Naar mijn idee is koper een zéér onderschat mineraal. Ik heb wel eens gehoord of gelezen dat in Amerika de bevolking grotendeels een tekort heeft aan koper. Zoals je waarschijnlijk wel weet ben ik al jaren een volger van Tony P. en hij besteed er ook niet voor niets heel veel aandacht aan. Koper is een enorme sterke ontgifter (denk hierbij ook aan chlorofyl als kopercomplex) en koper helpt ook om de hersenfunctie te beschermen. Koper is ook belangrijk voor een goede werking van de zenuwen (verbinding).
Als je veel artikelen in Nederland over koper mag geloven, dan komt een koper tekort hier nauwelijks voor of is zeldzaam te noemen. Des te meer hebben steeds meer mensen hier wel last van hersenziekten. Toen er nog koperen waterleidingen waren, kwamen deze ziekten volgens mij ook minder voor. Of dit eventueel in verband staat met het een of ander, wie zal het zeggen? De opname van koper wordt trouwens geremd door zink en door een vitamine C inname van minimaal 1500 milligram per dag. Hoeveel mensen slikken tegenwoordig geen extra zink (zonder koper) en hoeveel mensen verhogen hun dagelijkse vitamine C inname wel niet (tot meerdere grammen aan toe)?
Een zink supplement zou je net zoals selenium over meerdere keren per dag kunnen verdelen, ook natuurlijk afhankelijk van het aantal mg zink per supplement. Zink is ook bij vele processen betrokken. Over inname van eventueel zwavel als MSM heb ik je nog niet gehoord. Zeker ook bij (chronische) pijnklachten een belangrijk mineraal.
Therapeutisch wordt selenium zelf tot 400 mcg ingezet, ook bij bv extreme vermoeidheid/uitputting en hersenmist (brain fog), iets dat veel bij vrouwen voorkomt. Volgen veel informatie zou boven de 600 mcg dagelijks inname van selenium schadelijk en averechts kunnen gaan werken. Tony P. denkt daar weer anders over en zegt dat selenium via een liposomaal (ingepakt in bv verzadigd vet) zonder gevaar of bijwerkingen in zelfs een hogere dosis veilig ingenomen kan worden.
Op zich denk ik dat selenium net zoals magnesium geen pijnstillende, maar spierkramp opheffende, dus ontspannende eigenschappen heeft. En tezamen misschien nog wel krachtiger?
Inname van een selenium supplement wordt vaak aangeraden op een nuchtere maag, ik denk dat dit te maken heeft met het dan niet hoeven te concurreren. Ook bv. een scala aan mineralen (sole) wordt aangeraden om op een nuchtere maag in te nemen. Selenium tezamen met jodium schijnt ook goed te combineren zijn. Logisch zou je kunnen denken omdat ze beide essentieel voor een goed werkende schildklier zijn.
Heftige menstruatie wordt zeker vaak in verband gebracht met een schildklierprobleem. Men spreekt dan van een hypothyreoïdie, een trage of langzaam werkende schildklier die te weinig hormonen aanmaakt. De schildklierfunctie is hierbij ook weer afhankelijk van een balans tussen mangaan en jodium en een tekort van beide kan dus hypothyreoïdie veroorzaken.
Mangaan en boron (borax) zijn trouwens ook twee onderschatte mineralen. Zitten deze nog wel voldoende in de bodem of in voldoende mate in voeding?
Mocht je je daadwerkelijk blijven afvragen hoe een ontregelde of ontstoken schildklier kan ontstaan, waar heel veel vrouwen trouwens last van hebben, ga dan misschien ook eens denken aan nano vergiftiging (iets waar Tony P. constant op hamert). Mocht je zijn visie over deze materie gaan bevatten en niet meer uitsluiten, dan kun je daarin misschien veel antwoorden vinden. Ik sluit zelf al geruime tijd niet meer uit, dat o.a. nano vergiftiging wel eens daadwerkelijk de grote veroorzaker kan zijn van vele ontstane ziekten of slecht werkende en uitgeputte organen.
Heeft ooit iemand op deze forum zich wel eens afgevraagd waarom er in zoveel supplementen silicon dioxide toegevoegd is? Is dit daadwerkelijk alleen als antiklontenmiddel? Zijn daar geen andere alternatieven voor te vinden en is dit in een gesloten capsule echt noodzakelijk? Waarom vind je dit antiklontenmiddel ook bijna altijd terug in supplementen van tabletvorm? Heeft een supplement in tabletvorm een antiklontenmiddel nodig dan?
Voor de geinteresseerden! In de volgende podcast van Tony P. Deel 1 tot 1:46:00 uur komt nano vergiftiging, selenium, een toevoeging in supplementen (excipients) als silicon dioxide regelmatig ter sprake. Mocht je het kunnen opbrengen hier aandachtig naar te luisteren en daarbij aantekeningen te maken, dan vraag ik me af of je daarna nog onschuldig kan denken over bv. silicon dioxide. Ook maakt Tony zijn visie duidelijk over de ziekte van Lyme (rond 1:33:00) en transsexuelen (rond 1:40:00)