Spanje

Uiteraard, en gaat dat dan ook gebeuren als ze hiervoor zouden kiezen ?
Zeer waarschijnlijk. Amerikanen hebben niet voor niets recht op wapenbezit tegen een tyrannieke overheid. Dus jij vind gewelddadige repressie tegen legitiem populair verzet geoorloofd? Eerder verdedigde je al het schandalige optreden van de Spaanse overheid tegen de Catalanen voor het houden van een onafhankelijkheidsreferendum. Je laat je wel kennen, Jim.

Mike
 
In het verleden was de steun van zowel de Baskische als Catalaanse beweging vele malen groter dan jij suggereert. En dat is in Catalonie nog steeds het geval, getuige het referendum dat met veel geweld door de Spanjaarden de kop is ingedrukt.

Ik bespeur bij jou een neiging om de Spanje-apologeet uit te hangen. Nu ben je pro-Hamas en pro-Hezbollah, maar dat komt omdat je de geschiedenis nu meemaakt terwijl deze wordt geschreven. De geschiedenis wordt echter altijd geschreven door de overwinnaar. Als Israel uiteindelijk zou overwinnen zou jij daar kunnen wonen en doodleuk beweren dat de populaire steun voor Hamas nooit erg groot is geweest. Kortom, jij hebt jouw eigen geest nog niet gedekoloniseerd.

Mike
Dat is in Catalonie echt niet het geval nu, 40 % slechts. En dat referendum is de kop ingedrukt omdat dit niet op de legale manier werd gedaan., zowel voor de spaanse grondwet als voor hun eigen catalaanse grondwet acteerden ze verkeerd.

Ik hang de Spanje apologeet niet uit,want dat interesseert me niet. Niet Spanje, niet Belgie, of eender welk land, enkel de mens.

Terzijde, ik heb me meer verdiept in de geschiedenis dan je denkt en ben ook nog wel van de tijd dat Franco er al was hoor. Waar haal jij je info vandaan ? Bv over Cataluña, Pais Vasco ? ETA
 
Zeer waarschijnlijk. Amerikanen hebben niet voor niets recht op wapenbezit tegen een tyrannieke overheid. Dus jij vind gewelddadige repressie tegen legitiem populair verzet geoorloofd? Eerder verdedigde je al het schandalige optreden van de Spaanse overheid tegen de Catalanen voor het houden van een onafhankelijkheidsreferendum. Je laat je wel kennen, Jim.

Mike
Waar zeg ik dat ?? Nergens. Ik verdedig dat nergens. Ik schrijf enkel maar dat de referendum zowel tegen hun eigen catalaanse wet als tegen de spaanse inging. En er gemakkelijk een referendum afgekondigd kon worden dat wel wettelijk voor beiden zou zijn. Maar dit zou dan uiteraard niet zoveel ophef hebben kunnen veroorzaken.
 
Dat optreden was uiteraard schandalig, maar Puidgi had gemakkelijk een wettelijk referendum kunnen houden. Staat zelfs in beide wetten.

Dfit zou dan echter niet zo ´spectaculair´ zijn.

Daar zit veel meer achter dan gewoon die afscheidingsbeweging, veel meer, puur politiek.
 
Voor iemand die beweert geen Spanje-apologeet te zijn hang je behoorlijk de Spanje-apologeet uit. Maar ik denk dat we het beter kunnen laten rusten. Ook hier op dit forum geldt dat ieder zijn/haar eigen conclusies moet trekken en noch jou, noch mij moet geloven, maar vooral eigen onderzoek moet doen.

Een laatste opmerking van mij: dekoloniseer je eigen geest, onze cultuur is ermee doordrenkt en het gif heeft zich reeds vanaf onze vroege kindertijd genesteld in het westerse DNA.

Mike
 
Voor iemand die beweert geen Spanje-apologeet te zijn hang je behoorlijk de Spanje-apologeet uit. Maar ik denk dat we het beter kunnen laten rusten. Ook hier op dit forum geldt dat ieder zijn/haar eigen conclusies moet trekken en noch jou, noch mij moet geloven, maar vooral eigen onderzoek moet doen.

Een laatste opmerking van mij: dekoloniseer je eigen geest, onze cultuur is ermee doordrenkt en het gif heeft zich reeds vanaf onze vroege kindertijd genesteld in het westerse DNA.

Mike
Ik moet me dekoloniseren ? Jij niet ?

Ik beweer hier helemaal niks in het voordeel van Spanje, integendeel : ik schrijf HEEL duidelijk dat Catalonia dat volgens hun EIGEN wetten een geldig referendum had kunnen doen, maar Puidgemont ervoor koos om ZIJN EIGEN WET niet na te leven en een referendum uit te roepen waarvan hij wist dat dit ook volgens zijn EIGEN Catalaanse wet illegaal was.En hij weet dat, Spanje weet dat en de rechtsgeleerden weten dat.

Wat er nu gebeurde was uiteraard veel spectaculairder.
 
Alvise Pérez levert relevante informatie en bewijsstukken aan de UCO voor opname in het onderzoek naar Delcy Rodríguez en De Aldama: Het Europees Parlement-lid was de eerste die de auto lokaliseerde die het vliegveld verliet met de bewering dat hij van De Aldama was. 2 weken na publicatie, 3 jaar geleden, verkocht De Aldama de auto.

De UCO (gerechtelijkek politie ) bewijst dat Pedro Sánchez een ontmoeting had met De Aldama 2 dagen voor de aankomst van Delcy Rodríguez (vice president Venezuela) : De ontmoeting, geregeld door Ábalos, die ook aanwezig was, zorgde ervoor dat de commissaris de goedkeuring van de president kreeg voor de levering van 104 goudstaven aan Bancasa ter waarde van 68 miljoen dollar met Kerstmis 2020.
 
Minister en ex-minister van Sanchez, adviseurs ed :

De UCO (gerechtelijke politie) ontdekt in de Ábalos-zaak een andere dekmantel voor steekpenningen in de Dominicaanse Republiek: agenten van de Guardia Civil volgen het spoor van het ingezamelde geld dat verborgen is in andere landen zoals Portugal, Luxemburg of de belastingparadijzen waar Alvise Pérez Koldo en Ábalos wist te fotograferen.

Ábalos beschouwt zijn beschuldiging als “op handen zijnde” en zal “de hele waarheid” verklaren: Dit is wat de ex-minister zegt na het bekend worden van zijn ontmoeting met de broer van Delcy om een “direct kanaal” met Pedro Sánchez te openen.
 
Alvise Pérez levert relevante informatie en bewijsstukken aan de UCO voor opname in het onderzoek naar Delcy Rodríguez en De Aldama: Het Europees Parlement-lid was de eerste die de auto lokaliseerde die het vliegveld verliet met de bewering dat hij van De Aldama was. 2 weken na publicatie, 3 jaar geleden, verkocht De Aldama de auto.

Ábalos ontbood de voorzitter van AENA naar zijn huis om de verwijdering van de camerabeelden van de nacht van Delcy te eisen:

De toenmalige minister Ábalos eiste dat de persoon die verantwoordelijk was voor het beheer van de veiligheid op de start- en landingsbanen van het vliegveld “alle bestaande opnames” van de nacht van 19 januari 2020 zou verwijderen, wat Maurici Lucena afwees als zijnde overduidelijk illegaal.
 
Voor iemand die beweert geen Spanje-apologeet te zijn hang je behoorlijk de Spanje-apologeet uit. Maar ik denk dat we het beter kunnen laten rusten. Ook hier op dit forum geldt dat ieder zijn/haar eigen conclusies moet trekken en noch jou, noch mij moet geloven, maar vooral eigen onderzoek moet doen.

Een laatste opmerking van mij: dekoloniseer je eigen geest, onze cultuur is ermee doordrenkt en het gif heeft zich reeds vanaf onze vroege kindertijd genesteld in het westerse DNA.

Mike
Uit interesse.

In welk opzicht is kolonialisme een Westers fenomeen. Hebben door de geschiedenis heen niet allerlei volkeren elkaar gekoloniseerd en uiteindelijk de machtigste van die tijd gewonnen?
 
Japan is na WO2 ontwapend en de Amerikanen hebben zelfs de Japanse grondwet herschreven. Vandaag de dag zijn er nog steeds Amerikaanse bases op Japanse eilanden als Okinawa.

De Turken zijn ingelijfd door de NAVO en staan dus onder invloed van het westen. Er is nog gedoe rondom Cyprus, maar dat wordt voornamelijk door Engeland gebruikt als (geheime) militaire uitvalsbasis om Israel te ondersteunen.

Oman heeft geen enkele invloed meer buiten het lamd zelf. Zoals alle rijke oliestaten in het midden-oosten hebben ze zich gevoegd naar het westen.

Hetzelfde geldt voor Indonesie.

Met China is gedoe met Japan over visgebieden en met Amerika over eilanden in de Zuid-Chinese Zee. Hetzelfde met Taiwan. China heeft absoluut Tibet gekoloniseerd, zoveel is waar.

Met uitzondering van China is er een grotete invloed van het westen dan amdersom. Je zou kunnen stellen dat China een soort economische kolonisatie van het westen heeft uitgevoerd, aangezien vrijwel alles nu daar wordt geproduceerd.

Mike
 
Noem 5 niet-westerse kolonies.

Mike
Op dit moment zijn er geen niet Westerse kolonies in de traditionele betekenis van het woord. Er zijn wel veel niet Westerse landen waar een bevolkingsgroep zich wil afsplitsen of heeft willen afsplitsen en achtergesteld wordt. In die zin zijn er dus heel veel kleine gebieden die gekoloniseerd of onderdrukt worden.
 
Klopt. Turkije is verslagen door de Britten in het midden-oosten. Japan is door de Amerikanen verslagen. Dat zijn maar twee voorbeelden. Geen enkele grootmacht geeft veroverd terrein vrijwillig uit handen. De Nederlanders deden het niet met Indonesie en de discussie met Jim gaat over Spanje, dat ook niet vrijwillig akkoord gaat met afscheidingsbewegingen.

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.531
Berichten
538.246
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan