Op deze aarde Mike, krijg je per definitie ego-issues en de ego-problemen niet onder ogen zien helpt al helemaal niet.
Ergens las ik dat die ego-problemen ook te maken hebben met onze stoffelijkheid, met het feit dat we nu in een lichaam (je weet wel: die tempel) zitten.
Het is zo raar voor me dat ik dit allemaal schrijf.
Ik heb me hier lang mee bezig gehouden, maar op het laatst kotste ik van het nog langer graven in mijn onderbewuste.
Ik ging zo diep graven dat ik het bewust allemaal niet meer kon bijbenen.
Ik wist niet meer welke plek ik het moest geven in mijn leven en ik werd lichamelijk doodziek.
Mijn focus verschoof bovendien noodgedwongen naar mijn lichaam.
Ik vind het nog steeds een fenomeen dat ik lichamelijk veel klachten kreeg na zeer lang zeer veel intensief bezig geweest te zijn met persoonlijk in psychotherapie te gaan.
Het leek wel alsof ik met dezelfde belasting, zowel emotioneel als lichamelijk, ik ineens niet meer toekon of geen genoegen meer hoefde te nemen van mezelf en ineens mocht ik pas echt gaan protesteren van mezelf.
Dit inzicht heeft mijn beeld van ziek-zijn ook danig bijgesteld.
Dus ook dat ik heb leren inzien dat mensen kennelijk geen klachten kunnen hebben, maar wel erg ziek kunnen zijn tegelijkertijd.
Dit fascineert me nog steeds: verdringing is een krachtig mechanisme om mensen jaren aan de gang te houden terwijl ze van binnen doodziek zijn.
Daarom dat mensen ook als ze chronisch ziek (bijv. ME/CVS) zijn vaak cognitieve gedragstherapie aangepraat krijgen.
Dit helpt mensen verder verdringen, en vaak met succes.
Het vernislaagje wordt dan iets dikker, maar de problemen zijn dezelfde of nog groter.
Natuurlijk gaat het in de medische wereld ook zo: symptoommedicijnen om mensen de pijn maar niet te hoeven laten voelen.
Verschrikkelijk dit!
Alleen dus je verstand kan ook op je inwerken als een symptoommedicijn dat (emotionele maar zelfs ook lichamelijke) pijn bij je weghoudt, maar verder niets oplost.
Zie deze rubriek over ziek zijn zonder klachten:
https://www.fatsforum.nl/topic/ziek-zijn-zonder-klachten