Bestaat er zoiets als een ideale tandarts? Ik heb hem gevonden! Vorige maand deed ik mijn maandelijkse lezing + diner in Het Ketelhuis in Eindhoven. Deze keer ging het over het gebit. In de zaal zaten Peter Dros en zijn vrouw Nini Kalisvaart. Ik merkte tijdens de lezing al dat ze op mijn hand waren en we hebben naderhand uitgebreid nagepraat en de intentie uitgesproken om snel af te spreken.
Gisteren was het zover. Samen met mijn vriendin ben ik naar Peter en Nini geweest.
Peter Dros is een biologische, holistische tandarts in Kerkdriel, die op de hoogte is van het gedachtengoed van Weston Price, maar ook werkt volgens de zeer gedegen methodes van de Duitser Johann Lechner.
Nini Kalisvaart werkt ook volgens de principes van Lechner en doet zijn Preventest en Mindlink. Over deze laatste zo dadelijk meer, maar nu eerst naar wat Peter aantrof in mijn gebit.
8 maanden geleden meldde ik met trots dat Henny Solleveld een laag secundair tandbeen aantrof in een kies rechtsboven. Peter was hier zeer benieuwd naar, maar helaas moest hij constateren dat de kies morsdood is en verwijderd zal moeten worden. Deze kies vormt een gigantische ontstekingshaard, die zelfs al tot in het bot is doorgedrongen. Ik ga ervan uit dat Henny wel degelijk de remineralisatie van deze kies heeft gezien, maar nu, 8 maanden later, is daar geen spoor meer van te zien. De kies blijkt uiteindelijk toch niet levensvatbaar en moet eruit. Dit gaat waarschijnlijk volgende week al gebeuren. Mogelijk is de ontsteking overgeslagen op een kies ernaast, we zullen zien of deze wel of niet levensvatbaar blijkt.
Peter heeft ook een theorie over waarom deze kies in een verder gezond en sterk gebit dit lot treft. Volgens hem heeft het te maken met een witte composietvulling in een kies aan de linkerkant die niet goed genoeg op maat is geplaatst, waardoor deze iets te hoog is komen te staan. Witte vullingen worden hard en slijten minder snel door kauwen dan de zachtere amalgaamvullingen. De getroffen kies is door het verstoorde kauwoppervlak blootgesteld aan voortdurende overmatige druk, waardoor hij er uiteindelijk aan is gegaan.
Gistermiddag en -avond hebben we uitgebreid nagepraat met Peter en Nini en Peter voegt een nieuw inzicht toe over het ontstaan van caries: niet alleen slechte voeding, maar ook overbelasting door malocclusie (slechte kaakaansluiting) kan caries veroorzaken. Aan mijn gebit is te zien dat het niet lijdt aan ondervoeding, maar helaas wel aan malocclusie. Dit heeft me uiteindelijk deze kies gekost en mogelijk de kies ernaast ook, maar dat weten we zodra Peter de kies gaat trekken.
Peter en Nini offerden speciaal voor mij en mijn vriendin hun vrije zondag op. We werden ook getrakteerd op de Preventest en Mindlink door Nini. Bij mij rolden hier geen voedingstekorten uit, met uitzondering van kurkuma, dat ik dus niet alleen moet eten (ik was natuurlijk al gek op curry's!), maar ook moet slikken als supplement. Het mooie van de door Lechner ontwikkelde Preventest is dat eindelijk in de diagnostiek ook wordt meegenomen dat er stoorvelden kunnen worden veroorzaakt door het gebit. Uit mijn test bleek overduidelijk dat mijn immuunsysteem momenteel overuren draait door de ontsteking die mijn dode kies veroorzaakt. Het kan dus interessant worden als de kies eruit is en ik enkele weken later opnieuw de test onderga om te zien of mijn systeem dan meer tot rust is gekomen. Naar alle waarschijnlijkheid zal dat het geval zijn, maar we zullen zien. De ontsteking die ik heb, is een zogeheten laaggradige ontsteking. Dat is een ontsteking die je niet voelt in de vorm van pijn, maar die wel voortdurend onderhuids aanwezig is.
Het mooie van de werkwijze van Nini is dat ze via Mindlink ook de psychische/emotionele component kan meten en behandelen. Soms is bepaalde problematiek psychisch, soms is deze somatisch, soms is deze psychosomatisch. Zelfsaboterende mechanismes kunnen worden blootgelegd. Wil ik eigenlijk wel gezond zijn en helen? Wat is de onbewuste boodschap die ik aan mijn cellen meegeef? Uit mijn test bleek dat ik als persoon sterk in mijn schoenen sta, ik mag er van mezelf zijn (I am), maar als ik het gevoel heb dat ik niet begrepen word, dan kies ik voor verveling (ik haak af en doe niet meer mee), voortkomend uit eenzaamheid. Klopt als een bus!
Ik heb nooit eerder een koppel gezien dat zo allesoverstijgend denkt en handelt en ik kan Peter en Nini dan ook van harte aanbevelen. Weston Price constateerde al dat het gebit de graadmeter is van de totale gezondheid van de persoon en het is goed dat Johann Lechner, tandarts uit Munchen, een systeem heeft ontwikkeld dat niet alleen het gebit als uitgangspunt heeft, maar ook de rest van het lichaam EN de geest en dat Peter en Nini hiermee werken. Daarnaast zijn het ook nog eens twee heel erg aardige mensen, die meteen vertrouwen weten te wekken. Het meest indrukwekkend aan hen vind ik nog wel hun nuchterheid, geaardheid en directheid. Peter lijkt qua karakter precies op mij: geen bullshit en recht voor zijn raap.
Jammer voor die kies van mij, maar zoals mijn vader altijd zegt: een gebroken been is erger!
Mike