Binc, als je stress hebt ga je vet opslaan, vooral op de buik. Dat komt door het hoge cortisolgehalte in je bloed.
Als je van al die stress uitgeput raakt, zet het lichaam de schildklier op een laag pitje, het doet alles om rust te krijgen.
Als ik ergens mee wil stoppen, dan hou ik dat wel in gedachten maar zet er geen druk op. Op een dag is het zover, stoppen gaat dan ineens gemakkelijk. Zit je eenmaal goed in de stopmodus, dan is het wel handig om alles wat met roken te maken heeft weg te doen, uit het zicht, uit je huis. Ik ben heel lang geleden met roken gestopt en heb jaren later wel een enkele keer een sigaret gerookt, of een stukje ervan en raakte niet opnieuw verslaafd.
Ik las ergens een tip om te zien of de supplementen nodig zijn en hoeveel je er dan van nodig hebt. Dat ging over zink, maar ik heb gemerkt dat het ook voor selenium, molybdeen, magnesium enz. opgaat. Gewoon proeven. Bijt een stukje van een pil af of maak een capsule open en neem er een beetje uit. Smaakt het goed, dan is het prima. Is het te veel, dan smaakt het vies. Voorbeeld bij magnesiumchloride: enkele korreltjes daarvan smaken heel lekker zout, wat mee wordt bitter.
Jodium doe ik altijd transdermaal, dan regelt het lichaam de opname. Ik Keltisch zeezout zit niet zoveel jodium meer in verhouding tot andere mineralen, simpelweg omdat jodium verdampt, zelfs dwars door plastic heen. Ik had hierover al eens iets willen schrijven onder de titel: Wo ist mein Jod, verdampt(!) noch mal. ;-)