Secundair tandbeen

Ik weet het ook niet Lievergezond. Als de kies ontstoken is al ruim 2 jaar en zich steeds pusbultjes vormen in het tandvlees lijkt me dat ook niet zo best, dan schijnt zo'n kies dood te zijn, zenuwen door ontsteking kapot gemaakt. De kaakchirurg in het ziekenhuis vertelde me dat ik een wortelkanaalbeh. moest ondergaan, mijn bio-hol. tandarts zegt me dat het een infectiehaard is die niet vanzelf overgaat en de dode kies eruit moet, omdat het anders het bot/andere kiezen kan aantasten. Wat is wijsheid, naar nog een andere tandarts gaan? Volgens mij zit ik al bij een goede.

 
Quote:
Als de kies ontstoken is al ruim 2 jaar en zich steeds pusbultjes vormen in het tandvlees lijkt me dat ook niet zo best


hoi Tanja, nee misschien niet.

Je tandarts heeft het kennelijk over een dode kies.

Hoe ziet hij dat?

Als je neus ontstoken is met pusbultjes, dan laat je die toch ook niet zomaar amputeren?

Het is -dunkt mij- wel belangrijk dat een tandarts met goede meetapparatuur kan vaststellen of de kies echt 100% morsiedood is (of heeft je tandarts die?) voor die stappen zet zou ik zeggen.

 
Hij heeft geen meetapparatuur maar gebruikt kinesiologie, dat daar twee jaar geleden niet uitkwam dat het voor mij een balasting was is de reden dat de kies er nog zit. Je hebt gelijk dat je niet zomaar kiezen uit je lichaam moet verwijderen hoor, ik vind dat ook. Soms twijfel ik gewoon of ik er wel goed aan doe, omdat het zoals gezegd andere nog gezonde kiezen kan aantasten, misschien toch voor een third opinion nog eens bij een ander langsgaan.

Hij zegt dat door de ontsteking zoveel zenuwweefsel is aangetast dat de tand afsterft, ik voel ook geen pijn waar ik dat eerder wel een tijd heb gevoeld, dat schijnt het teken te zijn dat je kies is afgestorven:

http://www.salusi.nl/zenuwontsteking-kies-voorkomen-behandelen-genezen/

Lief van je dat je zo betrokken bent bij m'n kies.

 
hoi Tanja,
Quote:
misschien toch voor een third opinion nog eens bij een ander langsgaan.


Ja waarom niet?!

Ik zit zoals je misschien weet met eenzelfde euvel, daarom dat ik me met je moei :-)

Alleen Henny Solleveld heb ik naar mijn gebit laten kijken, maar die zag het niet goed aan mijn gebit op de rontgenfoto dat die kies waar ik pijn heb opspeelt, maar dat zegt niets.

(Ik had express verzwegen dat precies die kies pijn doet op regelmatige basis).

Ik heb soms kiespijn (nu niet) en sinusitis tegelijk (ik heb nog wel sinusitis).

En dan is onduidelijk wat nu precies wat veroorzaakt.

 
Ik weet dat je ook zo'n gevalletje aan de hand/mond hebt. Blijft een getob wat nu de beste keuze is in deze, wat ben jij van plan verder te ondernemen?

 
Quote:
een schroef in het kaakbeen... zal ook wel niet zo lekker zijn



In het boek van Ramiel Nagel staat dat zo'n schroef (onnatuurlijk) het tandvlees niet meer goed laat aansluiten tegen de wortel van tand of kies, dan heb je zgn een open pocket en wordt of kan het een broedhaard worden voor bacterien, en dat wil je ook niet.

Volgens mij schreef hij dat glasionomeer als vulmateriaal het beste is. Komposiet is vrij dicht. Je eigen kiezen/tanden hebben allemaal kleine kanaaltjes in de wortel waarheen de tand gevoed wordt vanuit de kaak. Ook hebben we een natuurlijk soort electriciteit in ons lichaam en bij komposiet schijnt het natuurlijke stroom niet te kunnen geleiden en bij glasionomeer lijkt het het dichtst op een echte tand met natuurlijke stroomvoorziening :!:

 
hoi Tanja, tja, ik hoop dat de ozontherapie die ik doe me helpt.

Ik heb trouwens twee maanden zitten ozoneren doen zonder ozon zonder dat ik het wist dan.

Ik kwam er afgelopen weekend pas achter dat de zekering in mijn ozonapparaat was gesprongen.

Dus feitelijk heb ik twee maanden zuurstoftherapie gedaan ipv ozontherapie (het ozonapparaat dat ik heb wordt gevoed door een zuurstofapparaat).

Ik heb ook de violet ray tegen mijn kies gezet gehad met een elektrode met een dieptewerking en daarvan voelde ik een soort pijn die ik normaal niet voelde en die pijn had ook uitstraling op naastliggende kiezen ineens die ik normaal niet voelde.

Maar die pijn is nu weg.

Niet dat ik er gerust op ben: want stel de pijn die ik voelde was van de uitwerking van een dode kies, dan zal die pijn net zo makkelijk weer terugkeren natuurlijk.

Dus ik blijf alert en sterk rekening houden met een kies die (ook?) niet meer te redden is, maar dan heb ik wel goede aanwijzingen nodig.

 
Quote:
Je tandarts heeft het kennelijk over een dode kies.

Hoe ziet hij dat?

Als je neus ontstoken is met pusbultjes, dan laat je die toch ook niet zomaar amputeren?


dat is niet hetzelfde, een tand heeft maar weinig doorbloeding en geneest gewoon trager en moeilijker.

 
Hoi Iklustvet, bedoel je: elke tand of kies (dood of levend) heeft van zichzelf maar weinig doorbloeding?

of: een dode tand of kies heeft maar weinig doorbloeding?

 
Quote:
Maar zijn witte vullingen dan zoveel beter als amalgaam? Dat vraag ik me al heel lang af.

En Mike, als je kies getrokken is, laat je er dan een implantaat zetten of gewoon een lege ruimte laten ? Want je hoort ook wel eens dat je door een gat ( daar waar de getrokken kies zat) in je mond ook weer anders gaat kauwen en dus misschien weer andere kiezen overbelasten ???


ALLE vullingen zijn beter dan amalgaam, simpelweg omdat kwik het meest giftige element op aarde is en je dit NIET in je mond wil hebben! Dat gezegd hebbende, zijn witte vullingen zoveel beter? Wat is beter? Elk lichaamsvreemd materiaal dat in je mond wordt gestopt hoort daar niet van nature thuis, dus het is altijd een compromis.

Witte vullingen hebben als nadeel dat ze snel hard worden en zich daardoor niet vormen naar de natuurlijke vorm van je kies. Een verkeerd geplaatste witte vulling links heeft mijn kies rechts de nek omgedraaid. Uiteindelijk komt het erop neer dat we ons gebit moeten kunnen toevertrouwen aan kundige tandartsen die geen kaaiwerk afleveren. In Peter Dros heb ik deze nu gevonden, maar voor mijn rechterkies is dit nu helaas te laat, die is overleden door prutswerk van mijn vorige tandarts. En dan te bedenken dat hij aan het vechten was voor zijn leven en zelfs al geremineraliseerd was!

Een implantaat is voor mij te laat, want er is geen bruikbaar bot meer om het implantaat in te bevestigen, want de infectie is helemaal tot in het bot. Dat wordt dus een gat waar ooit een kies heeft gezeten.

Tanja en Lievergezond, ik raad jullie aan om een second/third opinion in te winnen bij Peter Dros. Juliie weten dat ik niet zomaar met de een of ander hier op de proppen kom, ik ben een zeer kritische consument! Tanja, jouw tandarts heeft waarschijnlijk gelijk, de infectie kan doordringen tot in het bot, dat illustreert mijn verhaal ook en ook ik heb te maken met een dode kies. Of er dan wel of niet een wortelkanaalbehandeling nodig is, dat weet ik niet, daar zou je Peter dus naar moeten laten kijken.

Mike

 
Mike ben je niet bang als je geen brug om implantaat er voor in de plaats

zet, dat dan je hele gebit scheef gaat groeien. Ik heb zelf

ook een kies met een witte vulling, maar ik laat het in eerste instantie nog gewoon

zitten, omdat ik bang ben als ik die kies laat trekken, dat mijn gebit scheef gaat groeien.

Het cosmetische gedeelte telt voor mij dus ook zwaar mee, en zou het persoonlijk wel

erg vinden, als mijn gebit scheef gaat groeien.

 
zizou, Waarom zou je een kies met een witte vulling laten trekken?

Mike, met alle kennis van Price lijkt mij een wortelkanaalbehandeling wel het laatste waar we op zitten te wachten, als mijn kies niet al dood is, dan is hij dat erna en daarmee blijft het dan een belasting, ik snap niet dat ik dit van jou hand te lezen krijg eigenlijk. Maar je advies om eens bij Peter langs te gaan, al is het maar voor mijn gemoedsrust, zodat ik het gevoel heb er alles aan te hebben gedaan ga ik opvolgen.

 
Zizou, ik heb geen keus. Deze infectie kan zich uitbreiden en meerdere tanden of kiezen aantasten. Gevreesd moet sowieso worden voor de kies ernaast...

Mike

 
Tanja, ik heb geen witte vulling meer in de getroffen kies en ook niet meer in de kies ernaast, ze zijn eruit gevallen of opgelost/afgebrokkeld. Ik heb geen enkele keus, want ik zit met een vergevorderde infectie die hoe dan ook tot stilstand moet worden gebracht, want mijn complete immuunsysteem lijdt eronder.

Wat betreft de kwestie wel of geen wortelkanaalbehandeling, ik mis simpelweg de kennis hierover en spreek me dus ook niet voor of tegen zo'n behandeling uit. Ik adviseer je simpelweg om je goed voor te laten lichten door iemand die weet waar hij over praat en waar hij mee bezig is. Die persoon is Peter. Ik denk dan ook dat je er goed aan doet mijn advies op te volgen.

Mike

 
hallo Mike en Tanja, een vriendin van mij had ook een kies die met wortel en al niet meer te redden was: in elk geval ging die eruit. En haar tandarts heeft toch een nepkies teruggeplaatst zonder wortel en zonder brug. Iets cosmetisch dus, soort van vastgeplakt aan die andere kiezen erlangs. Prima oplossing voor haar, zo voelt zij het. Geen geslijp aan die andere naastliggende kiezen dus ook niet.

Ik hou die Peter Dros zeker ook in mijn gedachten als optie al wil ik nog even kijken wat mijn kies doet: of de pijn nog gaat terugkomen of niet.

Ik wil jullie en ieder nog dit meegeven i.v.m. de doorbloeding richting de kiezen: ergens hier op de site, hier dus https://www.fatsforum.nl/topic/tandinfectie/page/3 heb ik een passage aangehaald van een Amerikaanse tandarts die een heel simpel advies geeft daarvoor: q10-supplementen slikken. Trouwens ook slapen op een aardingslaken maakt bloed dunner.

 
Maar als ik het goed begrijp is deze Peter Dros een tandarts die gaatjes gewoon boort, en vult. Wat helemaal tegen de ideeën van Ramiel Nagel ingaat als ik het goed begrijp. Zeker het boren, dat is toch volgens Ramiel Nagel compleet onnodig ?

 
hoi Intuition, goed punt. Boren is niet alleen onnodig: het is ronduit schadelijk voor het voortbestaan van een tand of kies. Uit het hoofd uit Ramiel Nagels boek: 60 procent van de geboorde tanden of kiezen houden alleen al vanwege het boren blijvende schade aan het tandbeen over vanwege die schadelijke toerentallen van die boor in het tandbeen. Het is ook iets dat ik meteen kan begrijpen. We hebben het hier niet over dood hout, maar over levend bot waarin men boort. Tandartsen lopen soms ook lichamelijke schade op alleen al vanwege het continue vasthouden van een tandartsboor: het drilboorsyndroom heet het. Die toerentallen zijn niet gezond voor ons.

 
Ik heb het boek van Nagel vertaald en moet nu toch echt gaan ingrijpen. Nergens schrijft Nagel dat boren totaal onnodig is en ik weet niet hoe dit idee tot stand is gekomen. Hij schrijft uitsluitend dat er veel te grote gaten worden geboord en dat er met boren wordt gewerkt met hoge toeren, waardoor er onnodig veel gebitsschade optreedt. Nagel pleit voor boren met lage toeren en minder groot uitboren. Daarnaast beschrijft hij diverse alternatieve vullingen. Hij keert zich dus zeker niet faiikant tegen boren of vullen!

Mike

 
Hallo Mike, als iets schadelijk is, dan is het toch minstens ook onnodig? Brandsma kan in elk geval vullingen vervangen zonder te boren. Waar is boren dan nog voor nodig?

 
Brandsma kan alleen een vulling vervangen als er voor de oorspronkelijke vulling is geboord, dus waar hebben we het hier over? Brandsma is geen wonderdokter, hoor!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.142
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan