nl/binnenland/2015/01/het-leenstelsel-gaat-door-maar-wat-nu

En nu krijg je dit er nog bij. Ik moet nog vier maanden naar het voortgezet onderwijs en dan zit het erop. Ik heb geen flauw idee wat ik hierna wil studeren.

De zogenaamde studie keuze begeleiding is sowieso bagger. Begeleiding van een 21-jarige decaan, nou dat helpt veel zeg. De decentrale selecties maken het ook niet makkelijk.

Stel je hebt je studie gevonden, dan nog is het niet zeker dat je wordt aangenomen.

Hebben jullie nog persoonlijke ervaringen en advies voor het kiezen van een studie?

 
Ik kan mezelf denk ik wel een ervaringsdeskundige noemen; ik heb vier studies gevolgd en geen daarvan afgerond. Inmiddels heb ik het idee dat ik een auto-didact ben en dus niet zoveel kan met institutionele opleidingen, maar wellicht ga ik nog een of andere gezondheidsstudie o.i.d. volgen.

Qua advies... Nee, niet zonder meer van je te weten. Wat drijft je? is de eerste vraag die dan naar voren komt.

 
Volgens Toyota kun je met 5x "waarom" achter elke behoefte komen.

 
De waarom vraag is wel een goede. Ga eens de rust opzoeken en vraag dan aan je zelf wat je passies zijn. Laat je onderbewustzijn antwoord geven. Misschien krijg je een heel concreet antwoord, waarschijnlijk meer een aandachtsveld. Ik ben ook wel eens naar een bedrijf toegegaan om te vragen of ik daar mocht werken/ soort stagelopen om te snuffelen.

Als je nergens opkomt (????kan dat??) , kun je altijd nog wat nuttigs gaan doen, bv bio tandarts worden.

 
Quote:
Hebben jullie nog persoonlijke ervaringen en advies voor het kiezen van een studie?


Heb ook nooit geweten wat ik wilde. Havo op mijn sloffen maar was totaal niet gemotiveerd. Achteraf was het handig geweest iets te kiezen waar ik nu op voort had kunnen borduren.

Alles wat naar onzin banen (alles wat de maatschappij niet dient) leidt valt voor mij al af.

 
Interessante topic! Hier past mijn vraag ook wel ipv weer nieuwe topic openen.
De laatste tijd heb ik steeds meer discussie met de school van mijn zoontje. Hij zit op een openbare school maar zij houden zich heel erg vast aan de Cito. Kleuters krijgen al 2x per jaar de Cito en die Cito is oh zo belangrijk voor de leerkrachten en directrice!
Mijn zoontje maakt deze Cito steeds onvoldoende ( soort van faalangst speelt bij hem waarschijnlijk een rol) want thuis weet hij zoveel. Sterker nog mijn man en ik zijn steeds verbaasd over zijn nieuwe kwaliteiten. Hij pikt snel op en vraagt ook enorm veel.

Wij willen hem misschien naar een vrije school brengen elders in de stad.
Zijn er hier ouders die hun kinderen op een vrije school hebben en wat is jullie ervaring?
 
@ Sampjes

Heel herkenbaar verhaal dat het onderwijzend personeel zich aan een bepaalde basisstructuur vasthoudt en er zich paniekerig aan vastklampt. Het is een uitdaging om ook binnen het onderwijs ONDERNEMEND bezig te zijn.

Overweeg je misschien een Steinerschool ?

Sluit de manier waarop men je zoontje alles aanbrengt wel aan bij de manier waarop hij het beste leert ? Misschien is hij visueel en niet auditief ingesteld. Deze eigenschap past bij rechtsgeoriënteerde kinderen die beter leren d.m.v. beelddenken. In dat geval dient het onderwijsprogramma hierop te worden afgestemd.

Zelf heb ik onze zoon in groep 3 laten testen door Eureka in Leuven die advies uitbrengen aan ouders van kinderen met leerproblemen bij een normale intelligentie.

Nu blijkt de eerder gestelde diagnose bij hem niet (volledig) te kloppen.

Hier al zitten spitten in de Kernvisiemethode die ontwikkeld werd voor kinderen die speciaal voor rechtsgeoriënteerde kinderen met eigenschappen van dyslexie ontwikkeld werd. Bijgaand link die deze methode nader uitwerkt. Er wordt ook aan faalangst uitgebreid aandacht besteed.
http://www.kernvisiemethode.nl/coaching/andere-methodes

Zijn er trouwens ouders die ervaring hebben met deze methode van kennisoverdracht ? Hier altijd benieuwd naar ervaringen op dit vlak.
 
Wat drijft je? is de eerste vraag die dan naar voren komt.
De waarom vraag is wel een goede. Ga eens de rust opzoeken en vraag dan aan je zelf wat je passies zijn. Laat je onderbewustzijn antwoord geven. Misschien krijg je een heel concreet antwoord, waarschijnlijk meer een aandachtsveld. Ik ben ook wel eens naar een bedrijf toegegaan om te vragen of ik daar mocht werken/ soort stagelopen om te snuffelen.
Als je nergens opkomt (????kan dat??) , kun je altijd nog wat nuttigs gaan doen, bv bio tandarts worden.






Van jongs af aan heb ik altijd iets met sport gehad. Als ik terug kijk, dan herinner ik me dat mijn moeder mij twee keer per week naar een gymzaal bracht en ik twee uurtjes ging turnen, trapeze zwaaien etc. Die jaren waren het leukst. Zo rond mijn 10e begon ik met voetbal. Daarna basketbal. En rond mijn 14-15 begon mijn interesse voor het menselijke lichaam, gezondheid en voeding. Nu doe ik aan krachttraining.
Mijn aandachtsveld is een beetje vaag. Dit zijn mijn interesses: krachttraining, het menselijk lichaam, gezondheid, voeding, neurowetenschap, nonfictie boeken lezen... het is niet iets specifieks.

Heb ook nooit geweten wat ik wilde. Havo op mijn sloffen maar was totaal niet gemotiveerd. Achteraf was het handig geweest iets te kiezen waar ik nu op voort had kunnen borduren. Alles wat naar onzin banen (alles wat de maatschappij niet dient) leidt valt voor mij al af.

Dat sowieso. Als ik bv personal trainer wil worden, verdien je er echt niet voldoende mee om rond te komen tenzij je online-coacht maar dat is voor mij voorlopig te ver weg. Als ik voeding op hbo ga studeren... vul maar aan.
Ik ga mij inschrijven voor Fysiotherapie want je moet voor 1 maart ingeschreven staan. Maar het is wel een decentrale lotingsstudie en de kans is klein dat ik word geloot. Tja, ik kan het proberen. Ik kan nog een 2e en 3e studie keuze aangeven zolang het maar voor 1 mei is, maar geen decentrale studie meer. Gelukkig willen mijn ouders mij financieel wel helpen; het is echt klote voor degenen die niet weten wat ze willen en geen financiele hulp hebben met dit onderwijssysteem.

Ik wil geen fysiotherapeut worden maar de opleiding fysiotherapie zal mij wel later van de gemiddelde personal trainer scheiden.
Daarnaast later nog een personal trainer & voeding cursus volgen zodat ik het als beroep mag uitoefenen. Een eigen (online)business beginnen.

Ik ga trouwens ook een aanvraag bij de gemeente doen om een calisthenics/fitness-parkje te laten bouwen. Er zijn al zes fitness-parkjes gebouwd in Nederland maar nog niet één in overijssel. Dit komt dan op mijn cv te staan. Zo kan ik mijn passie uitoefenen en later mensen in deze parkjes trainen. Dat is mijn visie, datgene wat ik het liefst in de komende 5 jaar zou willen verwezenlijken.
 
John Taylor Gatto over allerlei succesvolle personen, die weinig of geen scholing hebben gehad en die onze wereld hebben veranderd:



Hier Gatto over het werkelijke doe achter scholing:



Mike
 
Tolunay,

Ik zou als ik jouw was nu al een opleiding tot fitness coach of zo gaan doen, gewoon een algemene en dan het laagste niveau. Een oudhuisgenoot uit een studentenhuis die ook van krachttraining houd heeft dat ook gedaan. Hij kan zelf de universiteit goed aan en hier was hij in een paar maanden mee klaar en hij heeft het naast zijn gewone studie gedaan. Daarmee heeft hij een baantje in een fitnesscentrum hier genomen. Je doet zo al wat ervaring op, je komt er echt achter of het ook leuk is als werk en niet alleen als hobby, je hebt iets meer voorsprong bij het vinden van een bijbaan ten opzichte van klasgenoten en eventueel verdient het ook nog meer dan achter de kassa zitten of orderpicken of andere bij-/zomer- baantjes waar je niks voor nodig hebt.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Berichten
551.669
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan