Slecht slapen en slechte adem

Je maagzuur versterken en je spijsvertering helen d.m.v. zoveel mogelijk vloeibaar, makkelijker verteerbaar voedsel (rauwe melk, kefir, bottenbouillons, stoofpotten, etc.).

Mike

Ik weet nog toen mijn kinderen jong waren en ze werden ziek rook ik dit al dagen van tevoren aan hun adem.

Volgens mij heeft geur met opruiming te maken, een soort van eliminatie van een bepaald afval. Sommige mensen ruiken ook als ze gaan vasten, het lichaam krijgt de kans om te ontgiften.

De geur is de eerste eliminatie van gifstoffen, dit gaat meestal vooraf zoals braken of anale uitscheiding.

Veel groene groente eten is mijn advies en je vleesinname minderen, al zal dit hier niet zo aan de orde zijn.

Quote:
Sommige mensen ruiken ook als ze gaan vasten, het lichaam krijgt de kans om te ontgiften.

Dat is eveneens ketose. Door het vasten verbruik je binnen 24 uur je suikers en daarna schakelt het lichaam over op vetverbranding. Als deze vetverbranding niet optimaal verloopt (ketoacidose) krijg je een slechte adem. Zo zie je maar weer dat het allemaal niet zo simpel is als weinig of geen kh meer eten om het lichaam te dwingen vetten te verbranden!

Quote:
Veel groene groente eten is mijn advies en je vleesinname minderen, al zal dit hier niet zo aan de orde zijn.

Dat is een vermijdingstactiek die je op de lange termijn eerder verzwakt dan sterker maakt. Bovendien veroorzaken plantenvezels bij menigeen ook allerlei rottings- en gistingsprocessen. Omzeil de spijsvertering liever d.m.v. zeer voedzaam (semi)vloeibaar voedsel.

Mike

Ah ok, dus meer focussen op vloeibaar spul. Logisch, maar ik had het nog niet bedacht. Ik heb net weer verse runderbottenbouillon gemaakt, dus dat komt goed uit. Is voor mij echt de ontdekking van het jaar. Zo lekker en ook leuk dat je telkens weer andere bouillons kan maken door te variëren met overige ingrediënten. Alleen de melkkefir is nog niet gelukt. De eerste ging gisten, terwijl de geur en smaak zurig moeten zijn heb ik begrepen. Deze week nog maar een poging wagen. En een stoofpotje is ook wel leuk om eens te gaan proberen.

Komt vast goed allemaal. Bedankt Mike.

Geen dank. Drink je voedsel! Ikzelf zit op een soort van permanente semi-vasten. Ik leef overdag op voornamelijk kefir, aangevuld met wat rauwe melk, en 's avonds eet ik een stoofschotel. De factor vocht is ruimschoots aanwezig. Lees ook wat vet en vocht voor Poekie heeft betekend:

https://www.fatsforum.nl/topic/ontgiften/page/3#post-53692

Mike

Ik ga vanavond ook een stoofpot maken, en ga er heel veel vet in verwerken! Ik vind ook dat ik de laatste tijd een minder frisse adem heb, maar niet met ammoniak. Meer alsof ik 's nachts stiekem kaas heb gesnoept haha. Merk het bij mijn vriend ook. Na het tandenpoetsen is het over.

@Mike: is het nu zo omdat ik zeer waarschijnlijk tekorten heb, ik veel verschillende dingen moet eten? Ik leef overdag eigenlijk op yoghurt met slagroom en eieren ('s ochtends maak ik een smoothie). Is dat wel voldoende? Merk wel dat ik daardoor wat last krijg van verstopping. Maar op de een of andere manier heb ik overdag weinig zin in ander eten.

@Hoi San,

Ik ben nu niet direct de perfecte WAPF-adviseur, maar kan je wel vertellen dat ik heel veel baat heb bij het dagelijks eten van de beroemde bottenbouillon. Ik heb altijd best vaak last van obstipatie, mn als ik het heel druk heb en merk dat ik achter mezelf aanvlieg...

Zelf heb ik niet altijd tijd om dit met regelmaat te maken, maar momenteel wonen mijn jongste zoon en zijn vriendin een tijdje bij ons in huis en mijn kanjertje vindt het heerlijk en houdt ook nog eens van koken...ik eet het nu dus (bijna) elke dag en voel echt dat het supergoed voor me is. En geen obstipatie meer! Misschien ook eens vaker maken jij?

Moondust, ik maak vaak een stoofpotje ongeveer volgens deze recepten:

Moondust, heb er laatst een in recepten geplaatst, nog een keer hier dan:

Quote:
Stoofpotje van vette riblap/lamsbout in bottenbouillon (soms ook nog met kokosmelk), uien, kleine wortel, knoflook, gember, kurkuma, kerriepoeder, mosterdzaad, laurierblad kruidnagel, twee grote opscheplepels gekiemde linzen. Op het laatst nog wat tuinkruiden erdoor geroerd (gisteren braamblad, paardenbloemblad, daslook en bieslook) en op smaak gemaakt met Keltisch zeezout, peper, citroensap en een grote opscheplepel yoghurt.

Riblap aanbraden in ruim kokosolie en/of ghee, kruiden en uien toevoegen, dan scheut azijn en bouillon erbij en 2-3 uur stoven, voeg meer bouillon toe indien nodig. Laurierblad en kruidnagel eruit halen. Dan de linzen erbij en eventueel nog meer groenten, bv broccoli/bleekselderij, half uur koken en op smaak maken, nog even 5 minuten laten trouwen(smaken samenkomen) met deksel erop. Smullen!

Heb je geen gekiemde linzen of ontbreken er wat kruiden aan je assortiment geen probleem, wordt het jou variatie, vast ook lekker. Als er maar vlees, uien, azijn, bouillon, keltisch zezout, peper en iets van kruiden inzit is het al lekker.

Owwwww, dat ziet er heerlijk uit! Aankomende vrijdag ga ik er eentje maken als ik lekker alle tijd heb. Stoofpan zou ook fijn zijn, maar de zijn zo duur. Nouja, mijn 8-liter-pan van Herman zal ook wel volstaan. Bedankt voor de input. Ik laat nog weten hoe het was.

P.S. Hoe kom je aan gekiemde linzen? Lijkt me nogal bewerkelijk om een kilootje zelf te ontkiemen op natte watjes.

Wijn erbij kan natuurlijk ook Pike, ook lekker, maar als ik een fles openmaak drinkt m'n man 'm leeg ;) Ik ga er de volgende keer vanuit dat ik nog wijn heb en sta dan met lege handen. Appelazijn heb ik standaard in huis en daar blijft hij wel vanaf. Als er maar een zuur doorheen gaat. Ik gebruik graag bottenbouillon, dat geeft ook een rijke volvette saus met alle voordelen van de bouillon incluis. Afhankelijk van welke kruiden in gebruik neem ik ipv bouillon kokosmelk, dus als het naar oosters neigt vind ik kokosmelk lekkerder.

Gekiemde linzen: (bv)150 gr linzen een nacht in een pot onder water zetten met een beetje zout (grote pot, want ze zwellen op). Dan afgieten en spoelen, dit herhaal je door de dag een paar keer en als ze een staartje hebben zijn ze gekiemd. De rode duurt ongeveer 30 uur, de bruine 2-3 dagen. Ik heb zelf zo'n kiempotje: http://www.slowjuice.nl/geo-kiem-glas.html.

Quote:
Wijn erbij kan natuurlijk ook Pike, ook lekker, maar als ik een fles openmaak drinkt m'n man 'm leeg Ik ga er de volgende keer vanuit dat ik nog wijn heb en sta dan met lege handen

Ik had verwacht dat jij wel een kelder vol wijn had met zo'n 'wijnkenner' vader! :mrgreen:

ik had nog een vraag over wijn:

wijn is toch ook belastend voor de lever en niet 'gezond'. Hoe wordt alcohol dan behandeld door het lichaam? en waarom wel wijn en niet zo af en toe eens noten/granen (fytinezuur ik weet het, maar waarom wel wijn (alcohol) en moeten fytinezuren absoluut/zo goed als gemeden worden)

Quote:
Ik had verwacht dat jij wel een kelder vol wijn had met zo'n 'wijnkenner' vader!

Klopt! maar hoe lekkerder de wijn hoe moeilijker hij is aan te slepen. De wijnen die nog wel in de kelder liggen ga ik niet door mijn stoofpotje doen, daar zijn ze net ff te bijzonder voor. Een goedkoop suupwijntje verpest weer mijn stoofpot, tja dat soort dilemma's krijg je met zulk kritisch publiek.

@eli

Als je wijn door je stoofpotje doet vervliegt de alcohol geheel of grotendeels en kan derhalve ook niet het lichaam schaden. Je profiteert in het stoofpotje van de smaak. Vandaag bij de bio slager inkopen doen voor mijn eerste stoofpotje. Ik ben zo benieuwd.

Quote:
Je maagzuur versterken en je spijsvertering helen d.m.v. zoveel mogelijk vloeibaar, makkelijker verteerbaar voedsel

Stel slechte adem wordt veroorzaakt door slechte eiwitvertering, zou je dit dan al na de eerste dagen op vloeibaar voedsel kunnen vaststellen als het verdwijnt/verminderd? Dus niet dat het al gelijk geneest, maar als je vloeibaar voedsel neemt dan zou je dus eigenlijk al gelijk het symptoom al hebben bestreden.

Ik heb het recept van Pike gebruikt, het Youtubefilmpje met die enthousiaste Brit. Het blenderen van de groente aan het einde voor een gladde stew lijkt me wel wat. De hele mikmak staat lekker te pruttelen. De geur alleen al is onweerstaanbaar. Ik ben geloof ik iets uitgeschoten met de wijn. Bijna de hele fles zit erin. Morgen een update over hoe het was.

@Mike

Kan jij nog reageren op bovenstaande post van Gadsie?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan