Spanje

Dat is in Catalonie echt niet het geval nu, 40 % slechts. En dat referendum is de kop ingedrukt omdat dit niet op de legale manier werd gedaan., zowel voor de spaanse grondwet als voor hun eigen catalaanse grondwet acteerden ze verkeerd.

Ik hang de Spanje apologeet niet uit,want dat interesseert me niet. Niet Spanje, niet Belgie, of eender welk land, enkel de mens.

Terzijde, ik heb me meer verdiept in de geschiedenis dan je denkt en ben ook nog wel van de tijd dat Franco er al was hoor. Waar haal jij je info vandaan ? Bv over Cataluña, Pais Vasco ? ETA
Hebben ze in Catalonië iets degelijks gedaan als in Tibet; net zolang Chinezen daar naartoe slepen zodat nu in Tibet verhoudingsgewijs nog slechts een kleine minderheid Tibetanen woont ?
 
Hebben ze in Catalonië iets degelijks gedaan als in Tibet; net zolang Chinezen daar naartoe slepen zodat nu in Tibet verhoudingsgewijs nog slechts een kleine minderheid Tibetanen woont ?

Het zit daar vol illegalen. Geen enkele bij zijn zinne zijnde mens wil daar zijn.
Ga als toerist maar eens naar Barcelona. Je hebt gen 100% kans om overvallen te worden, maar een zekerheid van een paar duizenden percenten.
 
Klopt. Turkije is verslagen door de Britten in het midden-oosten. Japan is door de Amerikanen verslagen. Dat zijn maar twee voorbeelden. Geen enkele grootmacht geeft veroverd terrein vrijwillig uit handen. De Nederlanders deden het niet met Indonesie en de discussie met Jim gaat over Spanje, dat ook niet vrijwillig akkoord gaat met afscheidingsbewegingen.

Mike
Ik weet nog steeds niet of de referenda voor onafhankelijkheid van Catalonië wettig waren.

Het probleem is dat landen altijd willen voorkomen dat regio's zich afsplitsen, dus kunnen ze dat onwettig laten verklaren door het hooggerechtshof of verbieden in de grondwet.

Het is dus belangrijker om voor jezelf na te gaan of je in het recht op zelfbeschikking van een volk geloofd.

Libertariërs staan niet negatief tegenover afsplitsingen omdat zij geloven in zelf beschikking en dat hoe dichter het bestuur bij de bevolking staat, hoe beter. Dat kan door op een democratische manier de grote van een bestuurlijke eenheid te veranderen.

Thierry vindt bepaalde aspecten van het koloniale verleden positief. Hij heeft gezegd dat het jammer is dat Nederland en Indonesië compleet gescheiden zijn na 400 jaar gezamenlijke geschiedenis. Hij vindt ook dat als een provincie zich wil afsplitsen, dat gerespecteerd moet worden.

Veel Amerikaanse rechtsgeleerden zijn in overeenstemming dat een staat zich niet unilateraal af kan splitsen. Oftewel de wil van de bevolking van de staat is niet doorslaggevend.

Do States Have the Right to Secede?​

But what if we really do want to divide ourselves into actual separate nations? Could we do it?

The late U.S. Supreme Court Justice Antonin Scalia once wrote, “If there was any constitutional issue resolved by the Civil War, it is that there is no right to secede."

Actually, there is.

What Scalia probably meant to say was that there is no unilateral right to secede. One state can't just say, “The heck with you, U.S.A. We're out of here."

What a state (or states) can do, however, is begin the process of seeking a mutually agreed upon parting of the ways, and that process clearly exists, set forth by the U.S. Supreme Court in its 1868 ruling in Texas v. White. That ruling concluded that a state (or states) could secede by gaining approval of both houses of Congress and then obtaining ratification by three fourths of the nation's legislatures. In other words, it's a tough task.

Texas v. White did, however, suggest another way a state might secede: “through revolution." That might be obvious, but it's a point that French, the author, focuses on when he talks about how a California exit could come about, as he did in the New York Times “The Argument" podcast on Oct. 30. It could happen, he suggests, if civil unrest becomes extreme, and the state and the nation simply agree to part ways to minimize the damage.

But let's not get ahead of ourselves.
 
Klopt. Turkije is verslagen door de Britten in het midden-oosten. Japan is door de Amerikanen verslagen. Dat zijn maar twee voorbeelden. Geen enkele grootmacht geeft veroverd terrein vrijwillig uit handen. De Nederlanders deden het niet met Indonesie en de discussie met Jim gaat over Spanje, dat ook niet vrijwillig akkoord gaat met afscheidingsbewegingen.

Mike
Maar de Catalaanse afscheidingsbeweging net zoals de Baskische zitten wel mee in de Spaanse meerderheidscoalitie. Zonder hen, geen nationale regering.
 
Ik weet nog steeds niet of de referenda voor onafhankelijkheid van Catalonië wettig waren.

Het probleem is dat landen altijd willen voorkomen dat regio's zich afsplitsen, dus kunnen ze dat onwettig laten verklaren door het hooggerechtshof of verbieden in de grondwet.

Het is dus belangrijker om voor jezelf na te gaan of je in het recht op zelfbeschikking van een volk geloofd.

Libertariërs staan niet negatief tegenover afsplitsingen omdat zij geloven in zelf beschikking en dat hoe dichter het bestuur bij de bevolking staat, hoe beter. Dat kan door op een democratische manier de grote van een bestuurlijke eenheid te veranderen.

Thierry vindt bepaalde aspecten van het koloniale verleden positief. Hij heeft gezegd dat het jammer is dat Nederland en Indonesië compleet gescheiden zijn na 400 jaar gezamenlijke geschiedenis. Hij vindt ook dat als een provincie zich wil afsplitsen, dat gerespecteerd moet worden.

Veel Amerikaanse rechtsgeleerden zijn in overeenstemming dat een staat zich niet unilateraal af kan splitsen. Oftewel de wil van de bevolking van de staat is niet doorslaggevend.



Ik weet nog steeds niet of de referenda voor onafhankelijkheid van Catalonië wettig waren.


Onwettig volgens de Catalaanse wetgeving en onwettig volgens de Spaanse wetgeving.

Ze had wettig kunnen zijn, maar Puidgemont wilde die procedure niet volgen.
 
Ik ga die discussie niet aan. De reactie van Spanje zegt wat mij betreft meer dan de vraag of het referendum al dan niet wettig was. Ze hebben gewoon een potentiele opstand hardhandig de kop in gedrukt en de leiders gevangen gezet en in het geval van Puigdemont tot een banneling gemaakt. Dat de Catalanen en Basken nu eieren voor hun geld kiezen en Sanchez aan een meerderheidsregering helpen is een het gevolg van deze Spaanse dwang en levert weer een andere discussie op, die ik ook niet aanga.

Mike
 
Ik weet nog steeds niet of de referenda voor onafhankelijkheid van Catalonië wettig waren.


Onwettig volgens de Catalaanse wetgeving en onwettig volgens de Spaanse wetgeving.

Ze had wettig kunnen zijn, maar Puidgemont wilde die procedure niet volgen.
Waarom wilde hij dat niet? Zou de wettige manier moeilijker zijn geweest?
 
Ik ga die discussie niet aan. De reactie van Spanje zegt wat mij betreft meer dan de vraag of het referendum al dan niet wettig was. Ze hebben gewoon een potentiele opstand hardhandig de kop in gedrukt en de leiders gevangen gezet en in het geval van Puigdemont tot een banneling gemaakt. Dat de Catalanen en Basken nu eieren voor hun geld kiezen en Sanchez aan een meerderheidsregering helpen is een het gevolg van deze Spaanse dwang en levert weer een andere discussie op, die ik ook niet aanga.

Mike
Toen was het een rechtse regering, nu is het een linkse.
 
Ik weet nog steeds niet of de referenda voor onafhankelijkheid van Catalonië wettig waren.


Onwettig volgens de Catalaanse wetgeving en onwettig volgens de Spaanse wetgeving.

Ze had wettig kunnen zijn, maar Puidgemont wilde die procedure niet volgen.
Waarom wilde hij dat niet? Zou de kans van slagen dan kleiner zijn geweest.

Als de meerderheid van de Catalanen er achter staat heb ik niet zo'n moeite met een afsplitsing. Misschien kunnen ze dan nog een gemenebest vormen omdat ze cultureel en geschiedenis technisch bij elkaar horen. Ik vind ik ook dat de steden en regio's in Catalonië die in meerderheid wel graag bij Spanje willen horen ook gehoord moeten worden.
 
1 pot nat. Dat zien we hier in NL nu wel.

Mike
Dat weet ik, en dat zien we hier genoeg.

Vox had de kans tijdens een motie van wantrouwen en heeft er ook niks mee gedaan.
En verleden week bv nog VOX en PP ¨vergaten¨ te stemmen en/of ¨ hadden het wetsvoorstel zelfs niet gelezen¨ ondanks de honderden raadgevers die ze hebben, voor/tegen een wet die de veroordeelden ETAérs strafvermindering gaf
 
Waarom wilde hij dat niet? Zou de kans van slagen dan kleiner zijn geweest.

Als de meerderheid van de Catalanen er achter staat heb ik niet zo'n moeite met een afsplitsing. Misschien kunnen ze dan nog een gemenebest vormen omdat ze cultureel en geschiedenis technisch bij elkaar horen. Ik vind ik ook dat de steden en regio's in Catalonië die in meerderheid wel graag bij Spanje willen horen ook gehoord moeten worden.
Waarschijnlijk.

Van mij mogen ze ook afsplitsen hoor, ik versta ze toch niet, :ROFLMAO: ze spreken geen spaans.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.531
Berichten
538.199
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan