Selenium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Liesje, die waardes die gemeten worden en voldoende lijken te zijn neem ik persoonlijk voor wat het is. Haaruitval kan inderdaad een symptoom zijn bij een te traag werkend schildklier, vaak ook met broze nagels.

Ik heb jodium van Biotics via internet. per druppel 75 mcg jodium (kalium jodide).
Ik ga eens zoeken wat het verschil is tussen witte en bruine.

Dit wordt blijkbaar sneller en beter opgenomen dan gewone jodium. volgens Biotic -site

In 1880 maakte een Franse arts genaamd Jacques Lugol een oplossing van 5% elementair jodium in een 10% oplossing van kaliumjodide.

Dus niet alleen kaliumjodide.

Tja Ben, suggereer je dan dat alleen kaliumjodide niet goed zou zijn? Ik ga in ieder geval nu een druppel nemen, eens kijken of die haaruitval stopt.

Dat suggereer ik niet, was meer met betrekking tot eventueel het verschil in kleur.

Het snelste en best opneembare jodium schijnt nascent jodium te zijn. Doen mensen ook wel eens onder de tong.

En als je dat onder de tong doet, ruikt dat dan ook zo sterk als dat je in een glas doet? Ik vind het echt stinken hoor.

Wasknijper? Ik heb zelf geen moeite met de geur. Heb de nascent versie in het verleden wel gebruikt, maar kan me niet meer herinneren of deze vorm minder ruikt.

Het smaakt verder niet echt zo naar als dat het ruikt. Dus wat dat betreft is het wel te doen denk ik.

Van jodium krijg je ook meer eetlust denk ik?
Vandaag eet ik mezelf een slag in de rondte geloof ik.

Moet er wel bij zeggen dat ik vaak weinig eetlust heb. Gewoon eten 1 tot 2 keer per dag. Maar vandaag wel veel trek.

Het eten van 4 of 5 paranoten elke dag, zou toch voldoende moeten zijn, om genoeg selenium binnen te krijgen?

Binc, misschien ook een tip voor jou.
Als ik iets qua smaak vies vind of niet lekker vind ruiken, dan wil ik daar zelf nog wel eens een druppeltje etherische olie bv mint (pepermunt) aan toevoegen om het dan zodanig te verdoezelen. Ik denk zelf niet dat dit bv kwaad kan bij in dit geval jodium. Etherische mint olie heeft daarbij zelf ook nog eens goede eigenschappen.

Misschien moet ik dan ook maar meer jodium gebruiken voor meer eetlust. Is echt bagger nu. Hoewel ik dus bij de lugo's echt nare plekjes kreeg op m'n huid (ik had het erop gesmeerd b.v. elleboog).

Voor mensen die bang of huiverig zijn om snel een teveel aan jodium binnen te krijgen of te suppleren, is het lezen van onderstaand artikel van Jesse van der Velde zeker aan te raden.

Realiseer je ook dat de gratis jodiumtabletten die nu verstrekt worden door de overheid (ivm met mogelijk kernramp) aan mensen onder de 40 jaar, maar liefst 65 mg jodium per tablet bevatten.

''Je zou misschien bang kunnen zijn dat je teveel jodium binnenkrijgt als je dagelijks kelp of andere jodiumrijke voeding eet. Echter, veel artsen en wetenschappers zijn van mening dat de angst voor teveel jodium ongegrond is, omdat je als je gezond bent alle jodium die je schildklier niet kan opnemen uitscheidt via je urine. De WHO stelt bovendien dat de voordelen van jodium de nadelen ruimschoots overtreffen, daarom kun je er dus maar beter teveel dan te weinig van binnenkrijgen (Andersson et al., 2007[8]).''

https://jessevandervelde.com/jodium-wel-goed-voor-de-schildklier-en-kelp-veilig/

''Women with large breasts need more iodine than women with smaller breasts.''

https://healthaxis.wordpress.com/tony-pantallerescos-page/iodine/

Hier lees je weer eens een andere kant van het verhaal.

Zin en onzin over het gebruik van extra jodium of kelp

Conclusie
Zomaar jodium- en kelpsupplementen slikken is geen goed idee. Internationale en nationale organisaties geven duidelijke aanbevelingen die elkaar weinig ontlopen. De risico’s voor schildklierpatiënten worden duidelijk benoemd. Het moge duidelijk zijn dat de bewering dat kelp de schildklierfunctie normaliseert, onzin is.

https://schildkliertje.blogspot.nl/2015/04/zin-en-onzin-over-het-gebruik-van-extra.html

Ikzelf ben weer begonnen met 1 druppeltje (witte) jodium per dag. Ook i.p.v. 1 tabletje voor de schildklier nu 2 tabletjes.
Waarom? Mijn ochtendtemp. blijft maar laag en wat vervelender is - plotseling heb ik haaruitval. Ondanks al sinds 2009 een probleem met de schildklier toch nooit extra haaruitval gehad. Ik hoop dat op mijn leeftijd er nog haren bijkomen, ben bang van niet.

Liesje, kijk hier anders ook even naar, met ook de nadruk op eiwitten. Ook las ik van je dat één druppel Biotics jodium (slechts) 75 mcg jodium bevat.

Schildklierproblemen en voeding

''Omdat ieder lichaam weer anders reageert op bepaalde voedingsstoffen kan het zijn dat de een zich geweldig voelt bij een veganistisch dieet en de ander nu eenmaal dierlijke eiwitten nodig heeft. Als je klachten krijgt of zaken waarneemt als een laag libido, weinig energie, of haaruitval denk je vaak aan een tekort aan ijzer of B12, maar het kan ook net zo goed zijn dat je schildklier te weinig eiwitten krijgt of te weinig jodium, of dat je spijsvertering niet goed werkt waardoor er te weinig voedingsstoffen opgenomen worden terwijl je wel goed gebalanceerd eet. Het lichaam kan de nutriënten tekorten niet meer aanvullen en zal het de ontgifting van je lichaam aantasten waardoor je hormonale verstoringen en/of schildklierproblemen kunt krijgen.''

http://voedingsadviesrotterdam.nl/category/schildklier/

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan