School

Want welke oncoloog zal ingaan op stoffen als BPA, Teflon, phalaten etc als hij iemand spreekt met kanker ? Misschien dat roken en soms alcohol worden genoemd maar heel veel kennis komt gewoon niet door omdat men liever informatie leest over nieuwe geneesmiddelen die weer getest kunnen worden op de volgende groep mensen die bij hun aanklopt. Eigenlijk zou hier een rol zijn voor het onderwijs. We leren van alles waar we in de praktijk weinig mee doen maar praktische kennis over toxines en hormoonverstoorders wordt niet van jongs af aan bijgebracht.

Het onderwijs zou veel meer moeten worden afgestemd op het echte leven. Toen ik destijds van de middelbare school kwam was mij niets geleerd over zaken als belastingaangiftes, je eigen bedrijf starten, de type hypotheken en verzekeringen, welke vetten gezond waren, welke stoffen nadelig voor je gezondheid waren etc etc. Gewoon dingen waar je elke dag iets aan heb. En is er dan eens een schoolontbijt dan gaat de overheid in zee met multinationals en supermarkten die weer hun margarines, bioidustrie produkten en zoet beleg promoten.

http://www.foodlog.nl/artikel/schoolontbijt-gekaapt-door-voedingsindustrie/allcomments/ http://www.leefbewust.com/columns/201115.html
 
Ik kan heel goed leren, maar ik moet er wel het nut van inzien. Ben ik ergens enthousiast over, dan sla ik kennis met gemak op. Dingen domweg of stomweg uit een boekje leren om een goed cijfer te halen? Bah!
Mijn interesse gaat vooral uit naar processen en het leuke is dat je overal processen vindt: in organismen, in fabrieken, in de samenleving, enz. De drijfveer is hierbij de nieuwsgierigheid naar hoe het werkt. School heeft hier weinig aan kunnen bijdragen, mede omdat de geboden stof lang niet altijd op het juiste moment aangereikt wordt. De mens, en vooral het kind, is gericht op leren, maar wel op dat wat in het individu "aan de beurt" is en niet wat een gezaghebbende voor een klaslokaal vindt dat er geleerd moet worden.
 
Alsmaar moeten presteren, alsmaar druk op de kinderen. Deze maatschappij gaat ten onder aan stress.
Deze lerares was het er niet mee eens en hield vast aan haar principes: http://demonitor.ncrv.nl/onderwijs/kleuterleerkracht-de-onderwijsmethode-heeft-me-mijn-baan-gekost
Jammer, want daarmee maakt ze ook ruim baan voor de prestatie-methode. Al snap ik het wel want vechten tegen de onderwijsreus en de overheid is ook iets wat teveel stress oplevert.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Berichten
551.669
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan